کد خبر: ۷۶۰۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹ 09 July 2019

تابناک / ژان تولی، ‌سال ٢٠٠٧ رمانی با عنوان «مغازه خودکشی» منتشر کرد که در آن خانواده تواچ در مغازه‌شان به افرادی که قصد خودکشی دارند، خدمات ارایه می‌دادند. آنها حتی به مشتریان خود مشاوره خودکشی هم داده و انواع و اقسام روش‌های مختلف برای پایان‌دادن به زندگی فلاکت‌بارشان را به آنها پیشنهاد می‌کردند و شعارشان هم این بود که «آیا در زندگی شکست خورده‌اید؟

لااقل در مرگ‌تان موفق باشید.» یازده‌سال پس از چاپ این فانتزی سیاهِ تکان‌دهنده در فرانسه، جوانی در ایران برای خودش مغازه خودکشی در فضای مجازی به راه انداخته. جوان ٣١ساله‌ای که هفته‌ گذشته توسط پلیس تهران و به جرم آموزش خودکشی و فروش سیانور دستگیر شده. او در کانالش راه و روش خودکشی با سیانور را آموزش می‌داد و بعد هم می‌شد از خودش که ساکن اسلامشهر است با یک‌میلیون تومان پول، بسته سیانوری خرید و خود را کشت.
پلیس تهران زمانی توانست این کانال و پسر ٣١ ساله‌ای که آن را می‌گرداند، شناسایی کند که با مرده‌ای مشکوک در سعادت‌آباد مواجه شد. کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی برگه کاغذی را در محل قتل پیدا کردند که در آن متوفی ضمن اخطار به دست نزدن به نقاط آلوده به پودر، صراحتا عنوان کرده بود که پودر مذکور سیانور است. آنها پس از بررسی‌های فراوان توانستند به کانال تلگرامی و گرداننده آن دست پیدا کنند و روز شنبه هم پرونده او با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری فرستاده شد.
اگرچه پای خرید و فروش سیانور و خودکشی این‌بار به فضای مجازی باز شده است، اما پیش از آن هم می‌شد سیانور را به قیمت‌های مختلف و در ناصرخسرو خرید. اما فروش سیانور تنها به ناصرخسرو ختم نمی‌شود. ماجرای فروش سیانور هم مثل فروش غیرقانونی قرص برنج در بعضی از عطاری‌ها کم‌کم راهش را به فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی باز کرد و برخی از این فروشگاه‌ها سیانور را می‌فروشند و این درحالی است که در بخشنامه‌های متوالی به فروشگاه‌ها تاکید شده مواد آزمایشگاهی و شیمیایی را به فروش نرسانند. قیمت هر گرم سیانور آن‌طور که در گزارش‌هایی از دو‌سال قبل آمده، بین ٤٠٠ تا ٦٠٠‌هزار تومان بوده و امسال به یک‌میلیون تومان رسیده، این درحالی است که خرید و فروش این مواد سمی ممنوع نیست. مرحوم بهمن کشاورز، حقوقدان در گفت‌وگویی که دو‌سال قبل در «شهروند» منتشر شده دراینباره می‌گوید: «سیانور تنها استفاده جنایی ندارد و در ریخته‌گری، صنایع فلزی و عکاسی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم ممنوعیت فروش سیانور را بپذیریم، لاجرم باید خرید و فروش بسیاری از حشره‌کش‌ها، مرگ‌موش و امثال این مواد هم ممنوع شود.»
به غیر از سیانور، قرص برنج هم از آن دست مواد سمی است که برای خودکشی استفاده می‌شود، هم عطاری‌ها و هم ناصرخسرو کم از آن ندارند.‌ سال گذشته دلال‌ها قیمت هر قرص برنج در ناصرخسرو را ٣٠٠‌هزار تومان اعلام می‌کردند. قرص‌هایی که برای خودکشی کم‌طرفدار هم نیستند. چنانچه کامبیز سلطانی‌نژاد، متخصص سم‌شناسی و عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، سازمان پزشکی قانونی کشور،‌ سال گذشته با اشاره به آمار مرگ‌ومیر بر اثر استفاده از قرص برنج گفته بود: «۶۴۰ نفر در کشور بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با‌ سال قبل از آن‌که آمار تلفات قرص برنج در کشور ۵۹۸ نفر بود، ٧‌درصد افزایش یافته و بیشترین آمار تلفات در‌ سال گذشته به ترتیب مربوط به استان‌های تهران با ۱۳۴، مازندران با ۸۸ و گیلان با ۶۹ فوتی بوده است.»
هرچند عطاری‌ها هم قرص برنج دارند، اما بعضی دست‌فروشان، قرص برنجی را که آمیخته با مرگ‌موش است، به جای قرص برنج اصل می‌فروشند. این نوع قرص‌های تقلبی مرگ‌آور نیستند، اما جراحات زیادی به دستگاه گوارش وارد می‌کنند.
از دیگر ابزارهای خودکشی یا دیگرکشی که حالا مدت‌هاست درباره بازار داغش در فضای مجازی صحبت می‌شود، می‌توان به اسلحه اشاره کرد که اردیبهشت امسال و با مرگ طلبه همدانی صحبت درباره‌اش داغ شد. قاتل در اینستاگرام اسلحه‌هایش را به نمایش گذاشته بود و بعد از آن هم کانال‌ها و صفحات بسیاری شناسایی شدند که اسلحه به راحتی در آنها به فروش می‌رسد. هرچند پس از آن بود که سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت از برخورد قاطع پلیس با خرید و فروش، حمل و استفاده از سلاح خبر داد، اما همچنان تعداد افرادی که در فضای مجازی و حقیقی سیانور، قرص برنج و اسلحه می‌فروشند، کم نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار