کد خبر: ۷۵۲۸۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸ 11 June 2019
 
۱۵۰ نفر در استان اردبیل منتظر پیوند کلیه هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: ۱۵۰ نفر در این استان منتظر عمل پیوند کلیه برای نجات از فرایند سخت دیالیز هستند.

به گزارش ایرنا، دکتر قدرت اخوان اکبری روز دوشنبه در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی استان اردبیل با اشاره به دیالیز ۶۴۰ بیمار کلیوی در این استان گفت: دیالیز بیماران علاوه بر تحمیل رنج و گرفتن وقت بسیار از بیماران، اختلال جدی در زندگی آنها ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، دیالیز هر بیمار کلیوی پر هزینه بوده و هر سال ۸۰۰ میلیون ریال هزینه بر دوش بیماران و سیستم درمانی تحمیل می‌کند.

 دکتر اخوان اکبری با اشاره به انجام موفق سومین مورد پیوند کلیه در بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل افزود: باید برای انجام موارد بیشتر پیوند کلیه، فرهنگ اهدای عضو بیماران مرگ مغزی در جامعه ترویج شود.

 وی همچنین از اهدای عضو ۹ مورد بیمار مرگ مغزی شده استان اردبیل در سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: این میزان نسبت به سال قبل از آن سه برابر شده است.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: اهدای اعضای بدن از جمله اهدای قلب، کلیه و کبد هر بیمار مرگ مغزی شده می‌تواند هشت بیمار دیگر را از مرگ نجات دهد.

 وی اظهار داشت: ۵۳ بافت یک بیمار مرگ مغزی شده قابلیت برداشت دارد و اگر فرهنگ اهدای عضو به شکل قوی جا بیفتد، می‌تواند رنج بسیاری از بیماران دیگر را کاهش دهد.

 وی از آغاز اقدامات و ارائه خدمات تخصصی برای برداشت اعضای اهدا شده بیماران مرگ مغری شده در مراکز درمانی استان اردبیل خبر داد و افزود: بر اساس برنامه تدوین شده، مراحل اجرایی برای راه اندازی مرکز پیوند مغز استخوان و کبد در استان اردبیل آغاز سده است.

 به گزارش ایرنا، در این جلسه همچنین گزارشی در خصوص ورود غیرقانونی برخی مراکز و باشگاه‌های ورزشی استان اردبیل به امر تجویز و درمان و ارائه خدمات درمانی تغذیه به مراجعان ارائه شد.

 در این گزارش که توسط مرکز بهداشت استان تهیه شده بود، نسبت به عواقب و عوارض تجویز دارو و استفاده از مکمل‌های غذایی و تهیه و ارائه خدمات درمانی تغذیه‌ای در برخی مراکز و باشگاه‌های ورزشی هشدارهای لازم ارائه شد.

 شفیع شفیعی، مدیرکل امور اجتماعی استانداری اردبیل نیز در این جلسه خواستار تشکیل تیم ویژه بازرسی برای نظارت بر عملکرد این گونه مراکز ورزشی شد و گفت: در این گونه مراکز، داروهای غیرمجاز و روانگردان اعتیاد آور هم به صورت غیرقانونی تجویز می‌شود.

 وی خواستار پیشگیری از تخلفات در این گونه مراکز ورزشی شد و افزود: علاوه بر پیشگیری و پیگیری موضوع، باید از طریق رسانه‌ها، آگاهی عمومی نیز در خصوص عوارض استفاده از مکمل‌های غذایی در مراکز ورزشی افزایش یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار