آنچه که تاکنون ، طی 24 ساعت گذشته در رسانه های کهگیلویه و بویراحمد منتشر شده است ، نشان از وقوع فاجعه های زیست محیطی در مناطق مختلف بخش های گرمسیری استان دارد که البته در برخی موارد کمک های خوب مردم و جوانان محلی توانسته است بر این فجایع غلبه و به مهار آن ها بپردازد و در برخی هم کار به استمداد از مقامات برای گسیل بیشتر امکانات از یک طرف و تقاضای بسیج مردمی از طریق شبکه های اجتماعی به مناطق بحرانی کشیده شود.
کد خبر: ۷۵۱۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳ 07 June 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، بارش های مناسب و به موقع سال زراعی جدید تمام مناطق استان کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد را سیراب کرد تا رهاورد آن پوشش گیاهی پرپشت مراتع و جنگل ها باشد . تقریبا تمام مناطق کمتر سرسبز کهگیلویه و بویراحمد امسال از پوشش گیاهی خوبی برخوردار بود اما همین شرایط طبیعی بی نظیر ، باعث شد تا از حدود دو هفته پیش تاکنون و با اتمام شرایط بهاری و گرم شدن هوا ، سطح وسیعی از استان به انباری از علوفه خشک و قابل اشتعال تبدیل شود. شرایطی که متاسفانه علیرغم هشدارهای پی در پی ، نهایتا باعث آغاز دوران پردردسر آتش سوزی های سریالی در این مناطق شود. آنچه که تاکنون ، طی 24 ساعت گذشته در رسانه های کهگیلویه و بویراحمد منتشر شده است ، نشان از وقوع فاجعه های زیست محیطی در مناطق مختلف بخش های گرمسیری استان دارد که البته در برخی موارد کمک های خوب مردم و جوانان محلی توانسته است بر این فجایع غلبه و به مهار آن ها بپردازد و در برخی هم کار به استمداد از مقامات برای گسیل بیشتر امکانات از یک طرف و تقاضای بسیج مردمی از طریق شبکه های اجتماعی به مناطق بحرانی کشیده شود.
فاجعه خائیز
یکی از مناطقی که دچار آتش سوزی فاجعه بار شد مربوط به منطقه حفاظت شده خائیز است که بنابر گفته مسئولان این شهرستان تاکنون 410 هکتار از جنگل ها و مراتع این منطقه حفاظت شده  همچنین کوه های تنگ بن و بالنگستان در سه نقطه ، دچار حریق شده است که شعله های آتش با چشم غیر مسلح در شهر بهبهان هم قابل رویت بوده است.
بنابر گفته رئیس اداره محیط زیست شهرستان کهگیلویه این آتش سوزی از ساعت 17 روز پنج شنبه آغاز شده است و تا ارائه این گزارش در شب گذشته 410 هکتار در آتش سوخته است.
یکی از مناطق ، پادوک خائیز بود که البته طبق آخرین گزارشات ارسالی در ساعت 21 این آتش سوزی مهار شده است.
دلیل این آتش سوزی ها برخورد صاعقه اعلام شده است و البته آنگونه که گزارش شاده است تا پاسی از شب ، مناطق مرتفع "آب لگنی" ، "خائیز" ، مناطق شکار ممنوه "تلرش" و "بدیل"در حال سوختن بوده است.
مسئولان شب گذشته هشدار داده بودند که با توجه به کمبود امکانات در صورت عدم مهار این آتش سوزی تا صبح امروز ، وسعت تخریب مناطق حفاظت شده به 2 هزار هکتار خواهد رسید که تاکنون در این زمینه گزارشات تکمیلی منتشر نشده است.
منطقه 28 هزار هکتاری خائیز بین دو استان کهگیلویه و بویراحمد و محل زندگی کل و بزهای وحشی است که آتش سوزی های اخیر می تواند تاثیر جدی بر زندگی این گونه های حفاظت شده داشته باشد.
 
فاجعه در گرمسیر طی 24 ساعت! + تصاویر
 
کوه های اطراف دهدشت در آتش
یکی دیگر خبرهای منتشره در خصوص اتش سوزی های مناطق گرمسیری باز هم به کهگیلویه مربوط می شود که به گفته فرماندار این شهرستان در 4 نقطه به وقوع پیوسته است. بنابر گفته فرماندار علاوه بر منطقه خائیز که خبر آن در ابتدای این گزارش منتشر شده است ، 3 نقطه  "برج بهمنی" ، " بخش مرکزی" و " راک" این شهرستان دچار آتش سوزی شد.
البته آنگونه که جعفر نیکبخت گزارش داده است بجز منطقه خائیز ، آتش سوزی 3 نقطه دیگر توسط نیروهای مردمی و مسئولان مهار شده است.
آتش سوزی در 5 منطقه گچساران
از جمله گزارشات دیگر منتشر شده در خصوص آتش سوزی ها مربط به وقوع این فاجعه در 5 نقطه شهرستان گچساران است که بنابر گفته رئیس اداره منابع طبیعی این شهرستان ، این آتش سوزی ها بر اثر رعد و برق های شدید واقع شده است.
آنگونه که جلیلی اعلام کرده است آتش سوزی ها از حدود ساعت 21 دیشب آغاز شد و در ساعات اولیه بامداد امروز چهار منطقه "کوه آیک" ، " دره دریلا" ، " بی بی جان آباد" و دامنه "کوه دیل" مهار شده اند اما تلاش ها تا پاسی از شب برای دیگر منطقه وقوع آتش سوزی همچنان ادامه داشته است که برای مهار این آتش سوزی ها از 40 نفر مسئول و نیروهای مردمی کمک گرفته شده است.
کوه های آرند شهرستان چرام در آتش
شب گذشته مناطق کوهستانی اطراف شهر چرام هم از وقوع فاجعه آتش سوزی بی نصیب نماند ! بنابر گزارش ستاد بحران شهرستان چرام ، دیروز منطقه "میان کوه" واقع در روستای " آرند" دچار حریق شد که با اعلام به موقع این ستاد و حضور و همکاری مردم و مسئولان شهر و همچنین حضور پررنگ مردم ، خصوصا جوانان این روستا ، خوشبختانه اتش سوزی مهار شد. البته در این خصوص گزارش دقیقی از میزان خسارت به منطقه مورد اشاره ، منتشر نشده است.
لازم به توضیح است شرایط بحرانی آتش خصوصا پس از گذشت ساعات اولیه و طلایی برای مهار ، نکته ای است که مردم محلی خصوصا جوانان می توانند در خصوص آن عاملی کلیدی باشند که خوشبختانه برخی از مردم محلی با حضور خود در ساعات اولیه مانع گسترش و گستردگی آتش سوزی می شوند و باید امیدوار باشیم در همه مناطق استان مردم محلی چنین اقدام کنند.
گزارش تصویری از حضور خوب مردمی برای مهار آتش سوزی در روستای "آرند"
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار