عضو هیأت مدیره کانون مسئولین ایمنی و بهداشت کشور گفت:
به گزارش خبرنگار تابناک مرکزی- عضو هیأت مدیره کانون مسئولین ایمنی و بهداشت کشور در خصوص آمار حوادث شغلی افزود:  ۹ هزار و ۹۹۶ نفر شاغل در سال ۹۷ دچار حادثه شدند که ۹۷.۲ درصد از این رقم مربوط به مردان و ۲.۸ درصد مربوط به زنان است.
کد خبر: ۷۵۳۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰ 15 June 2019
بیشترین حادثه شغلی مختص آقایان می باشد
 
ابوالفضل تکلو، بیان کرد: بررسی اطلاعات مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۷ در مجموع ۹ هزار و ۷۱۳ مرد و ۲۸۳ زن آسیب دیدند.
 
 وی افزود: برابر آمار‌ها سال گذشته برای ۹ هزار و ۸۸۶ نفر حادثه شغلی اتفاق افتاد که نسبت به سال ۱۳۹۶ کاهش ۶ درصدی داشته است.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی مسئولان حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار استان مرکزی به تعریف حادثه شغلی پرداخت: حادثه شغلی (حادثه ناشی از کار) در واقع حادثه‌ای است که حین انجام وظیفه شغلی یا مرتبط با آن در داخل یا خارج از مکان یا محل فعالیت اتفاق می‌افتد و پیامد آن آسیب (اعم از جراحت، بیماری یا فوت) یک یا چند شاغل است. آسیب شغلی نیز هرگونه پیامد ناشی از حادثه شغلی همچون جراحت، صدمه و بیماری شغلی مرگبار یا غیرمرگبار است.
 
 وی بیان کرد: سال ۱۳۹۶، ۱۰ هزار و ۵۱۳ حادثه شغلی ثبت شده است. (در برخی حواث بیش از یک نفر آسیب دیدند) و آسیب‌های شغلی سال ۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ نیز ۶.۶ درصد کم شده است به این صورت که در سال ۱۳۹۶ در مجموع ۱۰ هزار و ۶۹۷ نفر آسیب دیدند که ۱۰ هزار و ۴۱۲ نفر آن‌ها مرد و ۲۸۵ نفر زن بودند.
 
 ابوالفضل تکلو بیان کرد: از ۹ هزار و ۹۹۶ فردی که سال گذشته دچار حادثه شدند ۶۷۸ مورد منجر به فوت شد. بیشترین حادثه شغلی مربوط به تهران پایتخت کشور است. ۱۵۶۳ حادثه رخ داده و ۱۷۹ نفر فوت کردند. بعد از آن اصفهان با ۱۲۳۶ حادثه شغلی ۵۰ نفر فوتی داشت. کمترین حادثه شغلی نیز مربوط به چهارمحال و بختیاری است که بر اثر ۱۵ حادثه سه نفر جان خود را از دست دادند.
 
وی اضافه کرد: سقوط اشیا، آتش سوزی، انفجار، خفگی، تماس با مواد شیمیایی خطرناک، گیرکردن داخل یا بین اشیا و ماشین، مسمومیت حاصل از مواد شیمیایی، تماس با اجسام و سطوح داغ، سقوط کردن و لغزیدن، ریزش و ماندن زیر آوار، برخورد با اشیاء و تجهیزات و جریان برق از جمله حوادث شغلی هستند.
 
عضو هیأت مدیره کانون مسئولین ایمنی و بهداشت کشور بیان داشت: نتایج بررسی جداول آماری وزارت کار بیانگر این است که فعالیت «ساختمان» با ۳۷.۸ درصد، «صنعت» با ۳۴.۳ درصد و سایر فعالیت‌های خدمات عمومی با ۱۱.۳ درصد به ترتیب بیشترین حادثه شغلی سال گذشته را به خود اختصاص داده است.
 
وی ادامه داشت: آسیب دیدگان فعالیت ساختمانی در سال گذشته سه هزار و ۷۳۵ نفر و در سال ۱۳۹۶ چهار هزار و ۵۸ نفر بودند. سال گذشته سه هزار و ۳۹۴ نفر در بخش صنعت دچار حادثه شدند که نسبت به سال ۱۳۹۶ کاهش ۲۶۵ نفری داشت.
 
تکلو با اشاره به آمار بیشترین حادثه شغلی به تفکیک عامل حادثه گفت: بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد که بیشترین حادثه شغلی به تفکیک عامل حادثه در سال ۱۳۹۷، «سقوط کردن و لغزیدن» با ۳۴.۳ درصد و سپس «برخورد با اشیا و تجهیزات» با ۱۹.۹ درصد است. به این صورت که سال گذشته سه هزار و ۵۵۶ نفر و در سال قبل از آن (۱۳۹۶) نیز سه هزار و ۷۸۳ نفر سقوط کردند. همچنین پارسال دو هزار و ۲۷ نفر بین اشیا و ماشین گیر کردند. در سال ۱۳۹۶ نیز دو هزار و ۲۷۱ نفر براثر حادثه گیرکردن داخل ماشین یا اشیا آسیب دیدند.
 
وی در پایان گفت: بر اساس ماده ۹۱ قانون کار، کارفرمایان مکلفند برای تامین حفاظت، سلامت و بهداشت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم را تهیه و چگونگی کاربرد وسایل را به کارگران آموزش داده و بر رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی نظارت کنند.
بیشترین حادثه شغلی مختص آقایان می باشد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار