رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها با اشاره به تغییراتی که در سال ۹۶ در قانون انتخابات ایجاد شده است گفت: داوطلبان با کسب ۲۰ درصد آرا در انتخابات، می‌توانند به مجلس راه پیدا کنند.
کد خبر: ۷۵۱۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸ 08 June 2019
به گزارش «تابناک البرز»؛ محمدجواد کولیوند در تشریح قانون انتخابات مجلس، اظهار داشت: سال 96 اصلاحاتی در قانون انتخابات مجلس انجام شد تا اگر اعضای شوراهای شهرها نیز قصد کاندیداتوری در انتخابات مجلس را دارند، 6 ماه قبل انصراف دهند. در بند "الف" ماده 29قانون انتخابات مجلس این موضوع قید شده است.

رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قبلا اعضای شورای شهر در بند "ب" ماده 29 قانون انتخابات مجلس مورد اشاره قرار گرفته بودند که بنابر حکم بند "ب" در صورت کاندیداتوری در حوزه قلمرو خود باید 2 ماه قبل از انتخابات استعفا می‌دادند اما اکنون اعضای شورای شهر نیز مشمول بند الف هستند و برای کاندیداتوری در هر جایی باید 6 ماه قبل استعفا دهند.

وی افزود: در مورد ائمه جمعه نیز همین حکم صادق است و اکنون مشمول بند "الف" ماده 29 هستند، در صورتی که قبلا مشمول بند "ب" بودند.

تغییر قانون انتخابات مجلس نسبت به انتخابات دوره دهم

کولیوند با اشاره به اینکه در انتخابات دوره دهم مجلس برای ورود به مجلس کاندیداها باید 25 درصد آرا را کسب می‌کردند، گفت: اکنون هر کسی 20 درصد آرا را کسب کند به مجلس راه پیدا می‌کند.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: کاندیداهای انتخابات مجلس درصورت کسب 20درصد آرا در دور اول به مجلس راه پیدا می‌کنند و در صورتی که انتخابات به دور دوم برود، داوطلبی که ‌اکثریت نسبی را به دست آورد به عنوان منتخب مردم آماده حضور در مجلس می‌شود.

کسب بیست درصد از آرا صحیح شرط حضور در مجلس است

به استناد تبصره ۳ ماده ۱۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، ملاک انتخاب منتخب، کسب بیست درصد از آرا صحیح است نه کل آرا مأخوذه آن حوزه انتخابیه. به عبارت دقیق‌تر، برای تجمیع و اعلام اسامی منتخب یا منتخبین انتخابات، آرا نامزدها بر تعداد آرا صحیح حوزه انتخابیه تقسیم و درصدگیری خواهد شد.

در دوره گذشته در سال ۹۴ نصاب رأی آوری برای ورود به مجلس ۲۵ درصد بود؛ البته انتخابات در مرحله دوم و هم چنین میاندوره ای با کسب اکثریت نسبی به هر میزان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار