این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقبگرد شاخص کل بورس در سومین روز هفته، تثبیت سهام آسیایی پس از سقوط هفته گذشته، بدعهدی تجار در تحویل نهاده‌های دامی، فورد آمریکا هفت هزار کارمند خود را اخراج می‌کند، بازار متشکل ارزی آماده راه اندازی، واردات گوشی موبایل ۸۶ درصد کم شد، عربستان: حمله به تأسیسات نفتی امنیت عرضه نفت را به خطر انداخته است و روند کاهشی قیمت مرغ در بازار را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۷۱۲۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱ 21 May 2019

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقبگرد شاخص کل بورس در سومین روز هفته، تثبیت سهام آسیایی پس از سقوط هفته گذشته، بدعهدی تجار در تحویل نهاده‌های دامی، فورد آمریکا هفت هزار کارمند خود را اخراج می‌کند، بازار متشکل ارزی آماده راه اندازی، واردات گوشی موبایل ۸۶ درصد کم شد، عربستان: حمله به تأسیسات نفتی امنیت عرضه نفت را به خطر انداخته است و روند کاهشی قیمت مرغ در بازار را در بر دارد.

کاهش ۷۵۰ تومانی قیمت دلار در یک روز

روز گذشته بر اساس اطلاعات سامانه سنای بانک مرکزی، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۳۶۵۰ تومان در صرافی‌های مجاز و بانکی کشور خریداری و با کاهش ۷۵۰ تومانی نسبت به روز قبل، به نرخ ۱۳۷۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ ۱۵۵۵۰ تومان در این صرافی‌ها خریداری و به قیمت ۱۵۶۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که این رقم نسبت به یکشنبه، ۸۰۰ تومان ارزان‌تر می‌باشد. همچنین دیروز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۳ ارز مانند پوند نسبت به روز یکشنبه افزایش و قیمت ۱۲ واحد پولی دیگر از جمله یورو کاهش یافت. نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند.

همتی: دلار ۵۰ هزار تومانی در ایران رویایی بیش نبود

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر کشور قله مقاومت را رد کرده و شرایط خوبی را سپری می‌کند، افزود: تلاش دشمنان شکست خورده اما هنوز فشارها ادامه دارد، البته این فشارها نمی‌تواند تأثیری در کشور داشته باشد، چرا که دشمنان زمانی از ارز 40 و 50 هزار تومانی سخن می‌گفتند، اما این اظهارات رویایی بیش نبود و طی ماه‌های آینده ثبات بیشتری در کشور حاکم شده و آینده خوبی در انتظار اقتصاد ایران است. وی با اشاره به اینکه قشرهای متوسط رو به پایین جامعه تحت فشارند، ادامه داد: تمام تلاش دولت این بوده که فشار تورمی به این قشرها را کاهش دهد و در این راستا دنبال راهکارهایی بوده تا از میزان این فشارها کاسته شود. همتی با تأکید بر اینکه بسیاری از نوسانات بازار ارز سیاسی است، تصریح کرد: مردم نباید وارد این بازار شوند چرا که ممکن است متضرر شوند. ظرف این دو هفته قیمت ارز حدود دو هزار تومان کاهش یافته است، بنابراین توصیه می‌شود مردم با توجه به متغیرهای سیاسی تأثیرگذار در بازار ارز وارد آن نشوند. وی افزود: ذخایر کافی ارزی در کشور وجود دارد و بانک مرکزی هر زمانی اراده کند وارد بازار می‌شود، کما اینکه گاهی وارد این بازار شده و نتیجه را تغییر داده است.

ریزش قیمت‌ها در بازار سکه/ افت ۲۰۰ هزار تومانی در یک روز

بعدازظهر دیروز، در بازار تهران هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم، ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. سکه امامی نسبت به یکشنبه، ۲۰۰ هزار تومان کاهش و نسبت به ده روز پیش، حدود ۵۰۰ هزار تومان ریزش داشت. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی نیز یک میلیون و ۶۶۰ هزار تومان بود. هر سکه یک گرمی نیز با کاهش قیمت، ۹۹۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۴۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان ارزشگذاری شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، یک میلیون و ۸۰۵ هزار تومان تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، ۹۰ هزار تومان ارزان‌تر شد.

عقب گرد شاخص کل بورس در سومین روز هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، با کاهش ۹۷۹ واحدی معادل ۰.۴۶ درصد به رقم ۲۱۱ هزار و ۸۷۱ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۲۸۰ واحدی معادل ۰.۴۶ درصد به رقم ۶۰ هزار و ۷۴۱ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۳۹۹ واحدی معادل ۰.۸۵ رصد، عدد ۴۶ هزار و ۷۴۸ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۲۷۷ واحدی معادل ۰.۸۵ درصد به رقم ۳۲ هزار و ۴۳۶ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۰۷۷ واحد کاهش معادل ۰.۴۵ درصد را رقم زد و به سطح ۲۳۸ هزار و ۶۰۰ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۰۶۶ واحد کاهش معادل ۰.۶۷ درصد به رقم ۱۵۸ هزار و ۸۶۹ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۳۳۹ واحد کاهش معادل ۰.۰۸ درصد همراه بود و عدد ۴۰۸ هزار و ۷۷۱ واحد را به نمایش گذاشت.  

ریزش ۷۵۰ تومانی دلار آمریکا و ۲۰۰ هزار تومانی سکه در یک روز/ همتی: دلار ۵۰ هزار تومانی در ایران رویایی بیش نبود/ انتقاد وزیر صنعت از هجوم مردم برای خرید کالایی که گران می‌شود/ واردات خودروی هیبریدی ممنوع است

تثبیت سهام آسیایی پس از سقوط هفته گذشته

روز دوشنبه در حالی که پس از یک هفته پرتنش بین چین و آمریکا، سرمایه‌گذاران نفس خود را در سینه حبس کرده‌اند، سهام آسیایی تثبیت شد. البته اینکه واشنگتن اعلام کرد در آمریکای شمالی تعرفه‌ها را برمی‌دارد، حال و هوای بازارها را بهتر کرده است. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن پس از اینکه روز جمعه به پایین‌ترین سطح خود از ۲۴ ژانویه تا کنون رسید و سقوط هفتگی ۳ درصدی ثبت کرد، امروز توانست ۰.۶ درصد رشد کند که منعکس‌کننده سود متوسط سهام در این منطقه است. نیکی ژاپن ۰.۳۳ درصد رشد کرد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۶۰ درصد بالا آمد. در استرالیا، پس از پیروزی غافلگیرکننده جناح راست سهام تحت شاخص ای‌اس‌اکس ۱.۶۲ درصد جهش کرد و باعث تقویت بیشتر حال و هوای بازارها شد. نتایج انتخاباتی در هند هم ارزش سهام را بالا برد. شاخص سهام هند که در بورس سنگاپور لیست شده‌اند، پس از اینکه نتیجه نظرسنجی‌ها نشان داد که نارندرا مودی دوباره به قدرت بازخواهد گشت و حتی این بار اکثریت بیشتری را در مجلس به دست می‌آورد، ۲.۴ درصد جهش کرد. اما خوش‌بینی محتاطانه نتوانست باعث بازگشت سهام چین شود. شاخص کامپوزیت شانگهای ۰.۵۹ درصد افت و شاخص شرکت‌های برتر چین ۱.۰ درصد سقوط کرد. در هنگ‌کنگ هم شاخص هانگ‌سنگ ۰.۴۳ درصد از ارزش خود را از دست داد. در بازار ارز، یوآن از نرخ برابری ۶.۹ هم ضعیف‌ترین شد، که از لحاظ روانی تأثیر زیادی بر بازارها داشت. نرخ برابری دلار با ین ژاپن ۰.۱۲ درصد رشد کرد و به ۱۱۰.۲۰ رسید.

روند کاهشی قیمت مرغ در بازار

عظیم حجت عضو هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از روند کاهشی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۳۰۰ تا ۷ هزار و ۴۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۰ هزار و ۳۰۰ تا ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان است. وی ازدیاد عرضه در برابر تقاضا را دلیل اصلی کاهش قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: طبق روال همه ساله جوجه ریزی بیشتری برای ماه مبارک رمضان نسبت به ایام عادی سال صورت گرفته است، اما امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کشش چندانی در بازار وجود ندارد که در نهایت کاهش تقاضا نسبت به عرضه، افت قیمت مرغ و زیان مرغداران در بازار را به همراه داشته است.

حجت با بیان اینکه مرغداران در سال به طور میانگین ۴ دوره جوجه ریزی می‌کنند، اظهار کرد: تولیدکنندگانی که در پروسه بعد از ایام نوروز محصول خود را وارد بازار کردند، حداقل ۲ دوره پرورش بعدی جبران زیان آن‌ها در صورت عادی بودن شرایط بازار زمان نیاز دارد که این امر به نقدینگی صنعت فشار وارد می‌کند. این مقام مسئول قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی بازار و میزان جوجه ریزی که از ۵۰ روز قبل برنامه ریزی شده است، پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ تا پایان ماه مبارک رمضان نوسانی چندانی نداشته باشد. وی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ گرم و در خرده فروشی‌ها را ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و افزود: این در حالی است که مرغداران در فروش هر کیلو مرغ زنده یک هزار و ۲۰۰ و مرغ گرم ۳ هزار و ۵۰۰ تومان زیان می‌کنند.

بدعهدی تجار در تحویل نهاده‌های دامی

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه برخی از واردکنندگان بزرگ نهاده های دامی در تحویل این محصولات بدعهدی می کنند، گفت: دستگاه های نظارتی باید به این مسأله رسیدگی کنند. سید احمد مقدسی در گفتگو با مهر با بیان اینکه در واردات و تأمین نهاده‌های دامی هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد، گفت: بار در انبارها رسوب کرده و فراوان است. وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد نهاده‌های وارداتی (جو، ذرت و سویا) سهم دام سنگین است، افزود: متأسفانه برخی واردکنندگان از دی‌ماه پارسال، پول تولید کننده را گرفته‌اند و هنوز باری را که باید تحویل آنها بدهند کامل تحویل نداده‌اند، ۵۰ درصد بار تحویل شده و ۵۰ درصد آن همچنان مانده است. مقدسی با بیان اینکه در گذشته آنها بهانه‌های مختلفی برای امتناع از عدم بارگیری محصول مطرح می‌کردند، گفت: درحال حاضر نبود ماشین را بهانه می‌کنند و می‌گویند که ماشین برای بارگیری وجود ندارد. وی تصریح کرد: این اقدامات برای نگه داشتن بار، متشنج کردن بازار و گران کردن کالاست.

انتقاد وزیر صنعت از هجوم مردم برای خرید کالایی که گران می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دشمنان در شرایط جنگ اقتصادی پیش آمده هر کجا زمینه را برای ایجاد بحران فراهم ببینند، بحران سازی می‌کنند و در این شرایط هر کس در خاکریز خودش باید به خوبی ایستادگی کند. رضا رحمانی در سی و هفتمین کارگروه تنظیم بازار اظهار کرد: وقتی کالایی گران می‌شود، مردم برای خرید آن هجوم می‌آورند، این فرهنگ باید با کار فرهنگی و به کمک رسانه‌ها اصلاح شود تا مشکل‌ساز نشود. وی افزود: ما در یک جنگ اقتصادی تمام عیار قرار داریم و یک محور مهم جنگ اقتصادی این است که دشمن هر جا زمینه برای بحران فراهم دید، بحران سازی می‌کند، پس باید در جاهایی که امکان و پیش‌بینی مشکل وجود دارد برنامه‌ریزی و کار مداوم انجام شود.

فورد آمریکا، هفت هزار کارمند خود را اخراج می کند

شرکت خودروسازی فورد آمریکا اعلام کرد که به منظور صرفه جویی در هزینه ها 10 درصد معادل 7 هزار نفر را از کارمندان خود را اخراج می کند. شبکه خبری سی ان بی سی آمریکا گزارش داد: 2400 تن از این 10 درصد ینروی اخراجی در آمریکا و بقیه در کشورهای اروپایی، چین و آمریکای شمالی و جنوبی اشتغال دارند. این برنامه تعدیل نیروی کار تا پایان ماه اوت(مرداد ماه) امسال اجرا می شود. افرادی که اخراج خواهند شد از میان کارمندان اداری و مدیران این شرکت خودروسازی هستند و نه کارگران شرکت. فورد 70 هزار نیروی شاغل در کشورهای مختلف جهان دارد و دفتر مرکزی آن در شهر دربورن ایالت میشیگان آمریکا قرار دارد.

بازار متشکل ارزی آماده راه اندازی

فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: اختلاف آمار اعلامی از سوی وزارت اقتصاد در حوزه میزان بازگشت ارز صادراتی به دلیل زمان اعلام این آمارهاست؛ به این معنا که ملاک اعلام آمار وزارت اقتصاد یک مقطعی از زمان و آمار بانک مرکزی در مقطع دیگری از زمان تهیه شده بود؛ پس اختلافی میان دو دستگاه وجود ندارد. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: صادرکنندگان تصمیمات درستی گرفته اند تا ارز حاصل از صادرات به کشور برگردد. بنابراین آمار بازگشت ارز صادراتی در امروز با دیروز متفاوت است. وی درباره راه اندازی بازار متشکل ارزی نیز گفت: بر اساس اعلام رئیس کل بانک مرکزی تمام اقدامات حقوقی و مقرراتی در زمینه راه اندازی این بازار انجام شده و تمام آنچه باید توسط حاکمیت فراهم می‌شد مورد اقدام قرار گرفته و مابقی کار، مسائل شرکتی بوده که آن هم در حال انجام است. دژپسند در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص اجرای حذف صفر از پول ملی نیز با بیان اینکه این پیشنهاد هم اکنون در دست بررسی‌های کارشناسی است، ادامه داد: دولت درباره این موضوع تصمیم خواهد گرفت اما باید توجه داشت موضوع فقط حذف صفر نیست بلکه اجرای این سیاست الزاماتی دارد.

واردات گوشی موبایل ۸۶ درصد کم شد

بررسی آمار واردات ایران در ماه ابتدایی امسال از این حکایت دارد که در این مدت حدود شش میلیون و ۱۰۰ هزار دلار واردات گوشی موبایل به ایران انجام شده که نشانگر کاهش ۸۶ درصدی نسبت به فروردین سال گذشته است. طی نخستین ماه سال قبل حدود ۴۳ میلیون و ۹۷۵ هزار دلار گوشی موبایل به ایران وارد شده بود. همچنین طبق اطلاعات گمرک واردات موبایل در فروردین ۱۳۹۷ از سه کشور چین، امارات متحده عربی و کره جنوبی بوده، در صورتی که در فروردین امسال واردات گوشی به ایران از امارات متحده عربی و چین انجام شده است. آخرین آمار واردات مربوط یازده ماهه سال گذشته و حاکی از واردات ۳۱۹ میلیون دلاری گوشی موبایل در این مدت است.

واردات خودروی هیبریدی ممنوع است

مهدی نیازی، مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات در خصوص واردات خودرو‌های هیبریدی گفت: معافیت حقوق ورودی خودرو‌های هیبریدی به منزله مجاز بودن واردات نیست، ضمن اینکه طرح باید در مجلس تصویب و توسط شورای نگهبان در قالب قانون ابلاغ شود. بعد از ابلاغ قانون و براساس احکام آن، متناسب با سیاست‌های تجاری کشور برنامه ریزی و عمل می‌شود. وی با تاکید بر اینکه در سال ۹۸ برای واردات خودرو برنامه‌ای نداریم، افزود: در شرایط فعلی و محدودیت‌های ارزی کالا‌های اساسی، مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید در اولویت واردات قرار دارند و واردات کالا‌های مصرفی در اولویت نیست. مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات گفت: واردات خودرو در سال ۹۷ به دلیل ارزبری بالا و مدیریت تقاضا در شرایط ارزی شور متوقف شد و این تصمیم همچنان ادامه دارد.

وزیر انرژی عربستان: حمله به تأسیسات نفتی امنیت عرضه نفت را به خطر انداخته است

خالد الفالح،‌ وزیر انرژی عربستان، در مراسم افتتاحیه نشست وزرای کشورهای عضو اوپک و دیگر کشورهای نفتی،‌گفت: حمله به تأسیسات نفتی عربستان تولید نفت این کشور را کاهش نداده اما امنیت عرضه نفت را به خطر انداخته است. وی در سخنرانی خود در جده از متحدین عربستان خواست این حمله را محکوم کند. اواخر هفته گذشته، یمنی‌ها توانستند با پهپاد چند ایستگاه پمپاژ نفت در خط لوله شرق به غرب عربستان را مورد حمله قرار دهند. الفالح روز پنجشنبه گفت، در این حملات دو ایستگاه پمپاژ نفت مورد حمله قرار گرفتند. قبل از این حمله هم وزارت انرژی عربستان به طور رسمی از وارد شدن آسیب جدی به دو نفتکش سعودی در حمله به بندر فجیره امارات خبر داده بود. وزیر انرژی عربستان ادامه داد:‌ خنثی شدن عملکرد خوب اقتصادی چین و آمریکا با خطراتی که در پی تشدید جنگ تجاری بین این دو کشور بازار را تهدید می‌کند اوضاع را مه‌آلود کرده است. الفالح گفت: من چگونه چشم‌انداز امروز بازار را تبیین کنم؟ اگر بخواهم صادق باشم با توجه به سینگال‌های موجود در بازار شرایط کاملا مه‌آلود است. وی می‌گوید:‌ کسی دوست ندارد مجددا شاهد مازاد عرضه نفت باشیم؛ بنابراین همه در بازار حواس‌شان جمع است.

معاون حجتی: گوشت قرمز ۱۰ هزار تومان کاهش یافته

مرتضی رضایی در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت بازار محصولات پروتئینی اظهار داشت: ما زمانی می‌گوییم با کمبود یک محصول در کشور مواجه هستیم که مردم به مغازه مراجعه کنند و مغازه دار بگوید این محصول موجود نیست؛ در حالی که هم اکنون با چنین وضعیتی مواجه نیستیم و در محصولاتی مانند گوشت مرغ، با مازاد نیز رو به رو هستیم. معاون وزیر جهاد کشاورزی، با بیان اینکه قیمت گوشت قرمز نسبت به ایام قبل از عید ۱۰ هزار تومان کاهش یافته است، گفت: در زمینه محصولات پروتئینی هیچ کمبودی نداریم، بلکه در برخی محصولات با مازاد مواجه هستیم. رضایی با اشاره به اینکه قیمت مصوب مرغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است، گفت: در برخی روزها، قیمت مرغ در عمده فروشی میدان بهمن به زیر ۹ هزار تومان می‌رسد. به گفته وی، تفاوت قیمتی که بین مراکز عمده فروشی و خرده فروشی وجود دارد، باعث زیان تولیدکننده و مصرف کننده می‌شود؛ ضمن اینکه برخی واکنش‌های هیجانی مردم در ایامی از سال مانند عید نوروز نیز به نوسانات قیمت دامن می‌زند. معاون وزیر جهاد کشاورزی، با بیان اینکه قیمت گوشت قرمز نسبت به ایام قبل از عید کاهش یافته است، اضافه کرد: همچنین قیمت گوسفند زنده نیز کاهش یافته است، به عبارتی هیجانات باعث افزایش قیمت می‌شود این مساله ربطی به تولید و کاهش آن ندارد.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار