پس از مشاهده ۲ آفت سوسک سرشاخه‌خوار و زنبور ساقه‌خوار در مناطق جنگل کاری گوراب کرج و ملخ مراکشی، پای ملخ البرزی نیز به مراتع این استان باز شد.
کد خبر: ۷۴۹۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶ 30 May 2019

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: با بررسی‌های صورت گرفته و مطالعه منابع علمی موجود از یک طرف و مقایسه نمونه‌های جمع آوری شده از عرصه با نمونه‌های موجود در موزه حشره شناسی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران و کلکسیون حشرات مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، این ملخ به طور کامل شناسایی شد.
بهرام بهرامی رشید افزود: این آفت نوعی ملخ شاخک بلند از خانواده Tettigoniidae و جنس Polysarcus با نام ملخ شاخک بلند البرزی می‌باشد.
وی اظهار داشت: نام علمی این ملخ Polysacus elbursianus است که در سال ۱۹۳۰ برای اولین بار توسط اواروف روسی به عنوان آفت سبزی و صیفی در دامنه‌های البرز در استان تهران گزارش شده است.
بهرامی رشید ادامه داد: ملخ مذبور ۲ فاز مهاجر و انفرادی دارد که هم اکنون با فاز مهاجری آن روبه رو هستیم.
وی گفت: مهاجرت این ملخ‌ها با ظهور پوره‌ها از ارتفاعات به سمت پایین دست و بازگشت حشرات کامل به محل تخم ریزی رخ می‌دهد به طوریکهپوره این حشره اواسط خرداد ماه تبدیل به حشره کامل شده و مجدد اواسط تیرماه به سمت ارتفاعات تا ۲۸۰۰ متری برمی گردد و تخم ریزیمی‌کنند و سال بعد در اردیبهشت ماه بازمی گردند.
کارشناس گیاهپزشکی منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز افزود: این ملخ تک نسلی است و پنج سن پورگی دارد، دامنه میزبانی آن وسیع بوده و در حال حاضر و طبق گزارشات واصله بین چهار تا پنج پلاک را واقع در مراتع نوجان، کندر، ارنگه و آدران از توابع شهرستان کرج به صورت لکه‌ای درگیر کرده است.
وی تصریح کرد: در مجموع سطح آلوده شده به این گونه ملخ حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار از مراتع شهرستان کرج در منطقه جاده چالوس می‌باشد.
بهرامی رشید گفت: مناطقی که این نوع ملخ دیده می‌شوند، به صورت غیرشیمیایی به منظور حفظ اکوسیستم و زنجیره غذایی کنترل می‌شوند.
وی با بیان اینکه سطح آلودگی وسیع نمی‌باشد، افزود: این ملخ‌ها به مزارعی که نزدیک مراتع باشند وارد شده و خساراتی وارد می‌کنند ولی با توجه به کنترل مناسب توسط شرکت‌های پیمانکار، جای نگرانی برای مرتعداران و کشاورزان نمی‌باشد.
این کارشناس گیاه پزشکی اضافه کرد که تغذیه این ملخ‌ها از علوفه‌های پهن برگ بوده و در صورت ورود به مزارع از سبزی کاری‌ها و یا برگ درختان باغات تغذیه می‌کنند.
استان البرز دارای ۳۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی می‌باشد.

برچسب ها: ملخ ، مراتع ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار