رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: حمله تند کرباسچی به عارف/یک عضو شورای شهر اصفهان ۶ ماه تعلیق شد!/سلیمی: روحانی اختیار نداشت چرا وعده ۱۰۰ روزه داد؟ و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۴۹۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۶ 28 May 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
اولین دختر خیابان انقلاب آزاد شد

ویدا موحد معروف به اولین دختر خیابان انقلاب که هشتم آبان ۹۷ بازداشت و به یک سال حبس محکوم شده بود از زندان آزاد شد. پیام درفشان وکیل مدافع ویدا موحد در گفتگو با ایرنا با اعلام این خبر گفت: طبق آنچه مسئولان قضایی اعلام کردند، با تقلیل مجازات موکل موافقت شده و با اعطای مرخصی، الباقی مدت حبس وی نیز مورد بخشش قرار گرفته است. وی اضافه کرد: بر این اساس، موکل دقایقی پیش به صورت کامل از زندان آزاد شد. به گزارش ایرنا، ویدا موحد معروف به «دختر خیابان انقلاب» از سوی شعبه ۱۰۹۱ مجتمع قضایی ارشاد به اتهام تشویق مردم به فساد و فحشا از طریق کشف حجاب به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
 
سلیمی: روحانی اختیار نداشت چرا وعده ۱۰۰ روزه داد؟

نماینده مردم محلات در مجلس گفت: رئیس جمهور باید توضیح دهد اگر اختیار لازم را نداشته چرا وعده حل مشکلات کشور را در ۱۰۰ روز داده است. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم، با اشاره به اظهارات اخیر روحانی مبنی بر درخواست افزایش اختیارات رئیس‌جمهور در شرایط کنونی کشور، گفت: اظهارات درباره کم بودن اختیاراتش در کشور به منظور فرار از پاسخگویی از عملکردش بیان شده است. وی افزود: رئیس جمهور باید توضیح دهد اگر اختیار لازم را نداشته چرا وعده حل مشکلات کشور را در ۱۰۰ روز داده است؟ نماینده مردم محلات در مجلس با تاکید بر اینکه هیچ رئیس جمهوری به اندازه روحانی اختیارات ویژه نداشته است، ادامه داد: این یک موضوع نخ‌نما است که وقتی شعار‌ها محقق نمی‌شود شاهد مطرح شدن چنین موضوعاتی هستیم. حجت‌الاسلام سلیمی تأکید کرد: آقای روحانی درخواست دارد تا اختیارات بیشتر به دولت و رئیس‌جمهور داده شود که به اعتقاد ما رئیس‌جمهور و دولت به اندازه کافی اختیار دارند و می‌توانند تصمیم‌گیری کنند.
 
آیت الله مکارم: آمریکا از اعراب جاهلی هم بدتر است

آیت الله ناصر مکارم شیرازی گفت: در زمان جاهلیت، عرب جاهلی هم به قراردادهایش پایبند بود و یک طرفه قرارداد را به هم نمی‌زد. این‌ها حتی از عرب جاهلی هم بدترند که یک طرفه قرارداد را به هم می‌زنند.آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با سفیر جدید ترکیه در ایران، اظهار کرد: ما با ترکیه جنبه‌های مشترک زیادی داریم. هر دو پیرو اسلام هستیم، هر دو فرهنگ مشترک داریم، هر دو همسایه ایم، هر دو روابط اقتصادی مهمی داریم و از همه این‌ها گذشته دشمن مشترک داریم. یعنی آمریکا به همان اندازه که با ما دشمن است با شما هم دشمن است.وی در ادامه گفت: این جهات مشترک سبب می‌شود دست به دست هم و در برابر زورگویی‌های دشمن بایستیم. ما دو کشور نیرومند در منطقه می‌باشیم که در صورت اتحاد با یکدیگر می‌توانیم منطقه را از شر این دشمنان محفوظ داریم.
 
ادعایی درخصوص پیام محرمانه ظریف به واشنگتن

یک منبع آگاه دیپلماتیک به بی‌بی‌سی عربی گفته است که ظریف در سفر اخیرش به بغداد، از طریق عراق پیام قاطعی از جانب تهران به واشنگتن ارسال کرد؛ مبنی بر اینکه ایران به آمریکا اجازه نمی‌دهد آن را اصطلاحا «قورباغه آب‌پز» کند. طبق ادعای این منبع، مفاد پیام ظریف هشدارآمیز بود. همین منبع در توصیف پیام ظریف گفت: ایران «بین جنگ اقتصادی و جنگ نظامی تفاوتی قائل نمی‌شود و به آمریکا اجازه نمی‌دهد که روی حرارت کم آن را بپزد و بمیراند.»

در حالی که بسیاری از محافل سیاسی و منطقه‌ای درباره امکان وساطت میان ایران و آمریکا سخن می‌گویند، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در جریان سفر اخیرش به عراق، پیام قاطعی به آمریکا ارسال کرده است.
 
میترا استاد درباره ازدواج با محمدعلی نجفی چه گفته بود؟

میترا استاد که امروز به قتل رسید، پاییز سال گذشته و بعد از ازدواج با محمدعلی نجفی و حواشی پیرامون آن گفت: وگویی با سایت امید مردم داشت.

مهم‌ترین بخش سخنان وی چنین بود:

* هر انسانی یک زندگی خصوص دارد؛ چه آقای دکتر نجفی و چه هر شخصیت دیگری؛ درست نیست با کسی که واقعا اینقدر برای کشور و نظام زحمت کشیده است، اینطوری رفتار کنند؛ با تمسخر صحبت کنند که ایشان چرا ازدواج کرده است.

* یه عده می‌گویند طلاق می‌گیرند و اختلاف سنی دارند، این حرف‌ها چیست؟ این حرف‌ها را می‌زنند تا به زعم خود برای تخریب دکتر نجفی نظر‌ها را به خود جلب کنند، متاسفانه به من تهمت زدند که من زن صیغه‌ای دکتر نجفی هستم در حالیکه من عقد نامه دارم و حتی اگر صیغه هم باشد هیچ مشکلی نداشت.

* به ما تهمت زدند که ایشان روابط نامشروع داشته است، من قول می‌دهم به همه مردم تا الان من هیچ چیز بدی از دکتر نجفی ندیدم؛ اگر رسانه‌ای که ادعای شفاف سازی دارد و به همسر من تهمت زده اند که رابطه نامشروع داشته، من می‌گویم؛ اولا ایشان شاکی خصوصی ندارد و در ضمن من خودم قول می‌دهم اگر هر مشکلی بود؛ شفاف سازی کنم؛ ولی حق دیگران نیست در حریم زندگی خصوصی ما وارد شوند.

* تقریبا چند ماه پیش یک کلیپ در خارج از کشور ساخته شد که صدا‌های من را تقطیع کرده اند و بریده بریده به هم وصل کرده اند تا مرا تخریب کنند در حالیکه واقعیت چیز دیگری بود.

* تمام حساب‌های بانکی من و آقای دکتر نجفی قابل بررسی است و اینقدر شفاف هستیم بیایند بررسی کنند. ما هیچ چیز سیاهی در زندگی نداریم.

* آقای دکتر نجفی از من خیلی محترمانه خواستگاری کردند و من هم بعد از مشورت با خانواده به ایشان جواب مثبت دادم، این زندگی سر گرفته است، دلیلی ندارد که عده‌ای دنبال حواشی باشند؛ هر موضوعی و مسئله‌ای پیش بیاید با مدرک و سند از آقای دکتر نجفی در رسانه‌ها اعلام می‌کنم؛ ما اردیبهشت ۹۷ با هم ازدواج کردیم و متاسفانه بر اساس عکس زناشویی ما گفته اند، چون رابطه نامشروع داشته با او ازدواج کرده است. تهمت زننده‌ها را به خدا واگذار می‌کنیم. واقعا اگر مردم منتظر اتفاقی هستند؛ هر مسئله‌ای از طرف آقای نجفی بعنوان خلاف باشد، من در رسانه‌ها اعلام می‌کنم.
 
بابک زنجانی وزیر نفت را تهدید کرد

اصغر هندی در پاسخ به اینکه آیا شایعه تهدید وزیر نفت از سوی بابک زنجانی پیش از جریان‌سازی‌های اخیر علیه وزیر نفت صحت دارد، اظهار داشت: در ادامه جلساتی که با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط برای تبادل نظر درباره مسائل مرتبط با پرونده در زندان و با حضور بابک زنجانی برگزار می‌شود، چهارشنبه اول خرداد ۹۸ نیز جلسه‌ای تشکیل شد که در آن‌جا آقای زنجانی ادعاکرد که استیضاح آقای زنگنه در مجلس رأی خواهد آورد. نماینده حقوقی وزارت نفت در گفتگو با ایرنا گفت: زنجانی در این جلسه مدعی شد که به زودی جای ما با هم عوض خواهد شد و من آزاد و شما زندانی می‌شوید! هندی اضافه کرد که البته زنجانی تاکنون چندین شکایت علیه مسئولان مختلف کشور از جمله وزیر نفت به دلیل اخلال در نظام اقتصادی مطرح کرده و دیگر این شکایت‌ها و تهدید‌ها عادی شده است. نماینده حقوقی وزارت نفت همچنین، تاکید کرد که وزارت نفت با کمک و حمایت دستگاه قضائی همچنان پیگیر دریافت مطالبات از بابک زنجانی است.

اعلام مجازات «بی‌حجابی» در معابر

جانشین معاون حقوقی و امور مجلس ناجا گفت: در تبصره ماده ۶۳۸، قانون گذار به طور واضح عنوان کرده زنانی که بدون حجاب در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰روز تا ۲ ماه و یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند. سردار سلیمان ملک‌زاده درخصوص انتشار خبری در رسانه‌ها با عنوان "قانون حجاب را کامل اجرا کنید، اگر می‌توانید" اظهار کرد: در خبر منتشر شده به تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی اشاره و نوشته شده که "این تبصره مربوط به حجاب شرعی است که ربطی به داشتن و نداشتن روسری ندارد بر اساس آن بیرون بودن مو نیز اشکال دارد برای دختران ۹ سال و بیشتر هم باید اجرا شود اگر می‌توانید اجرا کنید و اگر نمی‌توان اجرا کرد پس اصلاح کنید. " این در حالی است که در تبصره ماده ۶۳۸، قانون گذار به طور واضح جرم انگاری و عنوان کرده زنانی که بدون حجاب در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰روز تا ۲ ماه و یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم شوند.

آموزش و پرورش در حال بررسی پرونده رقص مختلط دانش اموزان و معلم‌هادر مهاباد

رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: موضوع رقص مختلط دانش‌آموزان و معلم‌ها در مدرسه‌ای در مهاباد در دست بررسی است. مهدی محمدپور در گفتگو با تسنیم، با تأیید خبر موضوع رقص مختلط کردی دانش‌آموزان در یکی از مدارس مهاباد اظهار داشت: اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی در جریان این اتفاق که اخیراً در فضای مجازی فیلمی از آن منتشر شده قرار گرفته و این موضوع در دست بررسی است. وی افزود: اداره بازرسی آموزش و پرورش آذربایجان غربی در حال حاضر مشغول بررسی ابعاد این اتفاق است و در چند ساعت آینده در این مورد اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام می‌شود.

انتقاد داریوش ارجمند از شلوار مجری‌های تلویزیون

ارجمند با انتقاد از رویه حضور بازیگران روی آنتن تلویزیون، گفت: شما لباس‌های مجریان تلویزیون را ببینید؛ شلوار‌های تنگی می‌پوشند که پدربزرگِ من هنگام رفتن به رخت‌خواب می‌پوشید. این‌ها مانکن هستند نه مجری! از سَر و زلف و لباس تا دیالوگ گفتن؛ آدم فکر می‌کند از روی ترجمه صحبت می‌کنند. تلویزیون برای برون رفت از این مشکلات و پاسداشت زبان فارسی باید بر روی این عبارت تأمل کند "عالم دیگری را باید ساخت و از نو آدمی! ".
 
حذف قیمت‌ها ضد رقابت و فسادزاست

احمد توکلی رئیس هیات مدیره «دیده‌بان شفافیت و عدالت» گفت: نمایندگان مجلس خویشاوندانشان را جهت استخدام به بنگاه‌های خودروسازی معرفی می‌کنند و خارج از نوبت خودرو دریافت می‌کنند و امتیاز می‌گیرند، این مسئله سبب می‌شود تا نظارتی بر عملکرد این بنگاه‌ها صورت نگیرد. عدم درج قیمت در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های فروش کالا به نفع دلالان و واسطه گران است. چاره کار عدم درج قیمت‌ها نیست، این ضدرقابت و فسادزاست. مسئولان تنها می‌توانند با کسانی که اطلاعات غلط و اشتباه در حوزه قیمت‌ها به مردم می‌دهند، برخورد کند و آنان را رسوا سازند، اما نباید اصل کار را متوقف ساخت، چرا که دریغ کردن قیمت‌های واقعی از مردم مساویست با فریب آنان.

خرید خانه ۷۰۰ هزار دلاری در آمریکا از سوی نماینده ایران در بانک جهانی

کیهان نوشت: نماینده ایران در بانک جهانی از سال ۱۳۹۴ آقای دکتر فرهاد نیلی برادر دکتر مسعود نیلی دستیار اقتصادی سابق رئیس‌جمهور است و آقای مجرد نیز نماینده ایران در صندوق بین‌المللی پول است که دوره ماموریت ایشان بیش از ۱۰ سال شده است و ایشان هنوز نمایندگی ایران را به عهده دارد. در بررسی عملکرد نیلی در طول چهار سال گذشته، اطلاعاتی به دست آمده است که آقای دکتر فرهاد نیلی منزلی را در ایالت مریلند آمریکا، شهر مونت‌گُمری خریداری کرده‌اند. شهری که در زمره مکان‌های ثروتمندنشین کشور آمریکا محسوب می‌شود. طبق اسناد منتشر شده، آقای فرهاد نیلی در سال ۲۰۱۶ این خانه را به مبلغ ۷۰۵ هزار دلار خریداری کرده است.

وزیر نفت باید فوری شکایت کند

عباس عبدی نوشت: گاه کسی را متهم به گرفتن پول از خارج می‌کنند، آن دیگری را متهم به اختلاس و دزدی می‌کنند، ولی دریغ از رسیدگی قطعی و علنی و مجازات کردن مجرم یا افترازنندگان. هرکسی می‌داند هر توهین و اتهامی طرح کند کسی گریبانش را نمی‌گیرد. نتیجه این رفتار چیست؟ هر کسی متوجه می‌شود که در این وضعیت می‌تواند هر توهین و اتهامی را طرح کند؛ ولو آن اتهام درست نباشد و هیچ مرجعی نیز گریبان او را نمی‌گیرد بنابراین ترسی از زدن اتهامات نادرست نخواهد داشت. متاسفانه بخش مهمی از این ماجرا نیز پیرامون نفت است، چون نفت لقمه چرب و شیرینی است که خیلی‌ها خود را آماده کرده‌اند تا از طریق آن فساد مالی انجام دهند و به نام دور زدن تحریم‌ها، بابک زنجانی‌ها را تکثیر کنند. اکنون معلوم شد که چرا عده‌ای این همه دنبال به هم زدن روابط معمول کشور و بازگشت تحریم‌ها هستند. / اعتماد

یک زن ایرانی نماینده پارلمان بلژیک شد

دریا صفایی، دندانپزشک و فعال حقوق زنان بلژیکی ایرانی به نمایندگی حزب دست راستی و ملی گرای ان و آ. (N-VA) در بخش هلندی زبان بلژیک به پارلمان فدرال بلژیک راه یافت. صفایی از فعالان آزادی حضور زنان در ورزشگاه‌هاست و در این‌باره به فیفا نامه‌ای نوشته است. او سال ۱۳۷۸ در جریان اعتراضات دانشجویی در ایران بازداشت و پس از آن به بلژیک پناهنده شد. /بی بی سی

یک عضو شورای شهر اصفهان ۶ ماه تعلیق شد!

یک کانال خبری در اصفهان به نام شفافیت نوشت: مهدی مقدری توسط هیات حل اختلاف شورا‌های استان اصفهان به مدت ۶ ماه تعلیق شد و رای آن توسط فرمانداری روز یکشنبه ابلاغ گردید!

حمله تند کرباسچی به عارف

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران از حذف مطهری از هیات ریسه مجلس به عنوان اشتباه مشترک امید و مستقلین یاد کرد و گفت::رویکردی که فراکسیون امید روز یکشنبه در پیش گرفته شد رویکرد درستی نبود و دوستانی که این شیوه را برنامه‌ریزی کردند یا بینش درستی از ترکیب مجلس و ترکیب سیاسی در مجلس ندارند یا انگیزه‌های دیگری را دنبال می‌کنند که عمدتا شخصی است. ممکن است افرادی تمایل داشته باشند سمتی بگیرند و از سوی دیگر آقای مطهری یک فرد آزاده‌ای بود که هرچند ممکن است برخی با مواضع فرهنگی و اجتماعی او مواضعی داشته باشند، اما به لحاظ سیاسی اظهارنظر‌های شجاعانه‌ای داشتند و در جایگاه هیات رییسه بیشترین تقابل را جریان تندرو مجلس با ایشان داشتند و حتی با او دست به یقه شدند. به نظر می‌رسد برخی از افرادی که در جریان اصلاح‌طلبی هستند این پیشتازی آقای مطهری را در شرایطی که خودشان همیشه ساکت بودند تا جایی که به برخی از آن‌ها گفته شده بود تا به حال در این مدت نمایندگی یک فوت هم در این میکروفن خود نکرده‌اید را به ضرر خود می‌دیدند. آقای مطهری مسلم است با این همه اظهارنظر شجاعانه دیگران را به حاشیه می‌راند.

حراج یک دانشگاه در قم

طبق اعلام دادگستری استان قم، دانشگاه غیرانتفاعی ادیان و مذاهب که توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابوالحسن نواب اداره می‌شود، به دلیل بدهی به بانک ملی ایران، به مزایده گذاشته شد. این گزارش حاکیست که ملک محل استقرار این دانشگاه غیرانتفاعی به دلیل بدهی‌های معوقه به بانک ملی، طبق مقررات توسط دادگستری طی اطلاعیه‌ای به مزایده عمومی گذاشته شده است. /حوزه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار