جوان ۱۸ ساله‌ای روز دوشنبه در استخر هتل پارس شهرستان اهواز غرق شد تا بار دیگر با آمدن فصل تابستان شاهد این گونه مرگ و میرها در خوزستان باشیم.
کد خبر: ۷۶۱۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳ 10 July 2019

۱۷ تیرماه ۹۸ پسر جوان اهوازی که به همراه دوستانش به استخر می رود تا در گرمای هوای اهواز به خنکی استخر پناه ببرد ولی به دلیل نا آشنایی با فن شنا در این استخر جان می بازد.

در ادامه خبرنگار ایرنا برای پی بردن از نحوه فوت این نوجوان به سراغ مسئولان هیات نجات غریق اهواز و ناجی غریق حاضر در استخر رفته و این موضوع را از زبان آنها پیگیری می کند که قادر نیسی رییس هیات نجات غریق شهرستان اهواز در این خصوص می گوید: دیروز وقتی از این موضوع مطلع شدیم بلافاصله سر صحنه رفتیم.

وی گفت: هنوز برای ما علت غرق شدگی آن محرز نیست ولی وی بلا فاصله توسط غریق نجات از آب بیرون کشده شده اما تلاش ناجیان غریق حاضر در استخر هتل برای نجات وی بی نتیجه ماند.

وی گفت: در آن ساعت و به هنگام این اتفاق ناجی غریق استخر در حال چرخیدن دور استخر بود که متوجه می شود فرد مذکور به دیواره استخر چسبیده است و بلافاصله او را از آب خارج می کنند این در حالی است که زبان او کبود شده بود.

به گفته منجیان حاضر در استخر این فرد کمتر از ۲ دقیقه زیر آب بود و پس از خروج از آب به او تنفس دهان به دهان و سی پی آر دادند و سپس توسط ۱۱۵ به بیمارستان امام منتقل شد و در همان جا درگذشت.

نیسی در پاسخ به این پرسش که آیا ناجیان غریق در این موضوع کم کاری کرده اند یا خیر گفت: قطعاً اینگونه نبوده است و آنها در حد توان خود اقدامات لازم را انجام دادند. البته معتقدم اگر کار مدیریت و نظارت در استخرها به خوبی انجام شود قطعاً نجات غریق نمی تواند کم کاری کند، بی شک اگر مدیریت استخرها هفته ای یک بار با ناجیان جلسه بگذارند و تاکیدهای لازم را انجام دهند به طور حتم اینگونه اتفاقات رخ نمی دهد.

وی ادامه داد: ما سال به سال بر اساس برنامه ریزی فدراسیون، برای تمام نجات غریقهای استان دوره آمادگی برگزار می کنیم تا منجیان از آمادگی لازم برخوردار شده و با علم روز آشنا شوند، این دوره امسال در اردیبهشت ماه برگزار شد و آنهایی که در این دوره مردود شدند کارت فعالیتشان باطل شد.

رییس هیات نجات غریق اهواز گفت: متاسفانه ارگان ها و نهادهایی که مجموعه ورزشی دارند اماکن خود از جمله استخر را در مزایده قرار می دهند و هر کس که رقم بیشتری گفت این اماکن را به او واگذار می کنند در حالی که استخرها باید به فردی متخصص و دارای سابقه استخرداری واگذار شود و نباید تنها به فکر درآمدزایی باشند.

نیسی افزود: پیش از این ما چندین بار به استخر هتل پارس اخطاریه دادیم و به ناجیان غریق این استخر اعلام کردیم که سر آب قرار نگیرند چون این استخر مجوز ندارد و ممکن است مشکل ساز شود که بعد از فشارهای بسیاری که به این استخر آوردیم در نهایت از ما مجوز گرفتند.

وی گفت: چند سال قبل همچنین نامه پلمپ استخر آزادی اهواز را صادر کردیم ولی آنها بدون مجوز پلمپ را شکسته و درب استخر را باز کردند که آن اتفاق ناگوار در آن مکان رخ داد و یک نفر در آن غرق شد.

وی افزود: تمام استخرها ابتدا باید تاییدیه بهداشت را بگیرند سپس بازرسان هیات از نزدیک استخر مورد نظر را بررسی کنند همچنین تعداد ناجیان غریق آن استخر باید متناسب با مساحت استخر باشد.

به گفته وی متاسفانه برخی از استخرها چون نواقص دارند و نمی توانند تاییدیه بهداشت را بگیرند در خصوص دریافت مجوز کم کاری می کنند که ما به عنوان هیات نجات غریق، به تمام استخرهای اهواز نظارت داریم و تاییدیه بازگشایی استخرها از جانب هیات نجات غریق صادر می شود.

در ادامه میثم بختیاری ناجی غریق حاضر در استخر و کسی که کار احیای این نوجوان غرق شده را انجام داده بود به خبرنگار ایرنا گفت: این جوان به خوبی شنا بلد بود به گونه ای که چندین بار در قسمت عمیق استخر شنا کرده است و توسط منجیان غریق ما دیده شده بود اما وقتی به کنار استخر می رود به یکباره و بدون اینکه دست و پا بزند به زیر آب می رود.

وی افزود: معمولاً کسی که در حال غرق شدن است روی آب دست و پا می زند و کمک می خواهد ولی این جوان یکدفعه به زیر آب رفته است که ناجیان غریق حاضر در استخر ابتدا تصور می کنند برای نفسگیری این کار را کرده است اما بعد از یک دقیقه بچه های ما مشکوک می شوند و به سمت او می روند.

این ناجی غریق گفت: ما چهار ناجی غریق بودیم که کار نظارت را انجام می دادیم اما این جوان چون کنار دیوار استخر بوده از دید مستقیم بچه های ما خارج شده بود، بعد از اینکه فرد مذکور را از آب بیرون آوردیم با توجه به اینکه ضربان قلبش کار می کرد بلافاصله عملیات سی پی آر را انجام دادیم تا اینکه بچه های اورژانس بعد از ۶ یا هفت دقیقه در محل حاضر شدند و او را به بیمارستان منتقل کردند اما متاسفانه جان باخت.

وی افزود: علاوه بر تنفس دهان به دهان، در ۲ مرحله سی پی آری که روی این جوان انجام شد و هر چهار ناجی حاضر در استخر بالای سر این نوجوان بودیم و کار احیا را انجام دادیم.

وی در پایان گفت: استخر هتل پارس در حال حاضر به دستور مدیریت تعطیل است.

منبع: ايرنا
برچسب ها: حوادث ، استخر ، غرق شدگی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار