مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: امسال برای تامین آب مورد نیاز کشت نیشکر که بالغ بر ۵۴ هزار هکتار در هفت واحد نیشکری این شرکت است دغدغه ای نداریم.
کد خبر: ۷۷۴۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹ 25 August 2019

عبدعلی ناصری افزود: برای تامین آب مورد نیاز طرح های هفت گانه که حدود ۱.۸میلیارد مترمکعب است هماهنگی لازم با سازمان آب وبرق خوزستان انجام شده و به طور قطع با مشکلات پارسال ناشی از کمبود آب رو به رو نخواهیم شد.

کشت هفت هزار هکتار نیشکر

وی با اشاره به اینکه از مجموع ۲۰هزار هکتار برنامه کشت جدید نیشکر در طرح های هفت گانه ، هفت هزار هکتار در یک ماه اخیر انجام شده است افزود: کشت نیشکر طبق برنامه تدوین شده جلو می رود.

ناصری افزود: سطح زیرکشت جدید نیشکر در واحدهای هفت گانه ، در مقایسه با سال زراعی گذشته که حدود ۱۴ هزار هکتار بود ۶ هزار هکتار دارد.

به گفته وی امسال بیشترین سطح جدید زیرکشت نیشکر در میان واحدهای هفت گانه این شرکت ، متعلق به کشت و صنعت نیشکر دهخدا است که در فروردین امسال بیشترین خسارت و آبگرفتگی را داشت خواهد بود.

ناصری با بیان اینکه در شرایط معمولی در هر یک از واحدهای هفت گانه نیشکری ، ۲ هزار هکتار کشت می شد ولی امسال در سطح کشت نیشکر جدید ، جهش حدود ۵۰ درصدی محقق شده است افزود: با زیرکشت رفتن این میزان نیشکر ، کل سطح سبز نیشکر در طرح های هفت گانه این شرکت به ۵۴ هزار هکتار رسید.

وی پیش بینی کرد در سال زراعی آینده ، تولید شکر در طرح های هفت گانه شرکت از ۳۰۰ هزار تن قبلی به ۴۰۰ هزار تن برسد و در سه سال آینده تولید شکر در واحدهای هفت گانه کشت و صنعت با رسیدن به شرایط عادی ، به رقم  ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن برسد.

در سیلاب فروردین امسال حدود ۴۰ هزار هکتار از زمین های طرح های هفت گانه نیشکری دچار آبگرفتگی شد و حدود ۵۱ هزار میلیارد ریال خسارت برجای گذاشت.

ناصری ادامه داد: تاکنون هیچ اعتباری برای جبران خسارت سیلاب و ضرر و زیان هایی که به این شرکت تحمیل شد پرداخت نشده است ولی با این حال همه تلاش شبانه روزی و جهادی برای احیای صنعت نیشکر در خوزستان در حال انجام است.

طرح های هفت گانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با ۸۴هزار هکتار زمین در شمال و جنوب اهواز شامل کشت و صنعت دهخدا ، امیرکبیر ، امام خمینی(ره) ، حکیم فارابی ، دعبل خراعی و حکیم فارابی و سلمان فارسی در سال زراعی ۱۳۹۷-۱۳۹۶حدود ۶۳۰هزار تن شکر تولید کردند.

عملیات احداث واحدهای هفت گانه نیشکری خوزستان از اوایل دهه ۷۰ با ظرفیت تولیدی اسمی سالانه هر کدام ۱۰۰هزار تن شروع شد و از اوایل دهه ۸۰ به تدریج وارد چرخه تولید شدند.

استان خوزستان با احتساب کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و کارون در شوش و شوشتر به تنهایی حدود ۴۰درصد نیاز کشور به شکر را تامین می کند.

سالانه حدود ۱۶.۲میلیون تن محصولات زراعی و باغی در خوزستان تولید می شود که  حدود ۶ تا هفت میلیون تن آن نیشکر است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار