معاون وزیر و جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده کشور گفت: با وجود اولویت ارائه تسهیلات در مناطق سیل‌زده به حوزه‌های مسکن و کشاورزی به طور کلی اکنون هیچ مشکلی در زمینه پرداخت تسهیلات وجود ندارد.
کد خبر: ۷۶۳۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۳ 09 July 2019

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در جلسه ستاد قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده خوزستان، اظهار کرد: در بحث مسکن و کشاورزی در وضعیت مطلوبی به سر می‌بریم؛ هرچند  تسهیلات بانکی کمی دیرتر آماده شد اما تسهیلات بانکی و کمک‌های بلاعوض خوبی نیز اختصاص یافته است.

وی افزود: برای نخستین بار شاهد چنین سیلی در بخش کشاورزی بودیم و در بعضی نقاط مانند آق قلا پژوهشگاه هوا فضا موظف شد تا بحث راستی آزمایی را انجام دهد.

وی افزود: دو بخش مسکن و کشاورزی در اولویت هستند هرچند یک مدت کوتاه شاهد تبدیل تسهیلات به قرض الحسنه بودیم اما در حال حاضر مشکل رفع شده است و همچنین نیاز است که زارعین با مالکیت کم در اولویت قرار بگیرند تا برای آن‌ها نیز مشکلی ایجاد نشود.

نجار در رابطه با خسارات بخش صنعتی، بیان کرد: بخش صنعت باید در برابر حوادث بیمه می‌شد اما پیگیر این مسئله هستیم که تسهیلات ارزان قیمت به آن‌ها تعلق بگیرد و واحدهای تجاری نیز تحت نظر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خواهد بود.

وی افزود: در بخش زیرساخت‌ها مبلغ 1000میلیارد تصویب شد که نسبت به میزان خسارات مبلغ کمی بود و در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفت.

کیامرث حاجی زاده  جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان اظهار داشت: باید از هم اکنون روند ترمیم و احداث سیل بندها با جدیدت پیگیری شود.

وی با اشاره به تلاش و همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح و شرکت‌های دولتی و خصوصی در کاهش خسارات سیل افزود: خوشبختانه پس از خارج کردن اراضی کشاورزی از زیر آب، کشت در منطقه شروع شده و شلتوک کاری نیز صورت گرفته که موجب نشاط و امید بعد از خسارات گسترده سیل شده است چراکه پس از تمام شدن سیل اولویت مردم منطقه شروع کشت بود.

جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان ادامه داد: برنامه ریزی کشت محصولات تابستانه با همکاری سازمان آب و برق به خوبی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: اعتبار بلاعوض اختصاص یافته به بخش کشاورزی ۹ هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال است که ۵۰ درصد آن تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: پرونده‌های تشکیل شده باید توسط پژوهشگاه هوا فضا تأیید شود اما خیلی از آنها رد شده است که باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

حاجی زاده با تشریح اقدامات استان در مناطق سیل زده بیان کرد: با برنامه ریزی دقیق سازمان برنامه ریزی استان نقدینگی تا حدی تأمین شده و در بخش‌های دیگر هماهنگی‌ها موجب شد کمک خوبی از شرکت نفت و بنیاد مستضعفان دریافت کنیم.

وی ادامه داد: همچنین ۱۰ هزار بسته لوازم خانگی برای مناطق سیل زده استان تأمین شده که تاکنون سه هزار بسته توزیع شده است.

جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان با اشاره به زمین لرزه مسجدسلیمان بیان کرد: متأسفانه مسجد سلیمان یکی از پر خطر ترین مناطق ما در بحث رانش زمین است که با توجه به زمین لرزه اخیر وضعیت آن آسیب پذیر تر شده است و نیاز به اقدامات عاجل دارد.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ پس لرزه پس از زمین لرزه ۵.۷ ریشتر در مسجدسلیمان به وقوع پیوست گفت: این زمین لرزه‌ها بین ۲.۱ ریشتر تا ۴.۱ ریشتر بودند که از سه گسل لهبری، مسجدسلیمان و گسل رامهرمز ایجاد شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار