کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی نوشهر گفت: آفت پروانه تخم انگشتری به برخی از درختان جنگلی میوه‌ای حوزه غرب مازندران خسارت وارد کرد.
کد خبر: ۷۵۵۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲ 19 June 2019

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی نوشهر گفت: آفت پروانه تخم انگشتری به برخی از درختان جنگلی میوه‌ای حوزه غرب مازندران خسارت وارد کرد.

حسین لزربنی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه آفت پروانه تخم انگشتری این روزها موجب از بین رفتن برگ درختان زرشک به عنوان میزبان خود در غرب مازندران شد، اظهار کرد: آفت پروانه تخم انگشتری بومی منطقه است که طی مدت چند سال اخیر در منطقه وجود داشت اما مقدار این آفت طی دو سال اخیر با توجه به شرایط آب و هوایی افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: این آفت از اوایل فروردین ماه امسال در عرصه‌های مرتع و جنگل این منطقه بویژه بخش کجور نوشهر و مرزن آباد چالوس شیوع پیدا کرد و هر چند گزارشی از خسارت‌های ریالی ناشی از آن ارزیابی نشد اما سبب برگ ریزی و از بین رفتن میوه‌های این درختان از جمله زرشک در این مناطق شده است.

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری نوشهر با اشاره به اینکه برای مبارزه با این آفت با برنامه ریزی های صورت گرفته حدود ۱۰۰ هکتار از عرصه‌های حوزه اداره کل منابع طبیعی نوشهر به صورت مکانیکی انجام شد، گفت: در این نوع مبارزه سرشاخه‌هایی که دارای دسته جات تخمی لارو بودند، هرس و از بین رفتند.

لزربنی با بیان اینکه روش مبارزه با این آفت به دو گونه است، خاطرنشان کرد: نخستین روش هرس و جمع آوری سرشاخه‌های حاوی دسته‌های تخم و لانه‌های لاروی هستند که آنها را در همان منطقه از طریق سوزاندن از بین می‌برند و موجب کاهش جمعیت آفت زیادی می‌شود.

وی مرحله دوم مبارزه را محلول پاشی عنوان کرد و افزود: پس از اینکه لاروها از داخل لانه‌های لاروی خود خارج و به سطح کل گیاه پخش شدند تنها راه مبارزه محلول پاشی است که این آفت را کنترل می‌کند البته در منطقه غرب مازندران فعلاً محلول پاشی انجام نشد زیرا با هرس کردن سرشاخه‌ها توانستیم جمعیت آفت را کاهش و منطقه را سبز نگه داریم.

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری نوشهر با بیان اینکه در نقاطی که قادر به ورود نبودیم تعدادی از درختان زرشک خشک شدند، یادآور شد: میزبان اولیه این آفت نیز زرشک کوهی که نخستین خسارت هم به خودش وارد می‌کند و در صورتی که جمعیت آن افزایش یابد ممکن است به سایر درختان جنگلی و حتی به درختان میوه نیز خسارت بزند که البته این مورد امسال آن چنان وجود نداشته است.

لزربنی با اشاره به اینکه میزبان اولیه این آفت زرشک است اما به سایر درختان از جمله ولیک، گلابی جنگلی، گیلاس وحشی، توسکا، ممرز، راش و سیب جنگلی نیز خسارت وارد می‌کند، ادامه داد: دلیل نامگذاری این آفت به تخم انگشتری این است که حشره ماده تخم‌های خود را دور یک شاخه درخت به صورت انگشتر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه در سطح ۱۰۰ هکتار که عملیات هرس انجام شد، سرشاخه‌ها مجدداً سبز و خسارتی ندارند، تصریح کرد: این آفت از نوع نسلی است که گیاه مجدد می‌تواند خود را برگرداند یعنی زرشک‌هایی که امسال برگ خود را از دست می‌دهند سال بعد مجدداً می‌توانند سبز شوند.

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری نوشهر با تاکید بر اینکه پیشگیری و پیش آگاهی نسبت به آفات در برنامه اداره کل قرار دارد، افزود: هرساله در جوامع محلی هماهنگی لازم جهت همکاری روستاییان با منابع طبیعی انجام می‌شود زیرا سطح عرصه زیاد و پراکنده است و بدون کمک روستاییان راحت نخواهد بود بنابراین از آنان می‌خواهیم عملیات هرس را انجام دهند تا به باغات سرایت نکند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار