مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان:
مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به خطرات انجام سمپاشی در مناطق مسکونی، گفت: جیرجیرک‌ها آفت بهداشتی محسوب نمی‌شوند بنابراین هیچ‌گونه سمپاشی و عملیات کنترل شیمیایی با استفاده از سم علیه جیرجیرک‌ها مورد تایید مراکز بهداشت نیست.
کد خبر: ۷۵۲۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰ 11 June 2019

فرهاد صفدری با اشاره به افزایش تعداد و هجوم جیرجیرک‌ها به خوزستان اظهار کرد: این موضوع در فرمانداری‌ها طرح موضوع شده اما این مساله، مشکلات بهداشتی برای انسان‌ها ایجاد نمی‌کند.

وی با اشاره به سمپاشی جهت کاهش تعداد جیرجیرک‌ها، افزود: به تمام مراکز بهداشت اعلام شده است هیچ‌گونه سمپاشی و عملیات کنترل شیمیایی با استفاده از سم علیه این جیرجیرک‌ها مورد تایید مراکز بهداشت نیست.

صفدری گفت: حتی اگر ارگان دیگری بخواهد از سموم آفت‌کش علیه این جمعیت در محیط‌های انسانی به صورت بی‌رویه، غیراصولی و خارج از استاندارد تعریف‌شده اقدام کند، مرکز بهداشت مخالفت می‌کند.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: مراکز بهداشت خوزستان به هیچ‌وجه سمپاشی علیه جیرجیرک‌ها را تایید نمی‌کنند زیرا جیرجیرک‌ها آفت بهداشتی محسوب نمی‌شوند و برای سلامتی انسان مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

وی عنوان کرد: جیرجیرک‌ها آفت کشاورزی محسوب می‌شوند و تنها مشکلاتی که ایجاد می‌کنند، در حوزه کشاوزی است که این موضوع در حوزه بهداشت نیست.

صفدری با اشاره به مضراتی که سمپاشی ایجاد می‌کند، گفت: اگر سم‌پاشی به صورت غیراصولی و بیش از اندازه انجام شود، باعث بروز مسمومیت‌ها می‌شود. ضمن اینکه همه سموم برای مبارزه با آفات بهداشتی مناسب نیستند؛ سمومی که برای انسان بی‌خطر و طبق پروتکل‌های استاندارد وزارت بهداشت هستند، تنها برای آفات بهداشتی گروه هدف قابل استفاده هستند.

وی تصریح کرد: استفاده بی‌رویه از سمپاشی و سموم توسط افراد غیرمجاز و برای آفات غیربهداشتی احتمال بروز مسمومیت‌ها را در پی دارد. همچنین باعث انتشار گسترده سموم در منطقه می‌شود.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان گفت: سموم حتی در تماس با مواد غذایی احتمال دارد باعث مسمومیت‌های ثانویه ‌شوند. بنابراین سمپاشی علیه جیرجیرک‌ها اکیدا توصیه نمی‌شود.

منبع: ایسنا
برچسب ها: بهداشت ، سلامت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار