معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان گفت: این اداره‎کل با هدف فعال‎سازی خوشه گردشگری شهرستان حمیدیه با محوریت گمبوعه، مجموعه‎ای از اقدامات توسعه‎ای نظیر برندکردن یادمان‎های جنگی را مدنظر قرار داده است.
کد خبر: ۷۶۶۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵ 29 July 2019

پیمان نبهانی اظهار داشت: جنگ یا گردشگری معنوی از جمله جذابیت‎های گردشگری است که به دلیل آمیخته بودن با قصه و غصه، کر و فر، افسانه و واقعیت، همواره بواسطه نوع روایت‎هایی که نقل می‎شود طرفداران خاص خود را دارا می‎باشد.

او بیان کرد: معروفترین و پرطرفدارترین واقعه تاریخی‎ای که مورد توجه بوده است و هرسال میلیون‎ها گردشگر در قالب زائر از آن دیدن می‎کنند، واقعه کربلا است؛ این در حالی است که جنگ‎های دیگری هم در صدر اسلام رخ داده است که روایت آن‎ها برای زوّار جذابیت خاص خود را دارد.

معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان ادامه داد: افسانه رونین و بمباران اتمی در ژاپن، جنگ مقاومت استالینگراد در مقابل نازی‎ها در روسیه، جنگ عشایر عرب خوزستان علیه استعمار انگلیس، شجاعت‎های رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی و صدها مورد دیگر در جهان همه نمونه‎هایی هستند که ممکن است در حوزه گردشگری جنگ دارای جذابیت باشند.

وی گفت: یادمان‎های دفاع مقدس در فکه، چذابه، دهلاویه و طلاییه، شهدای هویزه، شهدای شیمیایی والفجر، شلمچه، فتح المبین، دوکوهه و ...، هرسال حدود دومیلیون نفر سفر را تحت عنوان راهیان نور پذیرا هستند که باید با برنامه‎ریزی و ساماندهی چرخه ارزش‎آفرین در حوزه گردشگری معنوی، این نوع گردشگری را با حفظ تمام و کمال معنویت سفر با گردش مالی همراه کرد.

نبهانی افزود: البته ایجاد ارزش افزوده برای فضای اطراف یادمان‎ها فقط با ایجاد شبکه‎ای از محصولات نمادین به شکل جاکلیدی، عکس، تقویم و سررسید به همراه انتشارات مرتبط با فضای معنوی یادمان وبرندسازی سوغات محلی چرخه مالی مدنظر را تولید و علاوه بر ایجاد اشتغال مولد و پایدار، به صدور پیام فرهنگ شهادت در جامعه هدف کمک خواهد کرد.

او با اشاره به شهرستان حمیدیه تصریح کرد: حمیدیه از جمله مناطقی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی و دارا بودن ظرفیت‎های گردشگری‎ای همچون بیابان‎های ماسه‎ای، جنگل‎ها، مزارع گل‎های شب‎بو، محوطه های تاریخی کوشک حمیدیه و ...این قابلیت را دارا است که به قطب گردشگری استان تبدیل شود.

معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان اضافه کرد: حماسه جهاد عشایر در حمیدیه که به دستور مراجع عالیقدر نجف اشرف در رویارویی با ارتش استعمارگر بریطانیا به وقوع پیوست این امکان را دارا است تا با معرفی مناسب و ایجاد زیرساخت‎های گردشگری در قالب مراسم بزرگداشت پذیرای خیل عظیمی از بازدیدکنندگان باشد.

وی افزود: وجود پارک جنگلی گمبوعه، کوشک حمیدیه، یادمان دلاوری‎های مردم حمیدیه در مقاومت در برابر ارتش بعثی و دیگر جاذبه‎های گردشگری و صنایع دستی موجود در شهرستان از ظرفیت‎های پشتیبان حوزه گردشگری جنگ است که هر گردشگری با هر ذائقه‎ای را مجذوب خود می‎کند.

نبهانی خاطرنشان کرد: اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با هدف فعال‎سازی خوشه گردشگری شهرستان حمیدیه با محوریت گمبوعه و با لحاظ نمودن دیگر جاذبه‎ها و با تکیه بر همکاری تشکل‎های شهرستان، مجموعه‎ای از اقدامات توسعه‎ای را مدنظر قرار داده که از آن جمله می‎توان به معرفی گردشگری حمیدیه، برندکردن یادمان‎های جنگی، معرفی سوغات و صنایع دستی، آموزش ساکنان بومی گمبوعه، تهیه اقلام تزیئناتی و کوچک با تاثیرپذیری از المان‎های شهرستان اشاره کرد.

او با بیان این‎که با ایجاد زیرساخت‎های گردشگری در حمیدیه از سرمایه‎گذاران در قالب بسته‎های کمکی دولت حمایت و یک ارتباط محتوایی با جاذبه‎های شهرستان‎های همجوار برقرار می‎کنیم اظهار امیدواری کرد: این اقدامات رونق گردشگری و توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را به همراه داشته باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار