به هرحال برآیند این بگو مگوها  از وجود اختلاف جدی در بدنه شورای شهر ایلام حکایت دارد ،شهری که اختلافات شورا در ادوار مختلف به یک اپیدمی تبدیل شده و همواره بر روند بهبود وضعیت شهر وطرح های عمرانی وزیباسازی شهر سایه افکنده است ،با این وجود ذکر چند نکته ضرروی به نظر می رسد که لازم است مورد اهتمام اعضای محترم شورای شهر قرار گیرد؛
کد خبر: ۷۷۳۹۴۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۳ 22 August 2019

تابناک ایلام ::روز گذشته بدنبال بروزاختلاف درونی بین دوتیم اقلیت واکثریت  اعضای شورا شهر ایلام برسر انتخاب اعضای هیات رییسه ،بگو مگوهایی رخ داد که متعاقبا سر از رسانه ها وشبکه های اجتماعی درآورد. نکته مهم وقابل تامل در این اختلاف ،صدور بیانیه ای ازسوی سه نفر از اعضای شورای اسلامی شهر ایلام بود.

همانگونه که در برخی رسانه ها به آن پرداخته شد،سه نفر از اعضای شورای شهر ایلام با درج نام خود در ذیل این بیانیه  ،به طرح ادعاهایی پرداخته اند که مهمترین بخش آن ادعای انحراف چند میلیارد تومانی در هزینه کرد اعتبارات شهرداری ایلام است ،موضوعی که برای ساعاتی فضای رسانه ای ومجازی استان را دستخوش التهاب نمود.

اما متعاقب این اتفاق و افشاگری های دو تیم اعضای شورای شهر علیه یکدیگر ،امروز دو اتفاق دیگر رقم خورد ،ابتدا شهردار ایلام با حضور در یکی از خبرگزاری های مطرح استان مبادرت به شفاف سازی وتوجیه ادعاهای مطرح شده از سوی اقلیت نمود ،دوم اینکه اعضای شورای اسلامی شهر ایلام درنشستی مبادرت به انتخاب اعضای هیات رییسه نمودند که به قول برخی فعالین رسانه ای همه چیز به خیر وخوشی تمام شد!

اگر چه برخی از فعالین رسانه ای ومجازی و گردانندگان کانالهای تلگرامی که عمدتا از نزدیکان تیم اکثریت شورا و شهردار قلمداد می شوند با انتشار مطالبی از پایان التهاب واختلاف خبر دادند ،اما دیری نپایید که هادی کرمی عضو شورای شهر در تماس با این رسانه با رد ادعاهای مطرح شده در رسانه ها گفت:تشکیل اعضای هیات رییسه با موارد مطرح شده در بیانیه دایر بر انحراف در اعتبارات دو مقوله از هم جدا می باشند .

وی افزود :صادر کنندگان بیانیه همچنان بر وجود انحراف در اعتبارات اصرار داشته و در نشست امروز نیز بر این موضوع تاکید نمودیم که تشکیل اعضای کمیسیون و انتخاب هیات رییسه تاثیری بر اختلاف بر سر موضوعات مطرح شده در بیانیه ندارند.

کرمی در واکنش به حضور شهردار در یکی از خبرگزاریها برای توضیح موارد مطروحه در بیانیه خاطر نشان کرد:شهردار طبق قانون بایستی پاسخگوی سوالات اعضای شورا باشند وبه جای توضیح به  رسانه ها ،مدارک  مورد نیاز را به سوال کنندگان ارایه نمایند ،چرا که نزدیک به هشت ماه است که ابهامات وسوالات مکرر شورا را بی جواب گذاشته اند.

این عضو شورای شهر ادامه داد:تمامی مدارک ومستندات به دستگاههای نظارتی ارسال شده واعضای شورا یک قدم از وظیفه خود در راستای احقاق حقوق شهروندان ایلامی عقب نخواهند نشست .

به هرحال برآیند این بگو مگوها  از وجود اختلاف جدی در بدنه شورای شهر ایلام حکایت دارد ،شهری که اختلافات شوراییان درآن   به یک اپیدمی تبدیل شده و همواره بر روند بهبود وضعیت شهر وطرح های عمرانی وزیباسازی شهر سایه افکنده است ،با این وجود ذکر چند نکته ضرروی به نظر می رسد که لازم است مورد اهتمام اعضای محترم شورای شهر قرار گیرد؛

اول ؛بروز اختلاف دیدگاه در بین اعضای شورای با طرز فکر ودیدگاههای متفاوت امری طبیعی است،اما اعضای شورای شهر ایلام باید بر این موضوع اتفاق نظر داشته باشند که شهردار فعلی ایلام توانسته در مدت سکانداری  شهر ایلام، به نسبت ادوار گذشته تغییرات ملموسی در وضعیت شهر ایجاد نماید ،اگر چه وظیفه یک شهردار  چیزی کمتر از این نیست،اما در عین حال  بایستی بیشتر از این مراقبت نمایند که اختلافات درونی بر سر  شهردار آوار نشود.

دوم ؛برخی از اعضای شورای شهر دربیانیه انتشار  یافته  به ابهامات و انحرافات در هزینه کرد اعتبارات اشاره داشته اند ،رسانه ای شدن این موضوع ،شکل گیری فضایی ابهام آلود در بین شهروندان وهمچنین قضاوتهایی درافکار عمومی را بدنبال داشته است  ،درحالیکه انحراف با تخلف مالی دو مقوله کاملا متفاوت هستند ،اما این موضوع در بین افکار عمومی به گونه ای دیگر تحلیل وتفسیر می شود . لازم است اعضای مدعی شورای شهر با حساسیت وظرافت بیشتری رسیدگی وجمعبندی موضوع را دردستور کار قرار داده وپس از رسیدن به هر نتیجه ای افکار عمومی را در جریان ماوقع قرار دهند . چرا که طرح ادعا بدون اسناد ومدارک می تواند هم از نظر حقوقی و هم از نظر حیثیتی مشکلات وآسیهایی را متوجه طرفین نماید .

سوم؛واکنش فضای مجازی وافکار عمومی به خبر پایان اختلافات به ابهامات وشائبه های  جدیدی مبنی بر دعوای قدرت بین طرفین بر سر ریاست کرسی کمیسیون های داخلی و همچنین انجام معامله دربین دو تیم اقلیت واکثریت دامن زد،بنابراین بهتر بود اعضای شورای شهر به گونه ای رفتار نکنند که وظایف نظارتی آنان تحت شعاع قرار گرفته و طرح ادعای برخی از آنان دائر بر وجود انحراف در اعتبارات نیز در دایره جنگ قدرت ویا نزاع بر سر جمع آوری غنایم معنا ومفهوم یابد .

چهارم ؛اعضای اقلیت باید به این سوالات مهم به صورت شفاف پاسخ دهند ،اگر اختلافی بر سر انتخاب هیات رییسه بروز نمی کرد ویا آنان به پست های مهم شورا دست می یافتند ،باز هم حاضر به طرح ادعای انحراف در هزینه کرد اعتبارات توسط شهرداری بودند؟! اگر در بودجه سال 97انحراف مشهود بوده است ،چرا با گذشت  یکسال هیچ واکنشی به آن نشان ندادند ؟ چرا باوجود انحراف مبادرت به امضای متمم و تصویب اعتبارات وبودجه سال بعد نمودند !؟ فرمانداری ودادگستری ایلام  بعنوان ناظر تایید مصوبات شورا در مسیرنظارت وتصویب قرار دارند،چرا مصوبات دارای ابهام را مغایر قانون تشخیص نداده ویا آن را امضاء کرده اند ؟ تمامی طرح هایی که شهردار اجرای می کند باید قبلا به تصویب شورای شهر برسند ،اگر به تصویب رسیده ومراحل قانونی را طی نموده اند چگونه باید انگ غیر قانونی ویا انحراف به آنها زد؟! اگر در هزینه کرد اعتبارات انحرافی صورت گرفته ،چرا اعضای شورای شهر طبق قانون وبصورت مکتوب از شهردار طرح سوال نکرده اند ؟ونهایتا اینکه حتی اگر انحرافی مشهود است انحراف در اعتبارات به نفع اجرای طرح ها هزینه شده است چگونه می شود آن را تخلف شهردار قلمداد کرد؟ پس سرنوشت حیثیت افراد چه می شود؟!آیا درجریان انحراف احتمالی پای تمامی اعضای شورا بعنوان تصویب کننده گیر نیست؟!شهردار صرفا محری مصوبات است .

مخلص کلام اینکه اعضای شورای شهر باید بدانند که در وضعیت پیش آمده ،شهروندان نگران تشکیل یا عدم تشکیل کمیسیون ویا هیات رییسه شورا نیستند ،بلکه بزرگترین نگرانی قاطبه مردم وشهروندان این است که منافع شهر و حقوق شهروندان به ثمن معاملات درون سازمانی شورای شهر تبدیل نشود .انتظار می رود با درپیش گرفتن مسیر قانون در راستای اثبات ادعای خود و شائبه زدایی در بین افکار عمومی مبادرت ورزند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار