رئیس شبکه هپاتیت ایران از ابتلای ۴۰۰ میلیون نفر در جهان به بیماری‌های هپاتیت خبر داد
کد خبر: ۷۶۶۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶ 25 July 2019

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:دکتر امیرعلی سهراب پور در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: خوشبختانه هپاتیت b در ایران کنترل شده و تلاش ما کنترل هپاتیت c در کشور است.

وی افزود: از ۳۰ سال گذشته به همه نوزادان ایرانی واکسن هپاتیت b تزریق شده است و همه ایرانیان زیر ۳۰ سال در برابر این بیماری ایمن شده اند به گونه‌ای که شیوع هپاتیت b در ایران از ۳ درصد به ۱ و نیم درصد کاهش یافته است.

سهراب پور گفت: شیوع بیماری هپاتیت c در ایران بین ۳ دهم تا نیم درصد است، اما خوشبختانه دارو‌های گران قیمت مؤثر در درمان این نوع از هپاتیت در کشور تولید می‌شود.

رئیس شبکه هپاتیت ایران افزود: درحالی که قیمت دارو‌های درمان هپاتیت c در یک دوره درمانی در جهان بین ۵۰ تا ۸۴ هزار دلار است، اما در ایران این دارو با قیمت ۱۵۰ تا ۱۸۰ دلار تولید می‌شود و دراختیار بیماران قرار می‌گیرد.

وی گفت: از آنجا که هپاتیت c در صورت درمان نشدن به از کارافتادگی کبد و سیروز کبدی منجر می‌شود، برای افراد کمتر از ۵۰ سال نیاز به پیوند کبد و برای افراد بالای ۵۰ سال، مرگ کمتر از ۱۰ سال را به همراه خواهد داشت.

دکتر سهراب پور با بیان اینکه در کشور‌های جهان تلاش می‌شود تا تعداد بیماران نیازمند پیوند به کبد کاهش یابد و از این بیماری پیشگیری شود، افزود: هزینه‌ها و عوارض سنگین پیوند کبد نباید بر بیماران و نظام سلامت کشور تحمیل شود، در شرایطی که به راحتی می‌توان با دارو این بیماری را درمان کرد.

رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: به منظور کنترل هپاتیت c نیازمند همکاری تشکل‌های مردم نهاد و نیکوکاران هستیم.

وی با اشاره به ششم مرداد (۲۸ جولای) روز جهانی هپاتیت افزود: این روز به منظور اطلاع رسانی و برنامه ریزی برای کنترل این بیماری در جهان نامگذاری شده است.

سهراب پور گفت: دو مرکز فعال در پیوند کبد کشور داریم که نیاز کشور را به این نوع از درمان برطرف می‌کند.

وی افزود: در شیراز جشن ده هزارمین پیوند و در تهران جشن هزارمین پیوند کبد برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار