تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
کد خبر: ۷۷۴۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳ 26 August 2019

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افت ۷۶۰ واحدی شاخص کل بورس، بازار اوراق مسکن؛ «تسه»‌ها در میانه کانال ۴۲ هزار، جنگ آمریکا و چین قیمت طلا را بالا می‌برد؟، مقام مسئول: قیمت جوجه یکروزه در بازار پایین است، وزیر اقتصاد: تهیه مسکن ارزان با فروش اموال مازاد دولت و خروج دلار برای واردات سرسوزن به کشور را در بر دارد.

افت ۷۶۰ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با کاهش ۷۶۰ واحدی معادل ۰.۲۸ درصد به رقم ۲۶۹ هزار و ۲۲۵ واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس نیز شاخص کل با افت ۲۷ واحدی به رقم ۳ هزار و ۵۶۱ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۲۰۴ واحدی معادل ۰.۲۸ درصد به رقم ۷۲ هزار و ۳۶۰ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۱۶۹ واحدی معادل ۰.۲۳ درصد، عدد ۷۳ هزار و ۷۲۰ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۱۱۳ واحدی معادل ۰.۲۳ درصد به رقم ۴۷ هزار و ۲۲۷ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۰۷۶ واحد کاهش معادل ۰.۳۵ درصد را رقم زد و به سطح ۳۰۶ هزار و ۸۰۱ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۷۶۲ واحد کاهش معادل ۰.۳۹ درصد به رقم ۱۹۵ هزار و ۲۴۲ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۶۰۷ واحد کاهش معادل ۰.۱۱ درصد همراه بود و عدد ۵۴۹ هزار و ۳۸۸ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص کل بورس

بازار اوراق مسکن؛ «تسه»‌ها در میانه کانال 42 هزار

اوراق وام مسکن معاملات روز گذشته را عموما با دامنه منفی قیمت پشت سر گذاشتند. ارزش بیش از 70 درصد از اوراق وام در دادوستدهای روز یکشنبه کاهش یافت. البته شدت این افت با تغییر ناگهانی در روند قیمت‌ها طی آخرین معاملات بیشتر بود. به طوری که قیمت حدود نیمی از امتیازهای وام در پایان دادوستدهای دیروز ضمن افت 5 درصدی در کف مجاز روزانه قرار گرفت. با عقبگردی که روز گذشته در بازار «تسه»ها رقم خورد، متوسط قیمت 24 امتیاز وام به سطح 42 هزار تومان تنزل کرد. «تسه»ها در چند روز اخیر عموما در همین محدوده معامله شده‌اند. با توجه به آمار موجود که خبر از سیطره رکود در بازار مسکن می‌دهد، نمی‌توان دورنمای روشنی برای رشد منطقه‌ای «تسه»ها تصور کرد. از طرفی، پیشینه قیمت‌ها نشان می‌دهد که تنزل به سطح پایین‌تر هم چندان دور از انتظار نیست.

چهارضلعی که دلار را تا محدوده ۱۱۲۰۰ تومان پایین کشید

در معاملات روز یکشنبه، بازار ارز به روند کاهشی خود ادامه داد. تا جاییکه بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از بازار آزاد تهران، هر اسکناس دلار آمریکا به رقم ۱۱۲۳۰ تومان رسید. همچنین در صرافی‌های بانکی به عنوان بازارساز ارزی، شاهد کاهش نرخ دلار و یورو بودیم. به نقل از سامانه سنا بانک مرکزی (بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارزبر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است)؛ هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۱۳۵۰ تومان خریداری شد و در مقابل به قیمت ۱۱۴۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. این رقم نسبت به روز قبل، ۱۵۰ تومان کاهش داشت. همچنین هر اسکناس یورو در بازار امروز، به قیمت ۱۲۸۰۰ تومان خریداری شد و با افت ۱۵۰ تومان نسبت به روز قبل، به قیمت ۱۲۹۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. دنیای اقتصاد در این خصوص نوشت: افزایش فعالیت معامله‌گران خالی فروش، کاهش نرخ حواله درهم در همان ابتدای روز یک شنبه، بالا رفتن احتمال آغاز به کار بازار متشکل ارزی در آینده‌ای نزدیک‌تر و گمانه‌زنی‌ها از پیام مکرون به ایران چهارضلعی بودند که زمینه‌ساز آن شدند که شکست سطح حمایتی دلار با سرعتی آرام ادامه یابد.
 
خرید و فروش سکه قفل شد
 
بازار طلا و سکه تهران به گفته محمد کشتی آرای عضو هیأت مدیره طلا و جواهر تهران، این روزها با کاهش داد و ستدها، به نوعی قفل شده است و با افزایش نرخ جهانی طلا در مقابل افت نرخ ارز، باعث شده است که کاهش قیمت ها چشمگیر نباشد. بر این اساس روز گذشته، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم 4 میلیون و 90 هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) 4 میلیون و 140 هزار تومان قیمت گذاری شده است. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم 2 میلیون و 150 هزار تومان و ربع سکه بهار آزادی نیز به رقم یک میلیون و 330 هزار تومان رسید. هر سکه یک گرمی 950 هزار تومان و هر مثقال طلای ۱۷ عیار آبشده که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به رقم یک میلیون و 805 هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز، ۴۱7 هزار و 1۰۰ تومان ارزشگذاری شده است. حباب سکه نیز به سطح 50 هزار تومان رسیده است.
 
جنگ آمریکا و چین قیمت طلا را بالا می‌برد؟

جنگ تجاری آمریکا و چین دوباره بالا گرفته و این اتفاق ممکن است به طلا فرصت دهد در هفته جاری درخشش بیشتری پیدا کرده و به پیشروی خود در بالای مرز ۱۵۰۰ دلار ادامه دهد. به گزارش ایسنا، قیمت طلا پس از این که در کل هفته گذشته به دنبال یافتن مسیر حرکت مشخص بود، سرانجام روز جمعه با اقدامات تجاری تلافی جویانه چین و آمریکا علیه یکدیگر و موضع سیاست پولی تسهیلی بانک مرکزی آمریکا، دو درصد افزایش پیدا کرد و آخرین بار هر اونس طلا در بازار معاملات آتی آمریکا، ۱۵۳۷ دلار و ۶۰ سنت معامله شد. برخی از تحلیلگران بر این باورند که احتمال صعود طلا به مرز ۱۶۰۰ دلار در هفته جاری قوت بیشتری پیدا کرده است. 

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، روز جمعه با توییتهای خود که در آنها وعده داد به تعرفه های تلافی جویانه چین واکنش نشان دهد و همزمان از بانک مرکزی آمریکا انتقاد کرد، بازارها را ملتهب ساخت. ساعاتی پس از اعلام تعرفه های تلافی جویانه چین روی واردات ۷۵ میلیارد دلار کالای آمریکایی، رییس جمهور آمریکا اعلام کرد واشنگتن روی کالاهای چینی به ارزش ۵۵۰ میلیارد دلار، پنج درصد دیگر تعرفه وضع خواهد کرد.

خروج دلار برای واردات سرسوزن به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت طی فرودین ماه سال جاری نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۱۷ تن سرسوزن سرنگ و سرسوزن دندانپزشکی از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم سرسوزن سرنگ و سرسوزن دندانپزشکی خام به کشور، ۲۶۴ هزار و ۹۳۲ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۱۲۷ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۴۱۲ ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است سرسوزن سرنگ و سرسوزن دندانپزشکی از ۳ کشور لهستان، جمهوری کره و فرانسه وارد ایران شده است. در این میان اولین و بزرگترین صادرکننده سرسوزن سرنگ و سرسوزن دندانپزشکی به ایران آلمان با فروش ۱۶۹ هزار و ۵۱۸ دلار بوده است.

مقام مسئول: قیمت جوجه یکروزه در بازار پایین است

برومند چهارآیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغ داران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۰ هزار و ۲۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۴ هزار تومان است. وی با اشاره به اینکه بازگشت حجاج تاثیری در نوسان قیمت مرغ در بازار نداشته است، افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که تا اواسط شهریور، قیمت مرغ در همین حد باقی بماند. چهار آیین با اشاره به اینکه قیمت جوجه یکروزه در بازار همچنان پایین است، اظهار کرد: افت قیمت جوجه یکروزه طی هفته‌های اخیر بیانگر کاهش جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری است که استمرار این روند ظرف ۴۰ تا ۵۰ روز آینده منجر به کمبود عرضه و التهاب قیمت مرغ در بازار می‌شود. / باشگاه خبرنگاران جوان

انباشت ۳۶۰ هزار راس دام سنگین و سبک بدون مشتری

سید احمد مقدسی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران گوشتی با بیان اینکه در حال حاضر میانگین قیمت هرکیلوگرم گوشت گوساله در بازار ۱۰۰ هزار تومان است، افزود: در شرایطی گوشت با این قیمت به مردم عرضه می‌شود که در ماه‌های اخیر قیمت دام زنده حدود ۱۰ هزار تومان کاهش یافته و در پی آن، قیمت گوشت باید دوبرابر، یعنی ۲۰ هزار تومان کمتر شود. او گفت: اکنون می‌بینیم که نه تنها کاهش قیمت گوشت در بازار رخ نداده، بلکه حتی افزایش قیمت‌ها در عیدقربان نیز، با سپری شدن عید به سطح سابق برنگشته است. وی افزود: هنوز نمی‌دانیم چرا با کاهش قیمت ۱۰ هزار تومانی دام زنده، مردم مجبورند با همان قیمت بالای قبلی گوشت بخرند. مقدسی افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان، گوشت را به قیمت هرکیلوگرم ۶۰ هزار تومان عرضه می‌کنند.

او یکی از دلایل کاهش ۹ تا ۱۰ هزار تومانی قیمت هرکیلوگرم دام زنده را افزایش تولید خواند و گفت: اکنون ما با انباشت دام مازاد در واحد‌های دامی مواجه ایم و همین امروز حدود ۶۰ هزار راس دام سنگین و ۳۰۰ هزار راس دام سبک در واحد‌های دامی انباشت شده که تقاضایی برای خرید آن‌ها در بازار نیست. این تولیدکننده دام افزود: از همین رو ما از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی درخواست کرده ایم که یا جلو واردات گوشت را بگیرند و یا اینکه اجازه دهند ما دام مازاد خود را صادر کنیم.

وزير اقتصاد: تهیه مسکن ارزان با فروش اموال مازاد دولت

فرهاد دژپسند در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین گفت: بخشی از املاک و دارایی‌های مازاد دولت برای عرضه مسکن ارزان به فروش می‌رسد. وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه دولت برای بخش مسکن تدابیری اندیشیده است که عرضه مسکن زیاد شود، گفت: بخشی از این تدبیر مولدسازی دارایی‌های دولت است که بخشی از املاک و اموال مازاد دولت برای عرضه مسکن ارزان واگذار می‌شود که در آینده نزدیک این مسئله از سوی وزیر راه و شهرسازی اعلام می‌شود. وی همچنین از تهیه نسخه نهایی ترکیب رشد اقتصادی 2 ساله خبر داد و گفت: همچنین اصلاح نظام بانکداری در دستور کار قرار دارد.

کابوس ترامپ برای خودروسازان

دنیای اقتصاد: پس از آنکه ترامپ اعلام کرد قصد دارد تا از اول سپتامبر بر ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از واردات چین به آمریکا تعرفه‌های تجاری اعمال کند، پکن نیز روز جمعه از قصد خود برای اعمال تعرفه بر ۷۵ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی خبر داد که این خبر موجب افزایش شدید نگرانی‌های خودروسازان شده است. در میان خودروسازان، شرکت‌های فورد، تسلا، دایملر و بی‌ام‌و بیشترین آسیب‌پذیری را در برابر تعرفه‌های تجاری جدید خواهند داشت. تمامی این خودروسازان تعداد قابل‌توجهی از محصولات خود در چین را از کارخانه‌ها و خطوط تولید در آمریکا به این کشور صادر می‌کنند. از زمان اعمال این تعرفه‌ها توسط چین، صادرات خودروهای وارداتی از آمریکا به این کشور با افت ۵۰ درصدی مواجه شده است. در ماه‌های گذشته شمار زیادی از خودروسازان از واشنگتن و پکن خواسته‌اند تا برای دستیابی به یک راه‌حل کوتاه‌مدت و کنار گذاشتن اختلافات تجاری مذاکرات جدی را آغاز کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار