استان فارس ۱۴ درصد سطح زیر کشت و ۱۵ درصد تولیدات باغبانی کشور را به خود اختصاص داده که سهم تاکستان‌ها در این میان چشمگیر است، ۴۰۷ هزار هکتار از اراضی استان فارس به زیر کشت محصولاتی باغی رفته و سالانه ۳.۲ میلیون تن از این محصولات در استان فارس تولید می‌شود.
کد خبر: ۷۶۴۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳ 19 July 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:عمده شهرستان‌های تولید کننده انگور در فارس آباده، اقلید، استهبان، بوانات، پاسارگاد، جهرم، خرم بید، داراب، سپیدان، شیراز، فیروزآباد، کازرون، کوار، نی‌ریز و ممسنی است، انگور در این مناطق به شکل دیم و آبی و با رقم‌های کشمشی، بیدانه، عسکری، رطبی، ریش بابا و یاقوتی تولید می‌شود.

استان فارس ۱۴ درصد سطح زیر کشت و ۱۵ درصد تولیدات باغبانی کشور را به خود اختصاص داده که سهم تاکستان‌ها در این میان چشمگیر است، ۴۰۷ هزار هکتار از اراضی استان فارس به زیر کشت محصولاتی باغی رفته و سالانه ۳.۲ میلیون تن از این محصولات در استان فارس تولید می‌شود.

بوانات مقام اول در تولید انگور آبی

نام شهرستان بوانات با نام انگور مأنوس و همراه است؛ شهرستان بوانات از جمله مناطق شاخص در تولید انگور در استان فارس است، هر سال برداشت انگور از سطح حدود پنج هزار هکتار باغات این شهرستان انجام می‌شود، پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۷۵ هزار تن محصول از تاکستان‌های این شهرستان برداشت شود.

بوانات مقام نخست تولید انگور آبی استان فارس را دارد، برداشت این محصول تا نیمه مهر ادامه دارد.

بیش از ۱۲۰ هزار تن انگور آبی در سال‌های گذشته در این شهرستان برداشت شده است، در سالهای اخیر به دلیل خشکسالی و سرمای بهاره میزان برداشت از ۲۵ تن به ۱۵ تن در هر هکتار کاهش یافته است.

خلیلی، سیاه، بیدانه، ریش سفید سیاه، سیاه گردی، بش، بتک، خوانساری، استهباناتی، سیاه کشمیری، یاقوتی از مهمترین ارقام انگور در بوانات است که علاوه بر مصرف داخلی به استان‌های همجوار و شمالی کشور صادر می‌شود.

جهرم و تولید انگور یاقوتی

شهرستان جهرم نیز رتبه دوم در تولید انگور استان فارس دارد و از جمله مناطق شاخص در تولید این محصول است، محصول انگور شهرستان جهرم یک محصول نوبرانه در استان فارس قلمداد می‌شود و معمولاً در آغاز فصل به بازار می‌آید.

سطح زیرکشت انگور در شهرستان جهرم حدود سه هزار و ۳۰۰ هکتار است که محصولی معادل ۲۲ هزار تن را روانه بازار می‌کند. در سال‌های اخیر به دلیل کاهش نزولات آسمانی و کمبود آب بهره برداران جهرمی به خصوص در بخش سیمکان در جهت تغییرالگوی کشت و به لحاظ نیاز آبی کمتر مبادرت به احداث باغ انگور کرده‌اند.

متوسط عملکرد انگور دراین شهرستان ۱۲ تن در هکتار است، هرم دومین مقام سطح زیرکشت انگوریاقوتی در استان فارس را دارا است.

ارقام انگور کشت شده در جهرم شامل یاقوتی، عسکری، شیرازی، ریش بابا، رطبی، خلیلی است هر هکتار انگور با توجه به صنایع جانبی از جمله تولید سبدهای میوه و کارگاه‌های تولید کشمش و شیره انگور برای ۶ نفر مستقیم و ۲۰ نفر هم غیرمستقیم اشتغالزایی دارد.

شرایط اقلیمی جهرم به گونه‌ای است که رقم یاقوتی از انتهای دهه اول ماه خرداد برداشت و تا پایان خرداد ماه ادامه می‌یابد.

انگور کماشی را در کازرون بیابید

کازرون و منطقه بوان هم از جمله مناطق شاخص در تولید انگور در استان فارس است، انگور این منطقه از استان فارس علاوه بر فروش در بازار داخلی بخشی از آن هم به لحاظ کیفیت بالا به مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس بارگیری و صادر می‌شود.

سطح زیرکشت انگور در کازرون حدود ۲۶ هزار هکتار است که از این میزان ۱۷ هزار هکتار آبی و مابقی دیم است.

از هر هکتار باغ انگور در شهرستان کازرون ۲ تن محصول برداشت می‌شود، این میزان تولید علاوه بر عرضه در بازارهای استان فارس به استان‌های همجوار و بخشی هم به کشورهای حاشیه خلیج فارس فرستاده می‌شود.

در شهرستان کازرون در دو فصل انگور برداشت می‌شود که زمان برداشت مناطق گرمسیری از اردیبهشت ماه تا پایان خرداد ماه و در مناطق سردسیری از اوایل شهریور ماه تا پایان مهرماه برداشت می‌شود.

حدود ۳۰ نوع انگور در این شهرستان تولید می‌شود که مهمترین آنها عسکری، ریش بابا، کماشی، سمرقندی و رطبی است.

دشمن زیاری ممسنی و تاکستان های پربار

منطقه دشمن زیاری شهرستان ممسنی نیز از مناطق شاخص استان فارس در برداشت انگور است، هر سال در این منطقه از سطح پنج هزار هکتار از تاکستانها انگور و غوره قابل توجه برداشت می‌شود، سطح تاکستان‌های شهرستان ممسنی بالغ بر ۱۸ هزار هکتار است.

انگور فارس به کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی صادر می‌شود و مازاد انگور تولیدی فارس نیز به استان‌های تهران، یزد، کرمان و البرز صادر می‌شود.

مجیدرضا پاکاری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از آغاز برداشت انگور در برخی از مناطق این استان از جمله شهرستان‌های قیر و کارزین و جهرم خبر داد و بیان داشت: در استان فارس افزون بر ۶۳ هزار هکتار باغ انگور وجود دارد و تاکستان‌های این استان سالانه بیش از ۷۶۵ تن انگور تولید می‌کند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه فارس، رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید انگور را در کشور دارد، گفت: برداشت انگور هرسال از اواسط خرداد و در مناطق گرمسیری آغاز می‌شود و تا مهرماه ادامه دارد.

پاکاری با معرفی برخی از گونه‌های انگور افزود: اولین رقم انگوری که برداشت می‌شود رقم یاقوتی زودرس و بیشترین میزان تولید انگور در فارس مربوط به شهرستان‌های شمالی این استان است.

با وجود اهمیت و ارتباط تنگاتنگ صنعت و کشاورزی، در کشور ایران و به ویژه در استان‌هایی همانند فارس که به نوعی در بخش کشاورزی و تولید برخی محصولات خاص به عنوان قطب مطرح هستند، ارتباط مطلوبی بین صنعت و کشاورزی وجود ندارد و در این زمینه غفلت شده است.

این در حالی است که بخش عمده اقتصاد استان فارس به کشاورزی و محصولات باغی وابسته است و هر تلاشی در بهبود وضعیت درآمدی کشاورزی ایجاد شود، در اقتصاد استان تأثیر مثبتی خواهد داشت.

فارس یکی از قطب‌های تولید انگور است اما در فصل برداشت محصول، واسطه‌ها در نبود زیر ساخت‌های صنایع تبدیلی با خرید این محصولات، سود سرشاری را کسب می‌کنند و در اغلب موارد تاکداران ناراضی به باغ های خود باز می‌گردند.

این در حالی است که کشاورزان با بازارهای هدف داخلی و خارجی آشنایی ندارند و از طرف دیگر برای جبران هزینه‌های سربار تولید و معیشت خود به ناچار محصول خود را به واسطه‌ها می‌فروشند، این موضوع ضرورت برنامه ریزی بیشتر و بهتر و بازار یابی محصولات برای افزایش درآمد را گوشزد می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار