گفتگوی تصویری با سیدهادی کسایی‌زاده فعال رسانه‌ای؛
سایت‌هایی که «ارشاد» زده هیچ تأثیری نداشته فقط باعث از بین بردن حیطه خبرنگاری و تفرقه افکنی در خبرنگاری بوده، ما از وزارت ارشاد به عنوان خبرنگار و روزنامه‌نگار توقع داشتیم که حداقل سالی صدتا خبرنگار می‌برد؛ واشنگتن پست ، رویترز و خیلی جاهای دیگه که در دنیا هستند تا آموزش ببینند بعد وقتی که بازگشتند بیایند تجربیات سفرشان را باز بکنند.
کد خبر: ۷۵۵۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰ 18 June 2019

به گزارش تابناک هرمزگان گفتگو با سیدهادی کسایی‌زاده فعال رسانه‌ای را در رابطه با عملکرد وزارت ارشاد می‌خوانیم؛ وزارت ارشاد سامانه زده خبرنگاران بیایند ثبت‌نام کنند به توچه خبرنگاری یک شغل آزاده نه حکومتی و دولتی که وزارت ارشاد ساماندهی راه می‌اندازد.

وی ادامه داد: خبرنگار برای چی بایستی مشخصات خصوصی زندگی خود را (حقوق ، درآمد و بیمه‌اش) را به ارشاد بگوید که وزارت ارشاد چه کار می‌کند آیا یارانه به خبرنگار می‌خواهد بدهد یا بیمه‌ می‌کند ، وام میدهد ، سفر خارج از کشور برای خبرنگار وزارت ارشاد درنظر دارد یا آموزش حین خدمت می‌دهد.

وی اضافه کرد: یا فقط (وزارت ارشاد) می‌خواهد آمار بگیرد، داخل این سامانه که به واقع خبرنگاری باید برای انجمن صنفی باشد هر استان بایستی انجمن صنفی‌اش توسط خبرنگارها اولاً در یک انتخابات عمومی برگزار شود دوما هر استانی باید سامانه خبرنگاری خودش را داشته باشد.

این خبرنگار افزود: به عنوان مثال جالبه کسی که 10 سال خبرنگار است پنج سال پشت سر هم در سایت ساماندهی ثبت نام می‌کند تأیید صلاحیت نمی‌شود اما فرد دیگری با شش ماه سابقه خبرنگاری صاحب «گرید» خبرنگار برتر و دبیر ارشد می‌شود خیلی (اسف‌بار) است چون کسی که مدرک تحصیلی دارد باید گرید بالا بگیرد.

کسایی‌زاده بیان کرد: خیر خبرنگار داریم که سیکل دارد اما با فساد مبارزه کرده و 20 سال سابقه خبرنگاری دارد خبرنگار داریم که داخل شهرستان است هیچ دوره آکادمیکی ندیده اما تجربی یاد گرفته اما یک شهر را نجات داده، یک قانون را عوض کرده خبرنگاری به مدرک تحصیلی نیست به شرفه، به شرافته، به علمه، به تجربه است.

این فعال رسانه‌ای و اجتماعی گفت: سایت‌هایی که «ارشاد» زده هیچ تأثیری نداشته فقط باعث از بین بردن حیطه خبرنگاری و تفرقه افکنی در خبرنگاری بوده، ما از وزارت ارشاد به عنوان خبرنگار و روزنامه‌نگار توقع داشتیم که حداقل سالی صدتا خبرنگار می‌برد؛ واشنگتن پست ، رویترز و خیلی جاهای دیگه که در دنیا هستند تا آموزش ببینند بعد وقتی که بازگشتند بیایند تجربیات سفرشان را باز بکنند.

این فعال رسانه‌ای اظهار کرد: زمانیکه در سومالی بنگلادش سوریه اتفاقی می‌افتد وزارت ارشاد باید ارتباط بگیرد با وزارت امور خارجه و خبرنگار اعزام بکند نه اینکه خبرنگار بیاید التماس بکند به عنوان «مدافع حرم» برود و در این راه هم شاید شهید بشود اینرا باید ارشاد حمایت بکند این حمایت‌ها را «ما» از وزارت فرهنگ و ارشادمون نداشتیم و قطعاً هم نخواهیم داشت.

کسایی‌زاده وی با بیان اینکه هر کسی برای خودش می‌شود معاون مطبوعاتی و مطرح کردن خوب (معاون مطبوعاتی) چه خاصیتی داری؟ بیان کرد: یک موقعی آقای رامین معاون مطبوعاتی بود با خبرگزاری مهر دعوایش شد غرفه‌اش را داد جلوی دستشویی‌های مصلا انداخت اون یکی آمد «فارس» را گذاشت جلوی در ، یکی دیگه آمد خانواده سبز را گذاشت جای دیگه! یعنی هر کسی برای خودش نگاه کنید چه غرفه‌هایی برتر می‌شوند در نمایشگاه مطبوعات ...

این خبرنگار آزاد تأکید کرد: این وزارت ارشاد نیست، وزارت ارشاد و معاون مطبوعاتی ما آیین‌نامه ندارند، دستورالعمل ندارند، کیلویی نظارت می‌کنند، کیلویی مجوز می‌دهند، طرف لیسانس مترجمی زبان دارد فرق «تیتر و لید» را نمی‌داند مدیرمسئول شده! آن وقت خبرنگاری که 10 سال سابقه کار دارد رد صلاحیت می‌شود چرا؟ چون از دولت انتقاد کردی چون که افشاگری کرده این ارشاد نیست برادر من!
انتهای پیام/حسن عباسی

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
البته ثبت نام خبرنگاران توسط اداره محترم ارشاد مزایایی از طرف دولت دارد
از جمله پرداخت حق بیمه سهم کارفرما
بیمه تکمیلی بسیار خوبی که شنیدم پوشش خوبی دارد
و اینکه بالاخره خبرنگاران حرفه‌ای به نحوی شناخته شوند کار خوبی بوده و هست
اما در عمل با چه کیفیتی اجرا شده ، من حقیقتا نمیتونم نظری بدم و بنظر نمیرسد مثل کارهای دیگه درست اجرا شده باشد

اما ورود اداره محترم ارشاد در بعضی از موارد بنظرم صحیح نبوده و نیست

عرض میکنم؛

در ایران مثل بسیاری از کشورهآ ، تشکل‌های صنفی غیر انتفاعی با هدف تشکیل یک شخصیت حقوقی قوی در راستای حمایت از اعضای خود تشکیل می‌شود
مثل صنف های مختلف
جامعه هتلداران
خانه مطبوعات
سندیکا ها
و غیره...

وقتی اساسنامه این تشکل ها را مطالعه بفرمایید ، متوجه عرایض بنده می‌شوید

اما مثلاً ورود اداره محترم ارشاد کمی نامعقول بنظر می‌رسد

تشکلی که کاملاً بر پایه اعضاء تشکیل می‌شود،
از مدیریت و هزینه ها تا عملکرد و اهداف مشخص شده در اساسنامه،
چرا یک اداره دولتی بایستی در تأیید یا رد صلاحیت اعضاء و هئیت مدیره یک موسسه خصوصی دخالت کند؟
شرایط تعیین کند !؟
مثل پرداخت حق بیمه، شرط تحصیلی ، سابقه کار !
در صورتیکه میدانیم بسیاری خبرنگار حرفه‌ای داریم که این شرایط را ندارند.

و واقعاً جمله زیبایی بود
خبرنگاری به شرف است نه به مدرک تحصیلی !
اونم مدرک‌های امروزی که پایان نامه‌هایش، نمراتش و حتی گرفتنش پولی شده !!!

چرا بایستی یک انتخابات را منحل و دیگری را تأیید کند؟

این تشکل ها چیز غریبی نیستند

حتی چند نفر همکار می‌توانند براحتی یک موسسه غیر انتفاعی ثبت کنند که در صورت بروز مشکلات بعنوان یک شخصیت حقوقی از اعضای خودش حمایت کند.

واقعاً این جمله به دلم نشست
خبرنگاری به مدرک نیست ، به شرفه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار