جلوگیری از ترددهای غیرمجاز در آذربایجان‌غربی برخی اوقات تحت عنوان مقابله با کوله‌بران تلقی می‌شود و رییس کمیته فرهنگی و تبلیغات کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز این استان معتقد است که نمایندگان مجلس و مردم محلی باید در خصوص تعریف کوله‌بری با مسئولان نظام به اتفاق‌نظر برسند.
کد خبر: ۷۶۵۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳ 23 July 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی «مسعود مجرد» روز سه‌شنبه در شورای فرهنگ عمومی آذربایجان‌غربی افزود: تعریف کوله‌بری در این استان محل اختلاف است و این تفاوت نگاه‌ها باید با مشارکت همگانی تغییر کند تا مورد سوء‌استفاده رسانه‌های معاند قرار نگیرد. 
وی بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی «کوله‌بر» را فرد دارای کارت شناسایی می‌داند که از بازارچه‌های مجاز در ساعت مشخص نسبت به واردات کالاهای مجاز اقدام می‌کند اما برخی از مرزنشینان در مورد واژه کوله‌بری طور دیگری فکر می‌کنند. 
 رییس صدا و سیمای مرکز آذربایجان غربی افزود: از یک سو رویکردهای سیاسی در خصوص مرزنشینان از تاثیرگذاری اقدامات فرهنگی و تبلیغی در خصوص کاهش قاچاق کالا و ارز می‌کاهد و از سوی دیگر نیز وجود ۹۶۷ کیلومتر از مرزهای ایران در محدوده این استان، فرهنگ‌سازی را دشوارتر می‌کند.  
وی اظهار داشت: با این وجود برنامه‌های کمیته فرهنگی و تبلیغات کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در سه محور «برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی»، «برگزاری نمایشگاه‌های عمومی» و «تولید محصولات فرهنگی و رسانه‌ای» با جدیت دنبال می‌شود. 
وی ادامه داد: چندین مجموعه فعال در فضای مجازی نیز در زمینه تولید موشن‌گرافی، اینفوگرافی، پوستر و ... با این کمیته همکاری کرده‌اند اما افزایش حجم تولید محتوا از طریق تزریق مالی به افراد خلاق و حرفه‌ای باید در این خصوص جدی گرفته شود. 
«مجرد» بیان کرد: برنامه‌های تولیدی صدا و سیمای آذربایجان‌غربی در حوزه فعالیت‌های کمیته فرهنگی و تبلیغی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان ایجابی بوده و معرفی کارآفرینان، شرکت‌های دانش‌بنیان موفق با هدف تبیین اهمیت تولید داخلی پیگیری شده است.
وی افزود: ۱۳۲ ساعت برنامه از سیما، ۱۸۶ ساعت از صدا و ۱۹ ساعت از بخش خبری صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌غربی طی سال گذشته در ارتباط با فرهنگ‌سازی برای کاهش قاچاق کالا و ارز پخش شد؛ حجم این برنامه‌ها در چهار ماه گذشته نیز ۹۲ ساعت بوده است.  
مطالبه‌گری رسانه‌ها در خصوص مبارزه با قاچاق ضروری است
رییس صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه انتظار مردم از رسانه‌ها در زمان حاضر مطالبه‌گری در حوزه‌های مختلف به شمار می‌رود، گفت: با توجه به وضعیت کشور، رسانه‌ها ملاحظه‌هایی در خصوص انتشار محتوا دارند و برخی از مسئولان از این فضا سوءاستفاده می‌کنند. 
«مجرد» اضافه کرد: برخی‌ها در مقابل رسانه‌های ارتباط جمعی پاسخگو نیستند و محصورات اجازه نمی‌دهد تا این رفتار آنان در فضای رسانه‌ای منعکس شود. 
 وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها در حوزه مطالبه‌گری نمره قابل قبولی ندارند، بیان کرد: مطالبه‌های مردم به جای رسانه‌های معاند باید از رسانه‌های داخلی مطرح گردد تا شبهه‌افکنی دشمنان در نطفه خفه شود. 
وی با اشاره به اینکه طرح نکردن شبهه‌ها موجب تضعیف سرمایه اجتماعی می‌شود، به صورت تلویحی بر این موضوع تاکید کرد که مسئولان امر نیز باید تحمل‌پذیری خود در قبال نقدهای سازنده را افزایش دهند. 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی نیز پس از ارایه گزارش کمیته فرهنگی و تبلیغات کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان بر این موضوع تاکید کرد که سهم کوله‌بران از قاچاق در مقابل میزانی که به دلایل مختلف از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود، اندک است و باید مبارزه از این پدیده شوم در مبادی رسمی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار