مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۳ خرداد با به متهم کردن ایران به دست داشتن در این حملات در عین حال گفت کشورش همچنان خواهان آن است که مقام‌های تهران «در وقت مناسب» به میز مذاکره با واشنگتن بازگردند.  
کد خبر: ۷۵۳۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴ 14 June 2019

 پمپئو: حمله به دو نفتکش در دریای عمان کار ایران است/ ایران می خواهد جریان نفت در تنگه هرمز را با مشکل روبرو کند

 

تابناک / مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۳ خرداد با به متهم کردن ایران به دست داشتن در این حملات در عین حال گفت کشورش همچنان خواهان آن است که مقام‌های تهران «در وقت مناسب» به میز مذاکره با واشنگتن بازگردند.

 

حمله بامداد پنج‌شنبه به دو فروند نفتکش در دریای عمان باعث آتش‌سوزی در این دو شناور تجاری شد، اما خدمه هر دو کشتی نجات یافتند.

 

وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به جزئیاتی در مورد این حملات مدعی شد که «با توجه به اطلاعات به دست آمده در مورد نوع سلاح بکار رفته در حمله و پیچیدگی عملیات» این نتیجه به دست آمده که این اقدام کار ایران بوده است.

 

مایک پمپئو همچنین با اشاره به این که این حملات بخشی از سلسله اقدامات ایران برای «بی‌ثبات ساختن» منطقه بوده است، تأکید کرد که از نماینده کشورش در سازمان ملل متحد می‌خواهد تا این مورد را در شورای امنیت مطرح کند.

 

 

از سوی دیگر، «سارا هاکبی سندرز» سخنگوی کاخ سفید با اشاره به حادثه حمله به دو نفت‌کش در آب‌های دریای عمان، گفت که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان جزئیات این حمله که در نزدیکی سواحل ایران رخ داد، قرار گرفته است.

 

لازم به ذکر است که ساعاتی پس از آنکه صبح امروز دو فروند نفتکش در دریای عمان دچار حادثه شدند، آمریکایی‌ها تلاش خود را برای متهم جلوه دادن ایران در سطح بین‌المللی آغاز کردند.

 

در این راستا، شبکه خبری سی‌بی‌اس از یک مقام پنتاگون نقل کرده که «به احتمال زیاد» ایران مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان است.

 

این مقام نظامی آمریکایی همچنین گفته‌های ایران در خصوص اینکه خدمه کشتی‌ها را نجات داده رد کرده و مدعی شده که کشتی «یواس‌اس بین‌بریج» 21 خدمه کشتی‌های آسیب‌دیده را نجات داده است!

 

وی ادعا کرده که گزارش‌هایی دیده مبنی بر اینکه خدمه یکی از کشتی‌های آسیب‌دیده بر این باور بوده‌اند که توسط یک اژدر یا مین هدف قرار گرفته‌اند. او البته به سی‌بی‌اس گفته که نمی‌تواند این گزارش‌ها را تائید کند.

 

منابع خبری صبح پنجشنبه (23 خرداد) از وقوع دو انفجار مهیب در دریای عمان خبر دادند. مدتی بعد روشن شد که دو نفتکش دچار حریق شده‌اند. نفتکش «فرانت آلتر» (Front Altair) با پرچم جزایر مارشال متعلق به نروژ از قطر «اتانول»‌ بارگیری کرده و «کوکوکا کوریجس» (Kokuka Courageous) با پرچم پاناما از «الجبیل» عربستان به مقصد سنگاپور، محموله «متانول» بارگیری کرده بود.

 

وزارت تجارت ژاپن اعلام کرده است دو نفتکش حادثه‌دیده در دریای عمان حامل «محموله متعلق به ژاپن» بوده‌اند. یکی از این دو نفتکش متعلق به شرکتی سنگاپوری است که آن را اجاره کرده است.

 

وزارت خارجه ایران از زبان «سید عباس موسوی»، سخنگوی این وزارتخانه از بروز این حادثه ابراز نگرانی کرد و محمد جواد ظریف نیز در توییتی این حادثه را مشکوک توصیف کرد.

 

منبع: تابناک
برچسب ها: مایک پمپئو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار