آن گونه که در این ویدئوی کوتاه و البته تدوین شده (بله! این ویدئو خام نیست و تدوین شده، اما در این گزارش مجالی برای بررسی این نکته عجیب نداریم) به تصویر کشیده شده است، خانم موتورسوار، لباس مخصوص موتورسواری، احتمالا ویژه موتورسواری در پیست بر تن دارد و افسر تأکید دارد مرتکب یک تخلف خاص رانندگی شده است؛ تخلفی که مورد پذیرش راکب نیست...
کد خبر: ۷۶۳۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰ 18 July 2019
آیا زنان در کشورمان مجاز به راندن موتورسیکلت هستند؟ اگر خیلی سریع به این پرسش پاسخ گفتید، بهتر است کمی در قضاوت هایتان تجدیدنظر کنید!

به گزارش «تابناک»؛ به تازگی ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که در نوع خود بسیار عجیب است. ویدئویی که در آن یک مأمور راهنمایی و رانندگی در حال بررسی مدارک خانمی است که راکب موتورسیکلت است و میان این افسر انتظامی و راننده مباحثه‌ای تأمل برانگیز در جریان است.

آن گونه که در این ویدئوی کوتاه و البته تدوین شده (بله! این ویدئو خام نیست و تدوین شده، اما در این گزارش مجالی برای بررسی این نکته عجیب نداریم) به تصویر کشیده شده است، خانم موتورسوار، لباس مخصوص موتورسواری، احتمالا ویژه موتورسواری در پیست بر تن دارد و مأمور راهور در حال بررسی مدارک وی، از جمله گواهینامه و بیمه نامه شخص ثالث است.

نکته خاص ماجرا آنجاست که خانم موتورسوار گواهینامه بین المللی رانندگی داشته و مأمور پلیس تأکید دارد، گواهینامه وی برای موتورسواری در پیست است؛ موضوعی که خانم آن را رد می‌کند و تأکید دارد، گواهینامه اش در چند ده کشور از جمله ایران معتبر است و مأمور در پاسخ تأکید می‌کند که موتورسواری خانم‌ها در ایران قانونی نیست.

 

موضوعی به ظاهر ساده که به هیچ وجه ساده نیست و مناقشه برانگیز شده است؛ مناقشه‌ای که در کمال آرامش در ویدئوی یاد شده در جریان است و فرجامش مشخص نیست؛ هرچند بسیاری از کاربران فضای مجازی در تلاشند، فرجام آن را تعیین کرده و هر یک به فراخور نگاهی، نکته‌ای متفاوت درباره آن بیان می‌کنند.

یکی به «شرایط صدورانواع گواهینامه‌های رانندگی» در کشورمان رجوع می‌کند که در آن هیچ نکته‌ای درباره جنسیت نیامده و بر اساس آن، نتیجه می‌گیرد که راندن موتورسیکلت توسط زنان در کشورمان قانونی است و دیگری به این نکته استناد می‌کند که هیچ زنی در کشورمان گواهینامه موتور سیکلت دریافت نکرده و نتیجه می‌گیرد ماجرا ورای شرایط درج شده است.
 
مورد عجیب موتورسوار مشهور ایرانی و قوانین نوشته و نانوشته!

برخی هم پا را از این موارد فراتر گذاشته و نتیجه می‌گیرند که اشاره نشدن به جنسیت در شروط دریافت گواهینامه موتورسیکلت در کشورمان و ممنوعیت موتورسواری زنان، مصداق بارز ظلم به زنان و گرفتار کردن ایشان به قوانین نانوشته و سلیقه‌ای است و بعضی ابراز شگفتی می‌کنند که چگونه ممکن است زنان در کشورمان اجازه داشته باشند، موتور سوار شوند، اما اجازه ندارند راکب موتور باشند؟

البته اظهار نظر‌ها به این موارد محدود نشده و به تعارض مجاز بودن موتورسواری برای زنان در پیست و غیرمجاز بودن موتورسواری ایشان در خیابان و حتی مباحث حقوقی و فقهی و حجاب هم می‌رسد تا مشخص شود، ویدئوی کوتاه یاد شده، چه موج بزرگی آفریده است. موج بزرگی از سؤال و ابهام که نشان می‌دهد چقدر در خصوص این مسأله ساده کم اندیشیده شده و مباحثه صورت گرفته است؛ آنقدر کم که نمی‌شود گفت: حق با کیست و موضع قانون در این خصوص چیست!

اما به راستی قانون در این باره چه می‌گوید؟ این کلیدی‌ترین پرسشی است که ماجرای اخیر آفریده و موجب شده برخی بکوشند با زیر و رو کردن قوانین و مقررات مختلف، پاسخش را بیابند، اما راه به جایی نبرده و گاه بر ابهاماتشان افزوده هم شده است. مثل اشاره یک وکیل به «قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی» که ذیل ماده ۲۰ آن، در تبصره‌ای آمده: «صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای مردان بر عهده نیروی انتظامی است.» تبصره‌ای که در خصوص زنان سکوت کرده و چندان قابل استناد به نظر نمی‌رسد.»
 
مورد عجیب موتورسوار مشهور ایرانی و قوانین نوشته و نانوشته!

موضوعی که ظاهرا بهتر است برای رفع و رجوع آن چشم انتظار واکنش‌هایی از جنس طلب استفساریه از طرف مسئولان باشیم. منتظر اظهارنظر‌هایی مبتنی بر قوانین و مقررات که می‌تواند به ابهامات پیش آمده پاسخ داده و نشان دهد آیا طی همه سال‌های گذشته، به قوانین و مقررات عمل شده که زنان مجوز رانندگی موتور دریافت نکرده اند یا در اتفاقی عجیب و تاریخی، به سلیقه و برداشت‌های ناصحیح از قانون عمل شده و زنان از حقی قانونی محروم شده اند؟!
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار