این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت‌های بازار طلا و سکه تهران در آخرین روز اردیبهشت، تقویت ۳۲۲۰ واحدی شاخص کل بورس تهران، سهام آسیایی در پایین‌ترین سطح ۴ ماهه خود قرار گرفت، تکذیب خبر افزایش سقف برداشت از خودپردازها، صعود قیمت نفت در پی تشدید جنگ تجاری جهانی، اوپک احتمالا تاریخ نشست اوپک را تغییر می‌دهد و ادامه روند کاهشی طلا در بازار جهانی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۷۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴ 22 May 2019

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت‌های بازار طلا و سکه تهران در آخرین روز اردیبهشت، تقویت ۳۲۲۰ واحدی شاخص کل بورس تهران، سهام آسیایی در پایین‌ترین سطح ۴ ماهه خود قرار گرفت، تکذیب خبر افزایش سقف برداشت از خودپردازها، صعود قیمت نفت در پی تشدید جنگ تجاری جهانی، اوپک احتمالا تاریخ نشست اوپک را تغییر می‌دهد و ادامه روند کاهشی طلا در بازار جهانی را در بر دارد.

کاهش یک تا ۳ میلیونی قیمت خودرو‌ در هر روز

بررسی وضعیت قیمت خودروهای داخلی در بازار نشان می‌دهد که قیمت هر دستگاه پژو 206 تیپ 5 از 130 میلیون تومان در روزهای گذشته به 122 میلیون تومان رسیده است. همچنین هر دستگاه پژو 206 تیپ 2 با قیمت 98 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. قیمت ساندرو استپ‌وی نیز از 240 میلیون تومان به 215 میلیون تومان رسیده است. قیمت پراید که در روزهای گذشته به 58 میلیون تومان رسیده بود، در بازار به 49 میلیون تومان رسیده است. در مورد تیبا صندوق‌دار نیز باید به کاهش 6 میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار و عرضه آن با قیمت 54 میلیون تومان اشاره کرد. قیمت تیبا 2 نیز با افت 6 میلیون تومانی به 62 میلیون تومان رسیده است. در مورد پژو 405 نیز که قیمت آن در بازار تا 90 میلیون تومان هم بالا رفته بود، باید بگوییم که این خودرو امروز در بازار با قیمت 83.5 میلیون تومان عرضه می‌شود. سمند LX نیز کاهش قیمت 5.5 میلیون تومانی را تجربه کرده و در حال حاضر با قیمت 84.5 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود. در مورد پژو پارس نیز باید به افت 7 میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار و عرضه آن با قیمت 103 میلیون تومان اشاره کنیم. کاهش قیمت علاوه بر خودروهای داخلی در مورد خودروهای مونتاژی نیز اتفاق افتاده به طوری که قیمت پژو 2008 از 480 میلیون تومان به 360 میلیون تومان رسیده است. قیمتسراتو سایپا نیز که در بازار تا 400 میلیون تومان بالا رفته بود حالا به حدود 300 میلیون تومان رسیده است. قیمت هایما S7 نیز از 400 میلیون تومان در روزهای گذشته به 315 میلیون تومان در روز جاری کاهش پیدا کرده است. جک S5 نیز با کاهش قیمت 65 تومانی روبه‌رو شده و در حال حاضر با قیمت 315 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. قیمت سیتروئن C3 نیز از 520 میلیون تومان به 420 میلیون تومان در بازار کاهش یافته است. 

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در مورد افت قیمت خودرو در بازار به خبرنگار فارس با بیان اینکه قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای در حال ریزش است، گفت: هر چند عده‌ای در مقابل این کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند و قصد دارند خودروهایشان را با نرخ بالا به فروش برسانند، اما خریداری برای این خودروها وجود ندارد. وی پیش‌بینی کرد: روند کاهشی قیمت خودروها در بازار همچنان ادامه داشته باشد به طوری که هر روز شاهد کاهش یک تا 3 میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی در بازار باشیم. وی با بیان اینکه قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای در بازار مشخص می‌شود و قیمت هر لحظه با 10 دقیقه پیش از آن فرق دارد، گفت: کاهش نرخ ارز نیز بر روند افت قیمت خودرو تأثیرگذار بوده است.

قیمت‌های بازار طلا و سکه تهران در آخرین روز اردیبهشت

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) که صبح دیروز به رقم ۴ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان کاهش داشت، در پایان بازار به رقم ۴ میلیون و ۷۷۵ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز ۴ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، تغییر چندانی نداشت. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم ۲ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان رسید. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر سکه یک گرمی ۹۹۵ هزار تومان می‌باشد و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۴۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ارزشگذاری شد. این در حالی است که صبح دیروز این رقم ۴۱۳ هزار تومان بود. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، یک میلیون و ۷۹۰ هزار تومان تومان قیمت گذاری شد. این در حالی است که صبح، یک میلیون و ۸۵۶ هزار تومان قیمت گذاری شده بود. حباب سکه نیز به رقم ۵۶۰ هزار تومان رسید.

تقویت ۳۲۲۰ واحدی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه، با افزایش ۳۲۲۰ واحدی معادل ۱.۵۲ درصد به رقم ۲۱۵ هزار و ۹۱ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۹۲۳ واحدی معادل ۱.۵۲ درصد به رقم ۶۱ هزار و ۶۵۶ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۷۸۶ واحدی معادل ۱.۶۸ درصد، عدد ۴۷ هزار و ۵۳۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۵۴۵ واحدی معادل ۱.۶۸ درصد به رقم ۳۲ هزار و ۹۵۵ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۴۲۲۵ واحد افزایش معادل ۱.۷۷ درصد را رقم زد و به سطح ۲۴۲ هزار و ۸۲۶ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با  ۲۵۹۲ واحد افزایش معادل ۱.۶۳ درصد به رقم ۱۶۱ هزار و ۴۶۲ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۵۳۷۹ واحد افزایش معادل ۱.۳۲ درصد همراه بود و عدد ۴۱۴ هزار و ۱۵۰ واحد را به نمایش گذاشت.  

کاهش یک تا ۳ میلیونی قیمت خودرو‌ در هر روز/ آمار تجارت خارجی ایران با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس/ CNG از دیشب گران شد/ راه اندازی بازار متشکل ارزی تا پایان خرداد/ کاهش ادامه دار  قیمت مرغ و تخم‌مرغ

سهام آسیایی در پایین‌ترین سطح ۴ ماهه خود قرار گرفت

روز سه‌شنبه، با تشدید نگرانی‌ها در مورد اینکه قرار گرفتن شرکت هوآوی در لیست سیاه آمریکا بتواند بیش از پیش روابط پرتنش بین چین و آمریکا را تیره‌تر کند، سهام آسیایی افت کرد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن در معاملات دیروز بدون تغییر باقی ماند اما در پایین‌ترین سطح ۴ ماهه خود که در روز جمعه ثبت شده بود، درجا زد. این شاخص نسبت به بالاترین سطح ۹ ماهه خود که یک ماه پیش ثبت کرده بود، ۰.۸ درصد افت کرده است. نیکی ژاپن درصد افت کرد، درحالی که کوسپی کره‌جنوبی ۰.۴۷ درصد رشد کرد. سهام استرالیا تحت شاخص ای‌اس‌اکس ۰.۲۳ درصد پایین آمد. در بازار چین، پس از افت روز دوشنبه، شاخص کامپوزیت شانگهای معاملات دیروز را با رشد آغاز کرد و ۰.۵۱ درصد بالا آمد. هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۳۱ درصد افت کرد. سیما شاه، استراتژیست ارشد در لندن، می‌گوید: با انتشار اخباری از بدتر شدن مواضع آمریکا در مورد هوآوی، به نظر می‌رسد که جنگ تجاری چین و آمریکا حالا به جنگ تکنولوژی تبدیل شده است. هرچه این روند بیشتر ادامه پیدا کند، آسیب‌های جانبی آن در آسیا و آمریکا بیشتر احساس خواهد شد. برخی شرکت‌های آمریکایی، نظیر گوگل از شرکت آلفابت، از همین حالا شروع به محدود کردن خدمات خود برای هوآویکرده‌اند. سیما شاه ادامه می‌دهد: مصمم بودن دولت آمریکا برای فلج کردن روند چین برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت در بخش فناوری آن‌قدر واضح است که شما شاهد این هستید که اقداماتی که بر علیه شرکت هوآوی انجام می‌شود، نه تنها به بخش تکنولوژی چین، بلکه به بخش تکنولوژی آمریکا هم آسیب می‌زند. در بازار ارز، نرخ برابری دلار با ین ژاپن، اندکی افت کرد و به ۱۱۰.۰۵ رسید، این درحالی است که روز دوشنبه، دلار نرخ برابری خود را تا ۱۱۰.۳۲ رسانده بود که بالاترین سطح ۲ هفته‌ای آن است. نرخ برابری دلاری یوآن در بازارهای جهانی، که روز جمعه تا ۶.۹۴۹۷، که پایین‌ترین سطح ۵.۵ ماهه آن بود، پایین آمده بود، امروز با اندکی تقویت به ۶.۹۴۰۳ رسید.

CNG از دیشب گران شد

دیروز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه ای نرخ جدید هر کیلوگرم گاز سی ان جی را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است: در راستای اجرای بند ۴ تصویب‌نامه شماره ۱۷۴۱۹۵/ ت ۵۵۱۹۶ ه مورخ ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ هیئت محترم وزیران، به‌منظور تامین منابع مالی اجرای الزام‌های ایمنی و هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) و کمک به تعویض مخازن وسایل نقلیه با سوخت گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی)، از ساعت ۲۴ (سه‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت‌ماه) هر کیلوگرم گاز طبیعی فشرده شده (سی‌ان‌جی) به قیمت ۶ هزار و ۵۶۸ ریال عرضه خواهد شد. براساس این اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، نرخ فروش کنونی سی‌ان‌جی به ازای هر کیلوگرم 6 هزار ریال است که با اعمال نرخ جدید، افزایش قیمت این سوخت پاک کمتر از ۱۰ درصد خواهد شد و منابع حاصل از افزایش آن نیز صرف اجرای الزام‌های ایمنی و هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه گاز و کمک به تعویض مخازن سی‌ان‌جی خودروها خواهد شد.

تكذيب خبر افزايش سقف برداشت از خودپردازها

بانك مركزی: در پی انتشار اخباری مبنی بر افزايش برداشت از خودپردازها تا سقف پنج ميليون ريال، به اطلاع مي رساند هيچ بخشنامه اي در اين مورد و مربوط به اين زمان صادر نشده و مجوز قبلی این بانک صرفا برای ایام پایانی سال گذشته و بازه زمانی ٢۵ اسفند ٩٧ الی ١٧ فروردین ٩٨ بوده است. 

صعود قیمت نفت در پی تشدید جنگ تجاری جهانی

قیمت های نفت روز سه شنبه با تشدید تنشهای ژئوپلیتیکی و انتظارات برای ادامه محدودیت عرضه اوپک، صعود کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت با ۲۷ سنت یا ۰.۴ درصد، به ۷۲.۲۴ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۶ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش، به ۶۳.۳۶ دلار در هر بشکه رسید. رشد قیمت‌ها به دلیل نگرانی‌ها نسبت به تداوم جنگ تجاری میان آمریکا و پکن که به کندی رشد اقتصاد جهانی منجر می‌شود، محدود شده است. جاسپر لاولر، مدیر تحقیقات در شرکت کارگزاری لندن کپیتال، تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی علاوه بر نشانه‌های ادامه کاهش تولید اوپک، قیمت‌های نفت را بالاتر برده است.

اوپک احتمالا تاریخ نشست اوپک را تغییر می‌‌دهد

دو منبع آگاه در اوپک گفتند اوپک و هم‌پیمانانش در حال بررسی تغییر تاریخ نشست بعدی سیاست‌گذاری این سازمان در وین از 25 و 26 ژوئن به 3 و 4 جولای هستند. به گفته این منابع، تغییر تاریخ پیشنهاد شده اما به صورت رسمی اعلام نشده است. کشورهای تولیدکننده نفت اوپک و تولیدکنندگان غیراوپکی که با نام اوپک پلاس شناخته می شوند سال گذشته توافق کردند تا با هدف کمک به افزایش قیمت نفت از ابتدای سال 2019 تولید خود را روزانه 1.2 میلیون بشکه کاهش دهند.

ادامه روند کاهشی طلا در بازار جهانی

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی به دنبال تقویت ارزش دلار که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را محدود کرد، با کاهش روبرو شد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز سه شنبه بازار سنگاپور ۰.۲ درصد کاهش یافت و در ۱۲۷۵.۶۱ دلار معامله شد. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۲۷۵.۲۰ دلار رسید. دلار روز سه شنبه تحت تأثیر بازده بالاتر اوراق خزانه آمریکا و تشدید اختلافات تجاری میان واشنگتن و پکن، نزدیک به بالاترین حد خود در دو هفته و نیم اخیر ایستاد.

آمار تجارت خارجی ایران با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس

بررسی آمار تجارت خارجی ایران در فروردین ماه سال جاری نشان می‌دهد که صادرات به قطر در حد ۴۵ هزار و ۹۵ تن به ارزش ۸ میلیون و ۲۸۴ هزار دلار بوده است و تنها ۰.۵۳ درصد از وزن و ۰.۳۳ درصد از ارزش کل صادرات ایران در این مدت را در بر گرفته و قطر را در رده ۲۳ کشورهای دریافت کننده کالا از ایران قرار داده است. بر اساس آمار، در فروردین ماه سال گذشته، ۹۹ هزار و ۶۵۱ تن کالا به ارزش ۱۸ میلیون و ۴۴ هزار دلار به قطر صادر شده بود که ۱.۲۶ درصد از وزن و ۰.۵۸ درصد از ارزش کل صادرات ایران را در برگرفته بود. به این ترتیب آمار نشان می‌دهد صادرات به قطر در فروردین ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته، از لحاظ وزنی ۵۴.۷۵ کاهش یافته اما از لحاظ ارزشی ۵۴.۰۹ درصد افزایش یافته است. همچنین در این ماه ۷۳ هزار و ۹۳۸ تن کالا به ارزش ۱۰ میلیون و ۴۲۵ هزار دلار به کشور عمان صادر شده که ۰.۸۷ درصد از وزن و ۰.۴۱ درصد از ارزش کل صادرات ایران را شامل می‌شود و عمان را در رده ۱۹ کشورهای دریافت کننده کالا از ایران قرار داده است. در فروردین ماه سال گذشته ۱۷۲ هزار و ۱۹۱ تن کالا به ارزش ۴۶ میلیون و ۹۴۶ هزار دلار به عمان کالا صادر شده بود که به این ترتیب میزان صادرات در فروردین سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۵۷.۰۶ درصد از نظر وزنی و ۷۷.۷۹ درصد از نظر ارزشی کاهش یافته است. صادرات به کویت در فروردین ماه سال جاری به میزان ۱۸۱ هزار و ۸۹۱ تن به ارزش ۹ میلیون و ۶۱۴ هزار دلار بوده است که از این حیث کویت در رده ۲۰ واردکننده کالا از ایران قرار دارد. در فروردین ماه سال گذشته ۳۴۵ هزار و ۶۴۶ تن کالا به ارزش ۲۶ میلیون و ۸۷۴ هزار دلار به کویت کالا صاد شده بود که به این ترتیب میزان صادرات در فروردین سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۴۷.۳۸ درصد از نظر وزنی و ۶۴.۲۲ درصد از نظر ارزشی کاهش یافته است. در فروردین ماه سال جاری ۷۳۸ تن کالا به ارزش ۵۱۳ هزار دلار به بحرین کالا صادر شده است و بحرین را در رده ۵۰ دریافت کننده کالا از ایران قرار داده است. در ماه مشابه سال گذشته ۳۰۵ تن کالا به ارزش ۷۷۹ هزار دلار به بحرین کالا صادر شده بود که به این ترتیب صادرات به این کشور در فروردین ماه سال جاری نسبت به فروردین ماه سال گذشته از نظر وزنی ۱۴۱.۴۲ درصد افزایش و از نظر ارزشی ۳۴.۱۶ درصد کاهش داشته است.

بازار متشکل ارزی تا پایان خردادماه راه اندازی می شود

محمدرضا پورابرهیمی درباره نشست کمیسیون اقتصادی مجلس با مسئولان بانک مرکزی درباره بازار متشکل ارزی افزود: اقدامات و فعالیت هایی که در حوزه ساماندهی بازار ارز توسط دولت و به ویژه بانک مرکزی در طول ماه های اخیر شروع شده است، مسیری را فراهم کرده که بازار ارز به تعادل منطقی تری نسبت به گذشته برسد. وی ادامه داد: در نشست مشترک کمیسیون اقتصادی با مجموعه تیم مدیریتی و رییس کل بانک مرکزی در حوزه های مختلف مباحث تخصصی خوبی مطرح شد و سیاست های ارزی دولت مورد بررسی قرار گرفت. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با ایرنا گفت: در این جلسه برای تسریع در راه اندازی بازار متشکل ارزی تا پایان خرداد ماه توافق خوبی داشتیم و قرار شد برنامه زمانبندی به صورت کامل از طرف بانک مرکزی به مجلس و کمیسیون اقتصادی ارائه شود. پورابراهیمی افزود: پیش بینی ما این است که اقدامات اخیر و به ویژه بخشنامه ای که در یکی دو روز گذشته صادر شد، مقدمه ای برای راه اندازی بازار متشکل ارزی باشد. وی با بیان این که بازار متشکل ارزی چند اثر مهم در حوزه اقتصادی خواهد داشت، ادامه داد: اولین اثر آن این است که دغدغه ناشی از عدم بازگشت منابع ارزی از صادرات غیرنفتی تا حد زیادی برطرف خواهد شد. وی یادآور شد: موضوع مربوط به بازگشت منابع ارزی به دلیل عدم تعیین نرخ مشخص برای تسویه، مزیتی برای صادرکنندگان ایجاد نمی کند وبه دلیل تفاوت نرخ سامانه نیما و نرخ بازار سنا صادر کنندگان علاقه ای به بازگشت ارز حاصل از صادرات ندارند. وی اضافه کرد: بنابراین نکته اول این است که راه اندازی بازارمتشکل ارزی کمک می کند که جذابیت بازار برای بازگشت منابع ارزی اتفاق بیفتد. از طرف دیگر بازار متشکل ارزی موجب می شود که نرخ هایی همانند بازار سنا و امثال اینها به تدریج کنار گذاشته شود و عملا ما با یک نرخ مشخص در اقتصاد کشور براساس سازوکار عرضه و تقاضا کار کنیم. پورابراهیمی افزود: کاهش تفاوت بین نرخ ها و رسیدن به یک نرخ تعادلی موجب می شود تقاضا برای ارز به منظور واردات کالا کاهش پیدا کند. 

مشاوران املاک عامل گرانی مسکن نیستند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد: ما در سال‌های گذشته ۴ بار جهش قیمتی را تجربه کرده ایم. در سال‌های ۶۸، ۸۶، ۹۱ و ۹۷ که در سال ۹۱ با افزایش قیمت دلار به میزان ۳ برابر، قیمت ملک نیز ۳ برابر افزایش یافت اما در سال بعد افزایش قیمتی رخ نداد زیرا قدرت خریدی برای مردم وجود نداشت. وی گفت: در سال جاری نیز طبق آمار ۳۱ درصد تعداد معاملات در تهران کاهش یافته است و اگر قیمت از این میزان نیز بالاتر رود، رکود بیشتری در بازار مسکن مشاهده خواهد شد. بنابراین با توجه به اینکه رسالت ما کاهش قیمت مسکن است باید دیدگاه‌ها را در این زمینه که مشاوران املاک عامل افزایش قیمت است را اصلاح کرد. قلی خسروی افق پیش روی بازار مسکن را زیر شاخص تورم دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی، سازندگی‌ها شروع و بافت‌های فرسوده نیز بازسازی خواهند شد و رونق بازار را شاهد خواهیم بود، ۱۷۴ شغل اساسی مربوط به ساخت و ساز است و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که امسال را سال رونق تولید نامگذاری کرده اند ما باید ساخت و ساز را که باعث اشتغالزایی بالایی است را توسعه و رونق بخشیم.

کاهش ادامه دار قیمت مرغ و تخم‌مرغ

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بیان اینکه قیمت مرغ در بازار به کیلویی 10 هزار تا 10 هزار و 500 تومان و در میادین به کیلویی 9600 تومان رسیده است، گفت: به دلیل افزایش عرضه و کاهش قیمت به پایین تراز نرخ مصوب در بازار، به برخی از استان‌ها اعلام کردیم تا برای تعادل عرضه و تقاضا مرغ منجمد خریداری کنند. وی در عین حال تأکید کرد: نرخ مصوب قیمت مرغ کیلویی 11 هزار و 500 تومان است که در روزهای گذشته با افزایش عرضه به محدوده 10 هزار تومان رسیده است. حمید ورناصری از افت قیمت تخم‌مرغ در بازار به شانه‌ای 11 هزار و 500 تومان خبر داد و گفت: نرخ مصوب این محصول شانه‌ای 13 هزار و 800 تومان است که با افزایش تولید و عرضه قیمت در بازار به پایین‌تر از نرخ مصوب رسیده است. ورناصری گفت: تفاهم‌نامه‌ای با تشکل‌های تخم‌مرغ منعقد شده که از یک سو نهاده‌های آنها را با قیمت ارزان‌تر تأمین کنیم و از سوی دیگر در صورت ادامه کاهش قیمت تخم مرغ به قیمت شانه‌ای 13 هزار و 800 تومان،از تولیدکنندگان خریداری کنیم به حدی که توازن قیمتی در بازار باشد که تولیدکننده و مصرف‌کننده ضرر نکند. وی در ادامه گفت: در حال حاضر شرایط بسیار متعادلی در بازار مرغ و تخم‌مرغ حاکم شده که دلیل اصلی آن عرضه مناسب در بازار بوده است.  به گفته مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور، کشور سالانه 2.2 میلیون تن  مرغ و 900 هزار تن تخم‌مرغ تولید می‌کند که بیش از نیاز کشور است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار