در حالی نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی مازندران با حجم انبوهی از تبلیغات رسانه‌‌ای در حال برگزاری است که نزدیک به نیمی از واحدهای صنعتی و تولیدی استان تعطیل و غیرفعال بوده و بخش قابل توجهی از نیمی دیگر نیز در ورطه ورشکستگی و تعطیلی قرار دارند، به نظر می‌رسد راه اندازی چنین شوی صنعتی نه تنها دردی از صنعت و
کد خبر: ۷۵۳۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲ 13 June 2019

 نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی مازندران که از 20 خردادماه در محل در حال ساخت نمایشگاه‌های بین‌المللی مرکز استان در جاده فرح‌آباد آغاز شده است و در ساعت 22 عصر امروز به پایان خواهد رسید، هم اکنون در حال برگزاری است.

این مرکز نمایشگاهی که طی سالیان متمادی از جمله انتظاراتی بود که همواره مغفول مانده بود و همواره جزو مطالبات واحدهای صنعتی، صنوف و سایر فعالان اقتصادی بود، سرانجام طی سال‌جاری با برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی استان علیرغم نیمه کاره بودن، ابراز وجود کرد و موجب خرسندی تعداد زیادی از افرادی شد که در حوزه‌های گوناگون مشغول فعالیت بودند و خلاء وجود چنین مرکز نمایشگاهی را همواره احساس و اظهار می‌کردند.

خوشبختانه این خواسته دیرینه فعالان اقتصادی استان اعم از فعالیت در حوزه‌های زراعی و باغی گرفته تا صنایع و صنوف و فعالان حوزه شیلات، در یک فضای وسیع با امکانات مطلوب و با طراحی مناسب که تمامی نیازهای غرفه داران و بازدیدکنندگان را اعم از داشتن پارکینگ وسیع، سرویس بهداشتی، نمازخانه و سایر امکانات مورد نیاز برآورده می‌کند، احداث شد و تا چندی دیگر به صورت رسمی افتتاح خواهد شد تا مازندران نیز همچون سایر استان‌های دیگر کشور از یک نمایشگاه درخور و شایسته در مرکز استان با قابلیت کشوری و بین‌المللی برخوردار شود.

در حال حاضر این نمایشگاه با حضور 145 واحد تولیدی و صنعتی با ظرفیت 186 غرفه در فضایی به وسعت 6 هزار مترمربع از ساعت 9:30 الی 22 میزبان بازدیدکنندگان از مرکز مازندران و شهرهای همجوار است؛ البته ناگفته نماند تاکنون بیش از 70 نفر از هیئت‌های تجاری از 14 کشور نیز از این نمایشگاه دیدن کردند که این امر بی‌شک فرصت امکان برقراری قراردادهای فی مابین واحدهای صنعتی استان را با سایر کشورهای همسایه میسر و فراهم خواهد آورد و ظرفیت بسیار مطلوبی در انعکاس تولیدات صنایع استان و معرفی توانمندی‌های صادراتی و بومی استان را فراهم خواهد آورد.

از سوی دیگر در این گزارش بنا داریم تا در کنار تمام نکات مثبت و قوت احداث مرکز نمایشگاهی و برگزاری چنین نمایشگاهی که موجب گردآوری تمام صنایع فعال و بزرگ استان شد، از زاویه دیگری به ماجرا نگاه کنیم تا وسعت دید و منظر دیگری را جهت پیشرفت و آبادانی استان به ویژه در بخش صنعت استان در سالی که به نام رونق تولید نامگذاری شده است را دنبال کنیم.

در حالی که نزدیک به نیمی از واحدهای صنعتی و تولیدی استان تعطیل و غیرفعال بوده و بخش قابل توجهی از نیمی دیگر نیز در ورطه ورشکستگی و تعطیلی قرار دارند، به نظر می‌رسد راه اندازی چنین شوی صنعتی نه تنها دردی از صنعت و صادرات مازندران دوا نمی‌کند بلکه لاپوشانی بر اوضاع نابسامان بخش صنعت و اوضاع اسفناک صادرات استان است.

بهتر است کمی به اتفاقات و عملکردهای بیشتر نمایشی گذشته برگردیم، این همه تفاهم‌نامه و برادر خوانده و خواهر خوانده که طی سالیان اخیر به راه افتاد چه ثمری برای استان داشت؟ این همه هزینه‌های هنگفتی که جهت اعزام اتوبوسی مسئولان رده بالای استانی تا مدیران جز در سفرهای تحت عنوان تجاری به کشورهای همسایه صورت گرفت و خبر آن در بوق و کرنا نواخته شد چه ثمری برای استان داشت؟ این همه هیئت‌های تجاری که از کشورهای دور و نزدیک به استان سفر کردند چه نتایجی را برای واحدهای صنعتی بدنبال داشت؟ باید بپذیریم با سردادن شعار توسعه صادرات، صادرات استان بارور نخواهد شد.

به طور نمونه در حالی که حجم تولید مرکبات استان بیش از 2.5 میلیون تن است اما حجم صادرات آن کمتر از 200 هزار تن در سال است؛ با وجود این همه تبلیغات و اظهارات در خصوص ظرفیت بالای استان در تولید مرغ، صادرات استان در این صنعت، چنگی به دل نمی‌زند و در اندر خم کوچه‌های تو در توی اما و اگرها در حال درجا زدن است! از این دست موارد در استان از ظرفیت‌های فراوان و بالقوه استان از صنایع دستی گرفته تا کشاورزی و شیلات کم نیست.

این مبرهن است که وقتی مقوله صادرات به میان می‌آید که تولید وجود داشته باشد، آن هم در تراز استاندارد جهانی و با ظرفیتی مضاعف بر نیاز داخلی، وقتی بسیاری از واحدهای صنعتی استان در تولید خود مانده‌اند و خیلی از واحدهای صنعتی حاضر در این نمایشگاه هم تولیدات‌شان به نسبت سالیان گذشته، تقلیل پیدا کرده است، صحبت از صادرات به میان آوردن، بیشتر از آنکه واقعی باشد، شعاری است.

بزرگ‌نمایی سهم حدود 20 درصدی این واحدهای فعال در برابر سهم 80 درصدی نیمه خالی لیوان صنایع و صادرات استان در یک طرف و اخبار مستمر هفتگی اعتراض، اعتصاب و بیکاری کارگران واحدهای تولیدی در پی دست و پا زدن‌های مالکان این واحدها برای بقا از سویی دیگر به وضوح حال و روز نزار صنایع استان را به تصویر می‌کشد و اینگونه است که طی سالیان اخیر شاهد هر لحظه ضعیف‌تر شدن پیکره نیمه جان صنعت در استان هستیم.

آری، کسی با رونق صادرات مخالف نیست اما گام نخست رونق تولید است؛ روی سخن با آنانی است که با غفلت و بی توجهی از حمایت صاحبان صنعت ضمن اهمال در مساعدت در گردانیدن چرخ این صنایع، اصل تولید را فراموش کرده‌اند و با نادیده گرفتن و شاید ندیدن کشتی به گل نشسته صنعت و تولید در استان، دل به صادرات محدود چند واحد صنعتی خوش کرده‌اند و به همین کم، بسنده کرده‌اند!

رونق تولید را به واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل مازندران بازگردانید، صادرات پیش‌کش حضورتان، آری انکار نمی‌کنیم انجام برخی صادرات از سوی تعدادی از واحدهای تولیدی و صنعتی استان را، اما آیا حجم ناچیز میزان صادرات این صنایع در مقایسه با سایر واحدهای توانمند استان‌های دیگر و در برابر وسعت بازارهای جهانی، حتی قابل اعلام شعاری هست؟ این صادرات حداقلی و موردی که نه بر وسعتش افزوده شده و نه بر تعدادش، به آن حدی رسیده که برایش دست و هورا بکشیم!

فراموش نکنیم که غالب واحدهای صنعتی که از استان مازندران موفق به انجام صادرات با وجود موانع متعدد صادراتی از تعرفه‌های سنگین گمرکی گرفته تا نبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل شده‌اند، خود بدون حمایت دولت و دستگاه‌های ذیربط نظیر استانداری، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن، سازمان صنعت و غیره تن به دریای خروشان رقابت زده‌اند و مسیری برای ارتباطات تجاری باز کرده‌اند.

لطفا اشتباه نکنید ما نفس احداث چنین مرکز نمایشگاهی در مرکز استان و ضرورت ایجاد چنین نمایشگاه‌هایی در استان را زیر سوال نمی‌بریم، آن را نفی و انکار نمی‌کنیم؛ بلکه می‌گوییم لطفا به جای شعار صادرات، عمل کنید! می‌گوییم موانع متعدد گمرکی و صادراتی را از پیش پای تولیدکنندگان بردارید، می‌گوییم زیرساخت‌ها و زمینه توسعه بسترهای مناسب جهت انجام صادرات در استان را که اوضاعش نه بر شما و نه بر تولیدکنندگان پوشیده نیست، سامان ببخشید، می‌گوییم به داد واحدهای بی شمار صنایع نیمه جان استان و کارگران بی شماری که بیکار شده‌اند و تعداد مدیدی نیز در آستانه بیکاری قرار دارند برسید، می‌گوییم اول به اوضاع صنعت و تولید سر و سامان ببخشید بعد به سراغ صادرات بروید؛ می‌گوییم پله به پله حرکت کنید! لطفا از روی تولید نپرید!

یادتان نرود چشم بسیاری از خانواده‌های فعالان اقتصادی که تمام حیثیت و سرمایه‌شان را برای برپایی کارخانه‌شان به میان آوردند و اکنون همه چیز را در لبه پرتگاه و رو به فنا می‌بینند و چشم بسیاری از سرپرستان خانوارها که بیکار شده‌اند و در شرمندگی محض در برابر خانواده‌شان شب را به صبح می‌رسانند به دست شما است! دست‌تان را دراز کنید و دست آنان را بگیرید... پیشاپیش می‌گوییم دستتان درد نکند!

گزارش از مجتبی قربانی
بلاغ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار