عفونت‌های روده‌ای از شایع‌ترین بیماری‌های فصل تابستان است که افراد جامعه به ویژه کودکان و سالمندان را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۷۶۳۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰ 16 July 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:سید علی اصغر هاشمی کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: عفونت‌های روده‌ای، با مسمومیت‌های غذایی، حصبه و بیماری ویروسی گوارشی از شایع‌ترین بیماری‌های فصل تابستان است که افراد جامعه به ویژه کودکان و سالمندان را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: بیماری‌های عفونی روده مانند وبا، اسهال خونی و حصبه از مهمترین بیماری‌هایی هستند که هر ساله آسیب‌های فراوانی به جامعه وارد می‌سازند.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: استفاده از آب سالم، پرهیز از مصرف آب‌های غیرمطمئن مثل چشمه ها، رود‌ها و برکه ها، ضدعفونی میوه‌ها و سبزی‌ها قبل از مصرف، پرهیز از مصرف یخ‌های غیربهداشتی و بدون بسته بندی، دور نگهداشتن مواد غذایی از دسترس حشرات، رعایت بهداشت فردی و شستن دست‌ها قبل از غذا خوردن و پرهیز از شنا کردن در آب‌های راکد، آلوده و نامطمئن، بهترین راه پیشگیری از این بیماری‌ها است.

وی تصریح کرد: توجه به سلامت مواد غذایی از زمان خرید تا پخت آن، در جلوگیری از بروز هر گونه مسمومیت و عفونت روده‌ای بسیار ضروری است.

سید علی اصغر هاشمی بیان کرد: لازم است باقیمانده غذا‌های پخته شده را بعد از مصرف، برای استفاده زودهنگام در یخچال و برای استفاده بلندمدت‌تر در فریزر نگهداری کنیم و به خاطر داشته باشیم در زمان مصرف مجدد مواد غذایی حرارت کامل ببیند، همچنین غذای پخته شده اغلب ۲ ساعت بیشتر نباید خارج از یخچال قرار گیرد و در یخچال‌های معمولی نیز غذای پخته شده را ۲۴ تا ۴۸ ساعت بیشتر نمی‌توان قرار داد.

وی با بیان اینکه در فصل گرما لازم است نکات بهداشتی بیشتر رعایت شود، افزود: مصرف غذا‌های مطمئن، استفاده از میوه‌های شسته شده و شست و شوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، نکات بهداشتی ساده‌ای هستند که ما را در برابر این بیماری‌ها مصون می‌سازد.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: اغلب تصور می‌کنند که آب چاه، رودخانه‌ها و چشمه‌هایی که به ظاهر شفاف است، برای نوشیدن بسیار گواراست، در حالی که این آب‌ها می‌تواند دارای انواع انگل بوده و خوردن آن‌ها باعث بیماری‌های روده‌ای می‌شود، بنابراین لازم است پیش از نوشیدن آب از سلامت آن مطمئن شویم.

وی تصریح کرد: بهتر است برای رفع تشنگی از آب لوله کشی و آب‌های بسته‌بندی شده و در مراحل بعدی از آب، دوغ و آبمیوه‌های بهداشتی که تاریخ مصرف مشخصی دارند، استفاده شود و توجه داشته باشیم که مواد غذایی مثل نان که قابل شستن و پختن مجدد نیستند را در کنار سبزی و میوه نشسته قرار ندهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار