مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم گقت: ۱۵۴ میلیون مترمکعب حق‌آبه از سال‌های گذشته ویژه این دریاچه اختصاص پیدا کرده اما هنوز محقق نشده است.
کد خبر: ۷۵۲۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳ 10 June 2019

به گزارش تابناک قم، سید رضا موسوی مشکینی در جمع خبرنگاران که درسالن جلسات اداره کل محیط‌زیست استان برگزار شد،اظهار داشت: سال گذشته برای جذب و استخدام اقدام شد و آزمونی نیز اسفندماه انجام شد و پنج نفر سهمیه محیط بان داشتیم که سه نفر محقق شده که دو نفر کارشناس پایش و یک نفر کارشناس بودجه است.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته محیط‌زیست تصریح کرد: روز گذشته کارگاه مدیریت پسماند برگزار شد و قرار شد محل دفن پسماندهای استان را به سرانجام برسانیم ولی با توجه به اینکه دارای پیچیدگی است به سرانجام نرسیدیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم بیان کرد: ده سال پیش مطالعه‌ای درباره دفن پسماند قم انجام شد و در این مطالعه محل‌هایی ازجمله گرمسار انجام شد ولی آن موقع جاده‌ای وجود نداشت تا اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته محلی در جوار سایت زباله پیشنهاد دادیم.

موسوی مشکینی ادامه داد:درزمینهٔ سه‌شنبه‌های بدون خودرو در قم استقبالی صورت نگرفت، موضوع عدم استفاده از خودرو برای مقابله با آلودگی هوا باید از اقدام نمادین خارج‌شده و به‌عنوان فرهنگ از آن استفاده کنیم و ابتدا باید زیرساخت‌های شهر فراهم شود.

وی بابیان اینکه قم تنها کلانشهری هست که درگیر آلودگی هوای شهری نشده است،تصریح کرد:در هفته محیط زیست نشست همفکری با نخبگان استان برگزارمی شود و از اساتید دانشگاه و مدیران استان دعوت کردیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست قم افزود:کسی که به طبیعت می رود این موضوع را نمی داند که ساده ترین سهل انگاری سبب خسارت های زیادی می شود و بهترین اقدام پیش گیری است.

موسوی مشکینی تصریح کرد:استان قم استانی خاص و شکننده در زمینه محیط زیست است و این استان ظرفیت بیش از 1میلیون و 300هزار جمعیت را ندارد و باید برنامه ریزی ما به سمت شرکت های دانش بنیان باشد و اگر از استقرار برخی واحدهای صنعتی جلوگیری شود در آینده با مشکل آلودگی هوا روبرو نمی شویم.

وی با بیان اینکه 45 میلیون مترمکعب از آب سد 15 خرداد امسال رهاسازی می‌شود که 40 میلیون مترمکعب از آن صرفاً در قالب حقابه های زیست‌محیطی است،ادامه داد: 5 میلیون مترمکعب از این ظرفیت نیز در مباحث مربوط به آبیاری اراضی کشاورزی مصرف می‌شود و با رهاسازی این 45 میلیون مترمکعب بخش از توازن زیست‌محیطی به دشت‌های اطراف قم برمی‌گردد.

مدیر کل حفاظت محبط زیست قم گفت: 154میلیون مترمکعب حقابه از سال‌های گذشته ویژه این دریاچه اختصاص پیدا کرده اما هنوز محقق نشده است، از آنجایی‌که قم استانی پایین‌دست است ازنظر تخصیص حقابه های زیست‌محیطی در بدترین وضعیت قرار دارد.

موسوی مشکینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استقرار صنایع سربی در قم عنوان کرد: در اینکه سرب عامل سرطان باشد هنوز هیچ‌گونه دلیل علمی وجود نداشته و مساله اثبات‌شده‌ای نیست.

وی در ادامه افزود: سازمان حفاظت محیط زیست فقط در 20 درصد از مسائل زیست‌محیطی تسلط و اختیار قانونی داشته و 80 درصد مباحث آن در اختیار دستگاه‌های دیگر بوده و با تعامل با آن‌ها پیگیری می‌شود.

موسوی مشکینی با بیان اینکه 1400 مورد پایش از واحدهای صنعتی استان در سال 97 انجام شد و 300 مورد گزارش آلایندگی به ثبت رسیده است، بیان کرد: سال 97، 35 روز پاک در قم به ثبت رسید همچنین 60 روز ناپاک نیز در همین سال توسط دستگاه‌های پایش استان ثبت‌شده است، از ابتدای امسال تمام روزهای قم وضعیت مطلوبی داشته است.

وی در ادامه با اشاره به جمع‌آوری حیوانات داخل شهر گفت: محیط‌زیست تکلیف قانونی برای جمع‌آوری حیوانات اهلی نداشته و حیطه وظایف این سازمان در حوزه حیات‌وحش است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با بیان اینکه کاشت درختان مثمر به‌جای اکالیپتوس کارشناسی شده نبوده و نمی‌توان آن را در شهر به دلیل مخاطرات احتمالی به اجرا درآورد،خاطرنشان کرد: این‌گونه گیاهی، گونه مخرب و مهاجم محسوب نمی‌شود اما متناسب با اقلیم قم نبوده و مصرف آب بالایی دارد و در مقابل سرما نیز مقاومت را لازم ندارد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار