کد خبر: ۷۶۲۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱ 15 July 2019
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد گفت: بیش از 130 هکتار از جنگل‌ها و مراتع این شهرستان از ابتدای سال‌جاری تاکنون طعمه حریق شد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، «جواد رحیمیان» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه طی این مدت 28 مورد آتش سوزی در جنگل های شهرستان رخ داده، افزود: بیش از 130 هکتار جنگل و مرتع در 12 مورد دچار آتش سوزی شد و مابقی آتش سوزی ها کمتر از 2000 متر بوده است.
وی اظهارکرد: میزان خسارات وارده ناشی از آتش سوزی جنگل ها و مراتع استان نسبت به سال گذشته یکسان بوده اما تعداد آتش سوزی‌ها افزایش یافته است.
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد خاطرنشان کرد: خسارت آتش سوزی جنگل ها و مراتع این شهرستان طی سه ماهه نخست امسال نزدیک به یک میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین در سال گذشته خسارات آتش سوزی هشت میلیارد تومان برآورد شد.
رحیمیان تصریح کرد: خسارات برآورده شده تنها مربوط به درخت و بوته است اما آسیبی که به خاک، آلودگی هوا و سوختن جانوران وارد شده قابل محاسبه و برآورد نیست.
وی ادامه داد: بیشترین آتش سوزی های شهرستان بویراحمد در مناطق سپیدار و مارگون بوده است.
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد در خصوص علت این آتش سوزی ها عنوان کرد: طی سال جاری تنها یک مورد آتش سوزی بر اثر رعد و برق در شهرستان داشته ایم و علت مابقی آتش سوزی ها عامل انسانی بوده است.
رحیمیان با بیان اینکه مهمترین عامل برای مهار به موقع آتش سوزی ها رسیدن سریع به محل آتش سوزی و داشتن نیروی کافی است، تاکید کرد: متاسفانه امکاناتی که به موقع به محل آتش سوزی برسیم، نداریم. به طوری که هم اکنون در بخش مرکزی شهرستان بویراحمد تنها دو خودرو داریم که هم برای کارهای اداری و هم به عنوان کشیک روزانه و انتقال نیروها به محل آتش سوزی ها استفاده می شود.
با کمبود جنگل‌بان نیرو مواجهیم
وی اظهار کرد: طبق استاندارد باید حداقل برای هر 800 تا 1000 هکتار یک قرقبان یا جنگل‌بان داشته باشیم که در واقع این شهرستان باید 400 نفر جنگل بان داشته باشد اما متاسفانه تعداد آنها خیلی کم است.
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد افزود: برای هر بخش از شهرستان تنها یک دستگاه دمنده داریم که کافی نیست، بی‌سیم دستی نداریم و با توجه به صعب العبور بودن و کوهستانی بودن شهرستان در مواقع آتش سوزی جنگل‌ها نیاز به بالگرد داریم که متاسفانه فاقد بالگرد هستیم.
رحیمیان بیان کرد: همه دستگاه های اجرایی، لشکری و کشوری طبق قانون باید در هنگام آتش سوزی جنگل‌ها به کمک ما بیایند اما متاسفانه تاکنون هیچ دستگاهی جز آتش نشانی ها و شهرداری ها به ما کمک نکرده اند.
وی تصریح کرد: از مردم انتظار داریم در فصل تابستان وقتی به دامان طبیعت می روند آتش روشن نکنند چرا که هم خودشان به دردسر می افتند و هم باعث می شوند که بخشی از پتانسیل گردشگری و زیربنای توسعه استان آسیب ببیند، همچنین هنگام آتش سوزی اگر کسی در نزدیکی محل باشد به کمک نیروهای منابع طبیعی بیایند و اگر هم حضور پیدا می کنند اما کمک نمی کنند از فیلم گرفتن و انشار آن در شبکه های اجتماعی خودداری کنند.
رحیمیان اضافه کرد از تمام رسانه ها، نیروهای مردمی محلی، همیاران طبیعت و تشکل های مردم نهاد تقاضا داریم که منابع طبیعی را در خصوص حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی و کنترل آتش سوزی ها کمک کنند و اگر مواردی را مشاهده کردند از طریق شماره تلفن  1504گزارش دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار