محمد سبزه‌زاری اظهار کرد: در تیرماه امسال انتظار وقوع دمای بیش از 51 درجه وجود دارد و سال‌های گذشته نیز احتمال وقوع دمای 53 درجه در تیرماه وجود داشت.
کد خبر: ۷۵۴۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۸ 17 June 2019

محمد سبزه‌زاری در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان با موضوع پیشگیری، آمادگی و مقابله با حریق که امروز (27 خردادماه) برگزار شد، اظهار کرد: در تیرماه امسال انتظار وقوع دمای بیش از 51 درجه وجود دارد و سال‌های گذشته نیز احتمال وقوع دمای 53 درجه در تیرماه وجود داشت.

وی افزود: سال گذشته در اهواز چهار روز پیاپی دمای 51 درجه ثبت شد که این وضعیت در آمار 30 ساله وجود نداشت.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: این موضوع نشان می‌دهد که شرایط حاد است و سال گذشته در این شرایط بود که آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم رخ داد.

سبزه‌زاری با اشاره به اینکه دمای 50 درجه شرایط آتش‌سوزی را مهیا می‌کند، بیان کرد: بنابراین امسال اگر این روند دماهای بالا رخ دهد باید توجه داشت که زمان طولانی وقوع دمای 50 درجه در وقوع آتش‌سوزی‌ها بسیار حائز اهمیت است.

در ادامه علیرضا عالی‌پور اظهار کرد: سایت دفن زباله صفیره حدود 120 هکتار وسعت دارد و طبق طرح جامع مدیریت پسماند در کارگروه پسماند، در فاصله حدود 30 کیلومتری از اهواز از سمت میدان شهید بندر جانمایی و با اعتبار 10 میلیارد تومان در سال 92 احداث شد.

وی افزود: مقرر بود که در این سایت، دفن زباله به صورت بهداشتی انجام شود، یعنی زباله‌های تر به کود تبدیل شوند و زباله‌های خشک بازیافت شوند و تنها زباله باقی مانده که نه زباله تر و نه زباله خشک است، در سلول‌ها قرار بگیرند. متاسفانه از سال 94 به علت برخی سوءمدیریت‌ها در مدیریت پسماند، کارخانه‌ای که باید کار تفکیک زباله را انجام می‌داد از بهره‌برداری خارج شد و این امر باعث شد که زباله‌های تر و خشک به صورت فله در کل سایت دفن شوند.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: یعنی از سال 94 تاکنون وارث حدود 15 تا 20 هکتار زباله هستیم که به صورت کامل و بدون هیچ گونه تفکیکی در سایت دفن شده اند.

عالی‌پور ادامه داد: مجددا ظرف یکی دو سال اخیر فعالیت خوبی در این راستا انجام شد تا مجددا کارخانه، احیا و کار تفکیک زباله انجام شود.

وی ادامه داد: مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که قبل از اینکه دوربین مداربسته در سایت دفن زباله صفیره نصب شود به افراد بومی محل که ادعای نگهبانی اجباری و تحمیلی داشتند، مشکوک بودیم زیرا این افراد همیشه تهدید می‌کردند که اگر شهرداری مبالغی را که خودشان تعیین می‌کنند به آنها پرداخت نکند، برای ما حادثه ایجاد می‌کنند. 

عالی‌پور ادامه داد: طبق شواهد موجود این آتش‌سوزی اخیر سایت صفیره عمدی بوده که در این زمینه پرونده تشکیل و به دستگاه قضایی تحویل داده شده است.

وی با اشاره به مشخصات دود ناشی از آتش‌سوزی سایت صفیره و دلایل عمدی بودن این آتش‌سوزی، گفت: دود آتش‌سوزی اخیر در صفیره سیاه رنگ با حجم لهیب گسترده است، در حالی که گاز متان حاصل از زباله سفیدرنگ و روشن است.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز عنوان کرد: حریق سایت در ساعات اولیه مهار شد و اکنون آتش به صورت صددرصد مهار شده است. تنها در جاهایی به صورت پراکنده دود سفید کمی باقی مانده که کار لکه‌گیری در حال انجام است.
 
همچنین سید مجید حسینی نژاد اظهار کرد: بیشتر از آسیب‌های ناشی از آتش زدن کاه و کلش مزارع، مشکل ما از ناحیه احتمال وقوع حادثه آتش‌سوزی در خط لوله انتقال نفت است.
 
وی افزود: در هفته های گذشته در رسانه ها اخباری در خصوص وقوع آتش‌سوزی در نزدیکی روستای صالح آباد منتشر شد. این آتش‌سوزی به دلیل فرسودگی شدید خطوط لوله نفت و تا حدود زیادی بی مبالاتی مدیریت نفت و گاز آغاجاری رخ داده است زیرا خط لوله 42 اینچ صادراتی و خط لوله 36 اینچ دیگری در مسیر در کنار هم قرار گرفته بودند و علیرغم اینکه عملیات در این محدوده در حال انجام بود، اما واحد HSE و ایمنی در منطقه مستقر نبود. 
 
سرپرست فرمانداری رامشیر  گفت: در این حادثه پس از اینکه نشتی رخ داد، 35 دقیقه فوران نفت و گاز در منطقه ایجاد شده بود و عملا اقدامی انجام  نشد تا اینکه یک جرقه باعث شد کل منطقه به آتش کشیده شود.
 
وی عنوان کرد: در این حادثه حتی خانوداه‌های ساکن در روستای صالح آباد از محل انتقال داده نشدند، بنابراین باید در این زمینه همکاری و همگرایی بیشتری شود.
 
در ادامه علی صفی خانی رییس واحد HSE پدافند غیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در خصوص آتش‌سوزی خط لوله در مجاورت روستای صالح‌آباد اظهار کرد: روستای صالح آباد به صورت غیرقانونی ایجاد شده و در آن سه خانه با بلوک در فاصله پنج متری خط سراسری احداث شده است.
 
وی افزود: این محدوده، مرز خطوط لوله‌های گاز است اما اهالی این حریم قانونی را حفظ نکرده و اقدام به ساخت غیرمجاز کرده‌اند و مشکلاتی برای ما ایجاد می‌کنند. 
 
صفی خانی گفت: خوشبختانه در این حادثه فردی آسیب ندید و خسارت‌ها را شرکت جبران خواهد کرد.
 
وی با بیان این که ایجاد امکانات آب و برق برای آنها خود مشکل بزرگی است، تصریح کرد: کارگروه ویژه ای برای جلوگیری و پیشگیری از حوادث خطوط گاز تشکیل داده ایم اما برای پروژه ها اعتبار تخصیص نیافته است.
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار