اختصاصی//
یک قاضی سلماسی، از تحقق عدالت با آرای جایگزین حبس میگوید.
کد خبر: ۷۵۵۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۶ 19 June 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی ؛ داوری میان مردم و فیصله دعاوی، منصب والایی است و قاضی عهده دار این سمت است. قضاوت یک منصب و مقام شرعی و یکی از شؤون فقیه جامع الشرایط در کنار افتا و ولایت است. قضا، یکی از مهمترین ارکان حکومت اسلامی است و شاید با جرات بتوان گفت که اساسی ترین وظیفه هر حکومت ، فصل خصومت و رفع ماده نزاع بین شهروندان و تحقق عدالت در عرصه های گوناگون اجتماعی است

در نگاه اسلام همان اندازه که نظم وعدل جایگاه ویژه ای دارد مجریان عدالت نیز باید ازشایسته ترین افرادبرگزیده شوند. مبنا ومنشأ انتخاب قاضی مع الواسطه از جانب خداوند است ،چون خداوند بهترین عادل است لذا مجریان عدالت نیزباید منصوب او باشند .در نتیجه ولی فقیه که خود جانشین معصوم بوده ومقامی الهی دارد قاضی القضات را نصب میکند واذن نصب قضات دیگر را به او میدهد.

این روزها کمتر کسی است در میان انبوه خبرهای گوناگون که همه روزه در رسانه ها مخابره می شود ، اخبار صدور آرای جایگزین حبس توسط قاضی جوان و خلاق سلماسی به گوشش نخورده باشدـ

 

قاضی محسن مرادی اوجقاز، رییس شعبه اول دادگاه کیفری ۲ شهرستان سلماس از شهرستان های آذربایجان غربی به عنوان قاضی منتخب در جشنواره آرای برتر جایگزین حبس از طرف معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه در سال ۹۷ و همایش والی مهر در سال ۱۳۹۸ است .

خبرنگار تابناک آذربایجان غربی در سلماس اینبار به سراغ دکتر مرادی اوجقاز رفته است تا گپ و گفتی دوستانه با این قاضی خلاق و خوش فکر داشته باشد.
ضمنا ایشان دارای سوابق اجرایی درخشان و کسب چندین عنوان قاضی نمونه کشوری و استانی و سوابق علمی و پژوهشی( تدریس در دانشگاه های مختلف، تالیف
مقالات و
کتب حقوقی و
طرح های پژوهشی) می باشد .

zibaaaa, [19.06.19 09:02]
تابناک: صدور احکام جایگزین مجازات حبس آیا اثر بخشی در کاهش بزه داشته است؟

قاضی: بله، اثربخشی و کاهش نرخ تکرار جرم به جهت عدم ورود مجرمین به زندان امر بدیهی و مبرهن است، و این موضوع از وقتی که برای برخی جرایم، مجازات های جایگزین حبس صادر شده اند؛ نرخ بازگشت به انجام آن جرم بسیار پایین و حتی در حد صفر بوده است و النهایه موجب کاهش اسیب های اجتماعی می شود.
افرادی که با صدور حکم مجازات های جایگزین به جامعه فرستاده می شوند، دوباره مرتکب جرم نمی شوند و لذا مجازات هایی این چنینی اثر بخشی دارد. البته دراین میان عموما رضایت شاکی/بزه دیده نیز مدنظر قرار داده و نتیجتا "عدالت ترمیمی مورد عنایت واقع می گردد.در واقع؛ اجتماعی بودن، مشارکتی بودن و ترمیمی بودن از خصوصیات بارز مجازات های جایگزین حبس است.
قانونگذار رضایت محکوم را برای ارائه خدمات عمومی رایگان از سوی دادگاه الزام اور دانسته و اصولا متهمین راضی برای ارایه خدمات عمومی هستند چون می دانند با رفتن به زندان برچسب منفی می خورند و ترجیح می دهند به جای آن، فعالیت اجتماعی داشته باشند.

تابناک: همکاری نهادها را چگونه توصیف می کنید؟

قاضی مرادی: در جایی که من کار می کنم، همکاری نهادها عالی است. نهادهای پدیرنده نه تنها همکاری می کنند، بلکه حتی پیگیر هم می شوند. دادستان و قضات محترم اجرای احکام بسیار زحمت می کشند و پیگیر هستند.

تابناک : چرا برخی قضات هنوز این موضوع را نپذیرفتند؟

قاضی مرادی: نوع بینش و تفکر حاکم بر دستگاه قضایی؛ آمارگرایی و عدم وجود بسترهای لازم در این خصوص وهم چنین؛ قضاتی که این آرا را صادر می نمایند؛ اصولا برچسب تساهل و تسامح نسبت به مجرمین می خورند و از این رو قضات تمایل چندانی به این امر نشان نمی دهند.
علت دیگر، وقت گیر بودن است؛ با وجود حجم بالای پرونده ها در دست قاضی برای رسیدگی، فرصت کافی برای صدور آرای مجازات های جایگزین حبس وجود ندارد. لذا صدور رای مجازات های جایگزین نیازمند وقت بیشتری است.

تابناک : در صدور حکم مجازات جایگزین، تخصص متهم را چقدر درنظر می گیرید؟

قاضی مرادی: قاضی باید متناسب با شخصیت و مهارت و نیز تخصص متهم مبادرت به صدرو مجازات جایگزین‌نماید. مثلا در خصوص یک شخص حقوقدانی که مرتکب جرم شده بود را به آموزش و پرورش به عنوان نهادپذیرنده فرستاده تا راجع به انواع آسیب های اجتماعی به دانش اموزان آموزش دهد و یا مشاوره حقوقی رایگان دهد و یا این که پزشکی خدمات پزشکی و بهداشتی ارایه نماید. یا با توجه به نوع اتهام حکم صادر می شود مثلا برای اتهام تصرف عدوانی اراضی ملی جایگزین هایی مانند درخت کاری و نظایر آن صادر می شود و نتیجتا سعی می شود از هر کسی با توجه به نوع تخصصش استفاده شود.

با رضایت کامل نخستین رای جایگزین را صادر کردم.

تابناک: نخستین حکمی که با محوریت مجازات جایگزین صادر کردید، مردد نبودید؟

قاضی مرادی: دیدگاه بنده بازاجتماعی و اصلاح مجرم بود. نخست باید دیدگاه و بینش افراد تغییر کند وقتی دیدگاه تغییر کند خود به خود روش هم فرق می کند و رویکرد قضات بایستی عوض شود.وقتی قاضی اجرای احکام بودم و از نزدیک شاهد آثار منفی زندان نسبت به زندانیان و خانواده های انان بودم.
مجرم کافی است یک بار به زندان برود،چون برچسب می خورند و بازگشت مجدد و دوباره به زندان چندان مهم نمی شود؛چون هیمنه و ابهت زندان برای او از بین می رود لذا می توان از پاسخ های غیرکیفری به جای پاسخ های کیفری استفاده کرد.
با رضایت کامل نخستین رای را امضا کردم؛ صدور رای مجازات های جایگزین هم موجب خوش بینی مردم به دستگاه قضایی شده است طوری که وکلا و متهمان بسیاری مایلند از نزدیک این فضا را ببینند و بازخورد خوبی بین مردم داشته است.
عدم تحقق اهداف و ناکارامدی سیاست های قضایی حبس محور؛ تنوع در راهکارها و گونه های مختلف و اثربخش در مجازات های جایگزین؛کاهش و کنترل جمعیت کیفری؛ مسولیت پذیر کردن مجرمین؛ ایجاد شرایط پدیرش مجرم از سوی اجتماع؛ حفظ موقعیت اجتماعی و خانوادگی؛حفط کرامت انسانی او؛پیشگیری از حرفه ای شدن بزهکاری و نظایر آن از اهداف کاربست مجازات های جایگزین است.

تابناک : مهمترین احکام صادره جایگزین چه بوده است؟

قاضی مرادی: اثربخشی فقط در مجازات زندان و شلاق نیست؛ گاهی شرکت در دوره های آموزشی؛ مذهبی؛ ورزشی و نطایر ان هم می تواند به مثابه مجازات اثربخشی داشته باشد.

تابناک: توصیه به همکاران قضایی و لزوم فرهنگ سازی مجازات های جایگزین

قاضی مرادی: شاید بگویند هنوز ذهنیت مردم از مجازات، فرستادن متهم به زندان است درحالی که در شهرستانی که بنده مشغول به کار هستم این‌مهم پذیرفته شده است.توضیح موضوع اثربخشی مجازات های جایگزین حبس برای بزه دیده ؛ قابل برگشت بودن ان در صورت تخطی از انجام مجازات های جایگزین و ترس مجرم از زندان می تواند در این خصوص رهگشا باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار