وزارت جهاد کشاورزی با قرارندادن غذای سگ و گربه در لیست 1339 قلم کالاهای ممنوعه وارداتی غیرضروردر سال گذشته، موجب هدر رفت 8 میلیون دلار ارز کشور در شرایط سخت اقتصادی شد.
کد خبر: ۷۴۹۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶ 28 May 2019

با توجه به بروز مشکلات ارزی در سال گذشته، واردات 1339 قلم کالا ممنوع شد. بنابراین برای تهیه لیست اقلام ممنوعه واردات متولیان امر، از سازمان‌های مربوطه از جمله 3 وزارتخانه جهاد کشاورزی، بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت صنعت خواستند تا نسبت به اعلام لیست کالاهای وارداتی ممنوعه حوزه خود اقدام کنند.

این گزارش می‌افزاید، براین اساس و پس از اقدامات کارشناسی و استخراج لیست اقلام وارداتی ممنوعه با همکاری 3 وزارتخانه مذکور نهایتا در مورخ 97.3.30 براساس ابلاغیه وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت به مجتبی خسرو تاج رئیس سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش و واردات 1339 ردیف تعرفه کالا ممنوع شد.

در این نامه فهرست گروه چهارم کالایی شامل 1339 ردیف تعرفه 8 رقمی که ثبت سفارش آنها در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ممنوع شده بود، جهت اجرا ابلاغ شد.

به عنوان مثال در این لیست اقلام وارداتی ممنوعه غیر ضروری که مشابه آن در داخل تولید می‌شود، چای کیسه‌ای، شیر خشک صنعتی، ماشین لباسشویی دو قلو، اتوپرس خانگی، آمبولانس، رب گوجه فرنگی، عسل طبیعی و ... قرار گرفت.

غذای سگ و گربه جزء اقلامی بود که وزارت جهاد باید ممنوعیت واردات آن را اعلام می‌کرد و علیرغم اینکه غذای سگ و گربه بسته‌بندی شده برای خرده‌فروشی‌ها با کد تعرفه کالا 2391000 جزء کالاهای غیر ضرور محسوب می‌شد، اما وزارت جهاد آن را در لیست 1339 قلم کالای ممنوعه وارداتی قرار نداد.

براین اساس واردات غذای سگ و گربه ادامه داشت، تا در نهایت در اواخر هفته گذشته مهدی نیازی مدیرکل دفتر مقررات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اعلام ممنوعیت واردات 143 قلم کالای جدید ، ممنوعیت واردات غذای سگ و گربه برای خرده‌فروشی‌ها را هم اعلام کرد.

این گزارش می‌افزاید، بنابراین واردات این 143 قلم کالا که غذای سگ و گربه هم جزء آن‌ها محسوب می‌شود از 98.2.8 ممنوع اعلام شد.

توجیه وزارت جهاد کشاورزی برای عدم ممنوعیت واردات غذای سگ و گربه این بوده که سازمان‌های مختلف از جمله سازمان هلال امر و نیروی انتظامی و ... برای تامین غذای سگ‌هایی که برای امور مختلف تربیت شده‌اند، نیاز به این کالا دارند، بنابراین از اعلام ممنوعیت واردات غذای سگ و گربه خرده‌فروشی امتناع کرده است.

این اقدام وزارت جهاد کشاورزی در حالی است که دستگاه‌های دولتی دارای ردیف بودجه در قانون بودجه هستند و بدون کارت بازرگانی راسا می‌توانند اقدام به واردات کنند بدین ترتیب که درخواست کالای وارداتی خود را از طریق نامه به دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت اعلام می‌کنند و پس از تایید امکان واردات برای آنها فراهم می‌شود.

براساس اعلام مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت سال گذشته 7 میلیون دلار غذای سگ و گربه به کشور وارد شده است.

البته وی ارز میزان واردات غذای سگ و گربه را در سال 96، 10 میلیون دلار عنوان می‌کند که با توجه به اعمال سیاست‌های مدیریت واردات این میزان به 7 میلیون دلار در سال 97 کاهش یافته است.

براساس آمار گمرک در فروردین ماه امسال بیش از یک میلیون دلار غذای سگ و گربه به کشور وارد شده است.

این گزارش می‌افزاید، مهدی نیازی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات اعلام کرد که در سال 96 ارزش میزان واردات غذای سگ و گربه 10 میلیون دلار بوده که در سال 97 با اعمال سیاست‌های مدیریت واردات این میزان به 7 میلیون دلار کاهش یافت.

بر اساس آمار گمرک در فروردین ماه امسال بیش از یک میلیون دلار غذای سگ و گربه به کشور وارد شده است.

بنابراین با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و مشکلات ارزی در یک سال گذشته، وزارت جهاد کشاورزی باید، به طور مشخص پاسخی قانع کننده در رابطه با این اقدام خود بدهد.

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار