مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: مقوله آب به دلیل تراکم جمعیتی بالا در این استان جزء دغدغه های اصلی در بحث توسعه است.
کد خبر: ۷۵۵۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳ 19 June 2019

حامد فرضی در نشست تاثیر اقدامات منابع طبیعی و آبخیزداری در پیشگیری و کاهش وقوع مخاطرات زیست محیطی و ضرورت انسجام بین دستگاهی در مدیریت مطلوب سرزمین با تاکید بر پیشروی حرکت زبانه‌های آب شور به سمت مناطقی که دارای آب شیرین است، افزود: در ماهدشت طی ۱۰ سال گذشته مشکل شوری آب و پیشروی مناطق آبی کمتر حادث شده اما اکنون در حال اتفاق افتادن است و باید با توجه به مواردی از جمله آبخوان‌ها، پروژه‌های آبخیزداری و یا چاه‌های غیرمجاز با آن به تقویت سفره‌های آبی زیرزمینی بپردازیم. وی ادامه داد: در حوضه‌های آبریز همگرایی، هم افزایی و خردجمعی در مدیریت جامع لازم است تا برای نسل‌های آینده این ظرفیت‌های موجود حفظ شود. فرضی تاکید کرد: در البرز پروژه‌ای در منطقه طالقان و تحت عنوان طرح جامع آبخیز داشته ایم تا از ظرفیت مشارکت مردم در قالب آن استفاده کنیم.
وی گفت: عدم مشارکت مردم در یک منطقه نیز مهم است تا یک کار به نتیجه مطلوب برسد؛ چون هدف ما در حوزه آبخیز برای افزایش توانمندسازی اقتصادی در یک منطقه است تا در نگهداری و بهسازی پروژه‌های آبخیزداری به ما کمک کنند. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز افزود: کاهش مخاطرات زیست مخیطی، استفاده حداکثری از منافع و کم کردن مخاطرات در عرصه‌های آبخیزداری مورد توجه است و در این میان نقش مردم بسیار فراتر از دیگر موارد از جمله هم افزایی بین دستگاهی است. وی ادامه داد: متوسط فرسایش ما در کشور حدود ۱۶.۷ تن در هر هکتار است و البرز نیز ۱۳.۵ تن افزایش فرسایش خاک در سطح مراتع استان به ویژه در ۲ حوضه سد کرج و سد طالقان را دارد که چالشی جدی است. فرضی گفت: امسال حدود ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اقداماتی از جمله طرح‌های آبخیزداری در البرز منظور شده که حدود ۳۷۰ میلیارد ریال تعهدات استانی و ۴۳۰ میلیارد ریال نیز از محل صندوق توسعه است که‌محقق شده است. وی اظهار داشت: حدود ۱۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه برای طرح‌های آبخیزداری طالقان اختصاص یافت و بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال ز برای شهر کرج و حوضه آبریز سد امیرکبیر را داریم و برای دیگر بخش‌ها از جمله اشتهارد نیز سیاست‌های لازم در این مورد دنبال می‌شود. وی با اشاره به سیل سیجان در سال ۹۴ که موجب خسارات جانی و مالی شد، گفت: امسال اما با توجه به اجرای طرح‌های آبخیزداری در بالادست حوزه‌های بحرانی البرز از بروز این موارد به دنبال بارش‌های شدید جلوگیری شد.

برچسب ها: منابع طبیعی ، آب ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار