خرم‌آباد- چهار ماه از وقوع سیلاب و در پی آن رانش زمین در برخی نقاط روستایی شهرستان دورود می گذرد و این در حالیست که هنوز اقدام اساسی برای مردم خسارت دیده در این رابطه صورت نگرفته است.
کد خبر: ۷۶۶۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 27 July 2019

بارش‌های فروردین امسال در شهرستان دورود که موجب طغیان رودخانه «تیره» و جاری شدن سیل در نقاط شهری و روستایی این شهرستان شد، علاوه بر خسارت‌های فراوان و تخریب زیرساخت‌ها، رانش زمین را به همراه داشت.

رانش زمین خانه‌ها و زمین‌های زراعی را نابود کرد

این در حالیست که تا کنون اقدام مؤثری برای تثبیت این رانش و لغزش زمین در مناطق شهری و به خصوص مناطق روستایی این شهرستان انجام نشده است.

یکی از روستاییان شهرستان دورود در این رابطه با بیان اینکه خانه ما در روستای «تنگ پری» قرار دارد، اظهار داشت: در بارش‌های فروردین ماه، روستای ما دچار رانش زمین شد.

وی با تاکید بر لزوم بازسازی خانه‌های این منطقه، تصریح کرد: در حال حاضر ما در این خانه‌ها زندگی می‌کنیم و این در حالیست که خطر رانش زمین و تخریب منازل مسکونی ما هر لحظه وجود دارد.

یکی دیگر از روستاییان شهرستان دورود نیز در این رابطه با بیان اینکه در جریان بارش‌های فروردین ماه خسارت‌های زیادی به ما وارد شد، اظهار داشت: در این راستا رانش زمین بسیاری از باغات و زمین‌های کشاورزی ما را نابود کرد.

وی با اشاره به قطع بودن راه‌های مواصلاتی در برخی از نقاط روستایی این شهرستان گفت: در حال حاضر جاده «اندیکان» و» پیر عبدالله» به دلیل رانش زمین قطع است.

خطر رانش زمین همچنان بیخ گوش ۸ روستا

فریبا بهاری سرپرست فرمانداری دورود نیز در این رابطه در سخنانی با بیان اینکه در جریان بارندگی‌های فروردین ماه هشت روستای شهرستان در معرض رانش زمین بودند، اظهار داشت: در این راستا بازسازی راه و زیرساخت‌های سه روستا را در اولویت قرار دادیم.

وی با تاکید بر اینکه برای هشت روستای شهرستان فعلاً راه ارتباطی موقت ایجاد کرده‌ایم، گفت :۱۰ پل بزرگ و موقت روستاهای این شهرستان که در جریان سیلاب تخریب شده‌اند فعلاً به صورت موقت احداث و ترمیم شده‌اند.

سابقه رانش زمین در دورود

نوری یزدان یک کارشناس حوزه زمین شناسی نیز در این رابطه با اشاره به سابقه رانش زمین در شهرستان دورود، اظهار داشت: این امر همواره و به خصوص در مناطق جنوب غربی شهرستان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان دورود به واسطه قرار گیری در حد واصل گسل‌های فعال دوران «کوارترنر» و قدیمی تر همواره مستعد رانش زمین است، تصریح کرد: در این راستا باید به وقوع زمین لغزش‌ها در این شهرستان توجه شود و اقدامات لازم برای تثبیت آنها نجام شود.

راهکارهایی برای جلوگیری از رانش زمین

کیانی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دورود نیز در این رابطه با تاکید بر لزوم جلوگیری از رانش زمین در این شهرستان، عنوان کرد: در این راستا باید به موضوع حذف آب‌های جاری و جلوگیری از نفوذ آب به لایه‌های زیرین خاک و مستعد رانش زمین توجه جدی شود.

وی با تاکید بر توده برداری لایه‌های زمین در این منطقه، تصریح کرد: همچنین باید کار زهکشی زمین در برخی نقاط و همچنین احداث دیواره‌های حائل در منطقه مورد توجه جدی قرار گیرد.

خسارت‌های جبران ناپذیر رانش زمین در انتظار مردم دورود

مجید کیانپور نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه با تاکید بر لزوم تثبیت زمین لغزش و رانش زمین در این شهرستان، اظهار داشت: متأسفانه در جریان سیلاب بسیاری از روستاهای شهرستان دورود دچار خسارت شدند.

وی با اشاره به تخریب برخی منازل مسکونی و همچنین اراضی کشاورزی در جریان رانش زمین، عنوان کرد: در این راستا باید به سرعت این خسارت‌ها در شهرستان کارشناسی و بررسی شوند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ارائه راهکارهای مهندسی برای جلوگیری از خسارت‌های رانش زمین و همچنین تثبیت آن در شهرستان، بیان داشت: همچنین باید طرحی برای پایدار سازی خاک منطقه از سوی متولیان امر تدوین و اجرا شود در غیر این صورت شاهد خسارت‌های جبران ناپذیر دیگری در شهرستان خواهیم بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار