رئیس کارگروه تخصصی تلفن همراه اتاق اصناف ایران در این‌ باره گفت: نرخ گوشی‌های تلفن‌همراه نسبت به ماه گذشته دست‌کم ۱۰درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۷۶۹۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸ 06 August 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ محمدمهدی غفوریان اظهار کرد: نرخ گوشی‌های تلفن‌همراه در ارتباط مستقیم با واردات و تامین کالا است. از زمانی که واردات گوشی‌های تلفن‌همراه مسافری محدود شد، شرکت‌های جدیدی وارد عرصه تامین گوشی‌های تلفن‌همراه شدند و میزان گوشی‌های تلفن‌همراه در بازار افزایش یافت و در نهایت نرخ‌ها کاهش پیدا کرد. وی با اشاره به این نکته که واردات گوشی‌های تلفن‌همراه با ارز آزاد انجام می‌شود، گفت: تعداد واردکنندگان افزایش یافته است. به‌طوری‌که در برهه‌ای از زمان یک‌مرتبه حدود ۵۰ شرکت به این عرصه وارد شدند و همه آنها گوشی‌های تلفن‌همراه وارد کردند. ۹۰درصد شرکت‌هایی که امروز در این زمینه فعالند، جدید هستند و پیش‌تر فعالیتی نداشتند. این اتفاق خوبی است و موجب شده درحال‌حاضر مشکلی برای تامین گوشی‌های تلفن‌همراه در بازار نداشته باشیم و شرایط با‌ثباتی را پشت‌سر می‌گذاریم.غفوریان در ادامه بیان کرد: رکود در همه صنف‌ها دیده می‌شود و در صنف فروشندگان گوشی تلفن‌همراه هم این امر موضوعیت دارد. هزینه‌های مردم شاید ۳ برابر شده باشد اما حقوق و دستمزد آنها ۳ برابر نشده و به همین علت قدرت خرید خود را تا حدود زیادی از دست داده‌اند. گوشی ۲میلیون و ۴۰۰تومان فروخته می‌شود شاید پیش از گرانی‌ها ۸۰۰ هزار تومان بود. ما فراموش کنیم که این گوشی ۲میلیون و ۴۰۰ تومانی همان گوشی ۸۰۰تومانی است. بسیاری از مصرف‌کنندگان از پس این هزینه‌ها برنمی‌آیند. به این واسطه بیشتر مصرف‌کنندگان در صورت خرابی گوشی‌های تلفن‌همراه ترجیح می‌دهند که آنها را تعمیر کنند.رئیس کارگروه تخصصی تلفن همراه اتاق اصناف ایران درباره تامین قطعات گوشی‌های تلفن‌همراه برای تعمیرات تصریح کرد: به‌جز مدتی محدود، ما مشکلی در تامین قطعات گوشی‌های تلفن‌همراه نداشته و نداریم اما این قطعات از نظر کیفیت قابل‌ قبول نیستند. هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند شرکت بزند و از چین و دوبی قطعه وارد کند که البته بیشتر آنها از چین وارد می‌کنند. درحال‌ حاضر در زمینه تامین قطعات مشکلی نداریم اما از نظر کیفیت شاهد هستیم که مصرف‌کنندگان پس از تعمیر با گوشی‌هایی روبه‌رو می‌شوند که هنوز مشکل دارد.رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی استان البرز اظهار کرد: در زمینه قطعات، نیازمند افزایش نظارت‌ها هستیم. در این زمینه باید قدرت اجرایی اتحادیه‌ها بیشتر شود تا به‌عنوان رابط مصرف‌کنندگان و اعضای صنف به‌خوبی موضوع‌های مورد اختلاف را رفع کنند. همین امروز نشست بررسی شکایت‌های مردمی را داشتیم و مصرف‌کنندگانی که از این نشست‌ها خارج شدند راضی بودند. در بیشتر پرونده‌ها حق به مصرف‌کننده داده می‌شود اما ما مدافع حق هستیم. گاهی مصرف‌کنندگان نمی‌دانند در پی ضربه کوچکی که به گوشی آنها خورده است، با فاصله یک روز مشکلی برای گوشی آنها پیش آمده و ممکن است از فروشنده شکایت کنند. تعزیرات حکومتی در بازرسی‌ها از روش قهری استفاده می‌کنند اما اتحادیه‌ها نشست‌هایی با شاکی و متشاکی برگزار و آنها را نسبت به موضوعی که پیش آمده توجیه می‌کنند. ما سمت حق را می‌گیریم و از هر کسی که حق دارد حمایت می‌کنیم. وی ادامه داد: واردکنندگانی که قطعات بی‌کیفیت را به‌جای قطعه باکیفیت می‌فروشند، موجب شده‌اند آمار شکایت‌های رسیده به اتحادیه‌ها افزایش یابد و به‌ عنوان نمونه از ۵ شکایت به ۴۰ شکایت رسیده‌اند. روند رسیدگی به این شکایت‌ها موجب شده است که بخش زیادی از وقت اعضای هیات‌مدیره اتحادیه‌ها صرف رسیدگی به شکایت‌ها شود و این درحالی است که ما باید به سیاست‌گذاری‌های کلی بپردازیم. اگرچه می‌گوییم اتحادیه‌ها بهترین نهاد برای رسیدگی به این‌نوع شکایت‌ها هستند اما انتظار داریم چندنفری که با تخلف‌های خود مشکلاتی برای این صنف و مصرف‌کنندگان پیش آورده‌اند، اخلاق‌مدارانه رفتار کنند و دست از تقلب و تخلف بردارند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار