با توجه به قرار گرفتن در فصل تابستان، یکی از محصولات پر مصرف در این بازه زمانی، آبمیوه و بستنی است که رعایت بهداشت در بستنی‌فروشی‌ها و آبمیوه‌فروشی‌ها اهمیت دارد.
کد خبر: ۷۷۴۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶ 26 August 2019

مهندس فرهاد صفدری مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اهمیت لزوم رعایت بهداشت در بستنی‌فروشی‌ها و آبمیوه‌فروشی‌ها اظهار داشت: با توجه به اینکه در فصل تابستان قرار داریم و یکی از محصولات پر مصرف در این بازه زمانی، آبمیوه و بستنی است؛ بازرسی تشدید یافته از این مراکز در دستور کار مراکز بهداشت قرار گرفته است.

وی افزود: بهداشت ساختمان، بهداشت ابزار و تجهیزات کار این مراکز و مواد اولیه مورد استفاده از جمله شیر و نان بستنی و همچنین بهداشت و سلامت محصول نهایی بسیار مورد تاکید و به صورت ویژه در دستور کار بازرسان بهداشت است.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان گفت: یکی از نکات مهمی که در بحث بستنی‌فروشی‌ها مطرح است استفاده از شیر جوشانده و پخته شده به عنوان ماده اولیه مورد استفاده در بستنی است. بستنی‌فروشی‌ها به هیچ وجه مجاز به استفاده از شیر خام در بستنی نیستند و باید به امکاناتی جهت پخت و جوشاندن شیر در محل مجهز باشند.

صفدری بیان کرد: همچنین نگهداری شیر و شیر بستنی در بستنی‌فروشی‌ها باید با حفظ زنجیره سرما و با استفاده از دستگاه‌های شیر سردکن انجام شود؛ این موضوع یکی از فاکتورهای اساسی در سلامت محصول است و مورد توجه همکاران ما قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: بحث شست‌وشوی صحیح دستگاه به صورت مستمر با استفاده از مواد شوینده و آب گرم یکی از نکات دیگری است که باید در بستنی‌فروشی‌ها مورد توجه قرار بگیرد. این موضوع در بازرسی همکاران ما به صورت ویژه مد نظر است.

صفدری ادامه داد: همچنین بهداشت فردی کارکنان تولید بستنی و آبیموه بسیار اهمیت دارد. با توجه به اینکه در نهایت بستنی به صورت سرد و بدون طی فرآیند گرمایی به دست مشتری می‌رسد، باید از ورود آلودگی ثانویه به این محصول جلوگیری شود زیرا اگر آلودگی ثانویه وارد محصول شود، آلودگی وارد بدن مصرف‌کننده می‌شود و می‌تواند مشکلاتی برای افراد ایجاد کند بنابراین رعایت بهداشت فردی و سلامت دست افرادی که کار تولید بستنی را انجام می‌دهند، فاکتور بسیار مهمی است.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: نکته بعدی بحث استفاده از رنگ‌ها و اسانس‌ها در بستنی است. بعضا مشاهده می‌شود بستنی‌فروشی‌ها از رنگ‌های غیرمجاز و در مقادیر غیرمجاز در بستنی‌ها استفاده می‌کنند که این مساله باعث تولید محصولاتی با رنگ‌های غیرطبیعی می‌شود. این مساله نیز می‌تواند سلامت مصرف‌کنندگان را به خطر بیندازد و بیماری‌های غیر واگیر خطرناک را در پی داشته باشد.

وی افزود: این نگرانی وجود دارد که مصرف بیش از حد رنگ‌ها مخصوصا رنگ‌های غیرمجاز تاثیرات جدی بر سلامت مصرف‌کنندگان بگذارد بنابراین این موضوع در دستور کار بازرسان بهداشت محیط قرار دارد و وضعیت مصرف اسانس و رنگ‌ها را مورد نظارت قرار می‌دهند.  

صفدری عنوان کرد: بستنی‌فروشی‌ها اجازه استفاده از رنگ‌های غیرصنفی و رنگ‌هایی که نیاز به حضور مسئول فنی را داشته باشند، ندارند. ضمن اینکه مصرف سایر رنگ‌هایی که مجوز صنفی دارند باید به نحوی باشد که در آزمایش‌هایی که از محصول گرفته می‌شود میزان آن غیرمجاز نباشد و باعث تاثیر سوء بر سلامت مصرف‌کنندگان نشود.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر ۴۱۵ مورد بازرسی از بستنی‌فروشی‌ها و آبمیوه‌فروشی‌ها توسط مراکز بهداشت شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شده است. این نظارت‌ها به صورت تشدید یافته در زمان اداری و مخصوصاً خارج از زمان اداری انجام شده و نمونه‌برداری از این محصولات از نظر بررسی فاکتورهای میکروبی و شیمیایی به صورت دوره‌ای انجام می‌شود.

صفدری افزود: علاوه بر نظارت‌های مراکز بهداشت و نمونه‌برداری‌ها از این مراکز، بستنی‌فروشی‌ها و آبمیوه‌فروشی‌ها نیز مکلف به نمونه‌برداری میکروبی توسط آزمایشگاه‌های معتمد و خوداظهاری در مورد سلامت محصول هستند که باید اسناد این آزمایش‌ها که مورد تایید آزمایشگاه‌های مرجع قرار می‌گیرد،به مراکز بهداشت ارسال شود.

وی عنوان کرد: ظروف مورد استفاده در بستنی‌فروشی‌ها یکی دیگر از فاکتورهایی است که مورد بررسی و بازرسی قرار می‌گیرد زیرا صرف محصول در ظروف بهداشتی و مجاز بسیار اهمیت دارد.  یکی دیگر از مسائلی که بسیار حائز اهمیت است بحث نان بستنی است که حتماً باید نان بستنی مجوزهای بهداشتی و مجوز سازمان غذا و دارو را داشته باشد.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: مراکز عرضه بستنی باید از نان‌هایی استفاده کنند که در بسته‌بندی بهداشتی و با مجوزهای بهداشتی باشند و در صورتی که با نان بستنی‌هایی مواجه شویم که در بسته‌بندی‌های غیرمجاز قرار داشته و بدون مجوزهای سازمان غذا و دارو باشند، با این موارد به عنوان تخلف مواد غذایی برخورد می‌شود.

وی گفت: همچنین با توجه به استقبال مردم از بستنی‌های ملاثانی، طرحی در اهواز و ملاثانی در خصوص بحث خوداظهاری بهداشتی بستنی‌فروشی‌ها در حال اجرا است.

منبع: فارس
برچسب ها: بهداشت ، سلامت ، تابستان ، بستنی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار