دفتر نظارت شورای نگهبان استان البرز تخلفات داوطلبان احتمالی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را با جدیت رصد و این تخلفات حتی پس از برگزاری انتخاب مورد بازبینی قرار می گیرند.
کد خبر: ۷۶۰۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹ 09 July 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ یکی از مهم‌ترین وظایف شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مختلف است، اما آنچه به طور معمول مورد مناقشه رسانه‌ای قرار می‌گیرد، نحوه نظارت بر این انتخابات‌ها است. شورای نگهبان، به‌عنوان مرجع تفسیرکننده قانون اساسی، این نظارت را استصوابی می‌داند.

درواقع، نظارت استصوابی یک مسئله عقلایی است که در بسیاری از کشورها و نظام‌های دنیا پذیرفته شده است. در اغلب کشورهای جهان و نزد تمامی عقلای عالم، برای تصدی مسئولیت‌های مهم، یک سری شرایط ویژه در نظر گرفته می‌شود، تا هم وظایف محوله به فرد مورد نظر به‌درستی انجام پذیرد و هم حقوق و مصالح شهروندان در اثر بی‌کفایتی مسؤول برگزیده پایمال نشود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان البرز در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس نهاد مقدس شورای نگهبان افزود: نهاد شورای نگهبان به عنوان حافظ قانون اساسی است که در اصل های مختلف شورای نگهبان به وظایف و کارکردهای این نهاد پرداخته شده است.

سید رضا نوراللهی افزود: دفاتر شورای نگهبان به عنوان بازوری نظارتی در امر انتخابات موضع مشخصی دارد و این نهاد یک دستگاه نظارتی بی طرف از احزاب و گروه ها و فعالان سیاسی کارکرد دارد.

وی تاکید کرد: خط قرمزشورای نگهبان قانون است اگرچه خطوط قرمز دیگری از جمله منویات مقام معظم رهبری نیز وجود دارد بنابراین عملکرد جریانات سیاسی، احزاب رصد می شود.

نوراللهی ادامه داد: شورای نگهبان براساس فرمایش مقام معظم رهبری امانت دار مردم است و برای پاسداری از قانون اساسی باید امانتدار مردم باشد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان البرز خاطرنشان کرد: ایجاد نشاط و شور انتخاباتی دراین برهه زمانی که با تحریم ها و فشار افتصادی همراه با مسایل منطقه ای و فرا منطقه ای مواجه هستیم ضروری است.

وی اظهارداشت: باید با تدابیر لازم این شور انتخاباتی را بین مردم افزایش داد و کاندیدای اصلح را به مردم معرفی داشت چراکه سرنوشت کشور در انتخابات رقم می خورد.

نوراللهی با تاکید بر اینکه کاندیداها نباید وعده های غیرعملی به مردم دهند گفت: تخلفات و اقدامات کاندیداها قبل و پس از انتخابات بر اساس مستندات و مدارک مورد پیگیری قرار می گیرد.

وی افزود: در حوزه نظارت شبکه مردمی دفتر نظارت و بازرسی استان البرز فعال است و بی طرفانه فعالیت نظارتی خود را دنبال می کند بنابراین با تلاش هرچه بیشتر به دنبال برگزاری انتخاباتی در شان مردم نظام جمهوری اسلامی هستیم.

این مسئول درپاسخ به پرسشی مبنی براینکه قوانین برای تخلفات کاندیداهای احتمالی انتخابات چگونه است اظهار داشت: یکی از مشکلات دراین زمینه آن است که قوانین به مقتضیات روز جامعه دیده نشده است.

نوراللهی گفت: تمام تخلفات قبل و پس از انتخابات مورد بررسی قرار می گیرد و ستاد پیشگیری از تخلفات با محوریت قوه قضاییه به این منظور پیش بینی شده است.

وی با اعلام اینکه تعداد صندوق های رای گیری برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال جاری قطعی نیست افزود: بسترهای لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیکی با مذاکرات بین وزارت کشور و شورای نگهبان در حال بررسی بوده و از این امر استقبال می شود.

نوراللهی اظهارداشت: یکی از مشکلات در بحث تخلفات داوطلبان احتمالی مسکوت یا مبهم بودن قانون دراین زمینه است که مصداق ها اگر مشخص می شد به تناسب تخلفات مجازات هم بود خیلی از اتفاقات رخ می دهد اگر بخواهیم برخورد کنیم در حوزه خود باید مستندات داشته باشیم.

این مسئول تاکید کرد: اگر مستندات در تخلفات داوطلبان احتمالی باشد در بررسی صلاحیت ها تاثیرگذار خواهد بود وحتی پس از انتخابات تا زمانی که حکم منتخب امضا نشده این موضوع مهم بررسی می شود.

وی اضافه کرد: بسیاری از اشکالات قانون انتخابات به مجلس و دولت اعلام شده اما تاکنون رفع نشده از سوی دیگر مقام معظم رهبری سیاست های کلی انتخابات را تعیین کرده اند.

این مسئول درخصوص نتایج قانون استانی شدن انتخابات نیز گفت: اشکالاتی دراین زمینه گرفته شده و هنوز اجرایی نشده است.

نوراللهی تاکید کرد: نظارت ها شروع شده و اگر داوطلبی از امکانات دولتی استفاده کند رصد می شود اما این امر رسانه ای نخواهد شد و این تخلفات در بررسی صلاحیت ها درنظر گرفته می شود.

به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان در ۲۶ تیرماه همایش های شبکه دفتر نظارت و بارزسی انتخابات استان البرز از فردا چهارشنبه ۱۹ تیرماه جاری در تمام شهرستان های این استان برگزارمی شود.

دیدار با خانواده شهید کمالی دهقان ناظر شورای نگهبان کرج، شهدای مدافع حرم، غبارروبی مزار شهدا، دیدار با امام جمعه کرج از جمله برنامه های پیش بینی شده برای این مناسبت تاریخی دراستان البرز است.

بنا به گفته رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان البرز چهار هزار و ۵۰۰ نفر بر انتخابات این استان نظارت دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار