مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز با تاکید بر لزوم معرفی ظرفیت طبیعی گردشگری استان، گفت: درصدد توسعه بوم گردی هستیم.
کد خبر: ۷۶۶۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ 27 July 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ حجت الاسلام فخر الدین صابری در خصوص تکیه بر صنعت گردشگری به عنوان راهکاری برای کمک به کاهش اقتصاد مبتنی بر نفت، اظهار کرد: در این رابطه موضوع گردشگری به دلایل گوناگون مناسب‌ترین موقعیت برای جایگزینی اقتصاد نفتی است؛ زیرا امکانات اولیه مورد نیاز این صنعت در داخل کشور وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در صنعت گردشگری فرصت‌های شغلی با پایین‌ترین هزینه شکل می‌گیرد، بیان کرد: به عنوان نمونه اگر در یک مرکز صنعتی با ۳۰۰ میلیون تومان فرصت‌های شغلی ایجاد می‌شود در یک واحد گردشگری با حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان می‌توان این چنین ظرفیتی را ایجاد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز با تاکید بر اینکه در حوزه صنایع دستی هنرمندان این عرصه مواد اولیه خود را در داخل تأمین می‌کنند، گفت: مواد اولیه آنها مشتمل بر پشم، نخ، خاک و دیگر موارد است که در داخل کشور وجود دارد به همین دلیل تحریم‌ها نیز تأثیری در فعالیت صنایع ستی ندارد.

صابری ادامه داد: در صنعت گردشگری ایجاد واحدهای پذیرایی و اقامتی در اقتصاد تأثیر گذار است زیرا به صورت متنوع و با هزینه مناسب خدمات پذیرایی به مسافران و گردشگران داخلی و خارجی ارائه می‌شود به همین دلیل نیاز است مقاصد جذاب گردشگری را معرفی کنیم.

وی با اشاره به اهمیت تسهیل بازدید از مکان‌های گردشگری، گفت: این مهم بستر ساز رونق اقتصادی، گردش پول و ایجاد فرصت‌های شغلی است و این اقدام مستلزم همراهی دستگاه‌های ذیربط از جمله شهرداری‌ها در مواردی مانند ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز با تاکید بر ایجاد بازارچه‌های سنتی دائمی بر مبنای معماری کهن ایران زمین در استان‌های مختلف کشور، عنوان کرد: در قالب این بازارچه‌ها محصولات صنایع دستی تولیدی هر استان به نمایش گذاشته می‌شود و این بازارچه‌ها خود می‌توانند مقاصد گردشگری باشند.

صابری به اهمیت توسعه گردشگری روستایی اشاره کرد و گفت: موضوع بوم گردی امروز از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا مردم علاقمند به طبیعت و واحدهای سنتی هستند که در آن بنا شده است و هزینه اقامت در این واحدها نیز مناسب است.

وی عنوان کرد: در توسعه و رونق هر چه بیشتر بوم گردی در قالب ایجاد و تبدیل واحدهای اقامتی نیازمند همکاری دیگر نهادهای اجرایی از جمله جهاد کشاورزی، محیط زیست، فرمانداری‌ها و یا بخشداری‌ها هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز در بخش دیگری در خصوص ظرفیت‌های استان البرز در حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای اثرگذاری بر شکوفایی اقتصاد غیر نفتی، گفت: این سه حوزه بهم پیوسته است به گونه‌ای که میراث فرهنگی و بازدید از آثار تاریخی یکی از مقاصد جذاب گردشگری است.

صابری توضیح داد: در البرز آثار تاریخی به عنوان مقاصد گردشگری مشتمل بر کاروانسراها، کاخ‌ها، قلعه‌ها، حسینه هایتاریخی و یا خانه‌های مفاخر سرشناس کشور است.

وی با اشاره به ظرفیت طبیعی گردشگری البرز از پیست بین المللی دیزین و پیس اسکی خور نام برد و گفت: محور کرج - چالوس نیز مناظر زیبایی برای گردشگران دارد در کنار آن باغ لاله‌های گچسر و تالاب صالحیه نظرآباد را نیز در استان داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز اضافه کرد: بوم گردی یک موقعیت اقامتی در ارتباط با طبیعت است، در این راستا البرز مناظر طبیعی زیادی دارد که مشتمل بر موقعیت کوهستانی طالقان، باغات کشاورزی سرسبز و مثمر ساوجبلاغ، منطقه گرم کویری اشتهارد با ظرفیت‌هایی از جمله کوه‌های رنگی و معماری دستکند است، نیاز داریم که برای اقامت گردشگران در این مناطق بر بوم گردی و توسعه آن تکیه کنیم.

صابری در ادامه با تاکید بر اینکه در حوزه بوم گردی، مسافران و گردشگران علاوه بر بهره گیری از جاذبه‌های طبیعت با غذاهای سنتی و محصولات کشاورزی مناطق روستایی آشنا می‌شوند، افزود: اگر با همکاری و همراهی دهیاری‌ها و شوراهای البرز خوب پیش رویم می‌توانیم تعداد اقامتگاه‌های بوم گردی استان را افزایش داده و به حدود ۵۰ تا ۶۰ مورد نیز برسانیم.

وی در بخش پایانی با اشاره به ظرفیت خوب البرز در حوزه صنایع دستی و سرامیک و سفال بیان کرد: هنرمندان صنایع دستی البرز در حال حاضر با ۲۵ کشور دنیا در ارتباط هستند و محصولات خود را عرضه می‌کنند، هنرمندان این حوزه به طور میانگین سالانه حداقل در شش نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار