جلسه خبرنگاران با دادستان استان کرمان؛
وزارت نیرو به موازات به بن کشاندن آب سفره‌های زیرزمینی در طی ده‌ها سال گذشته با داشتن پژوهشکده‌ها و اندیشکده‌های گوناگون در تهران، چگونگی اتمام احجام آبی که از لایه‌های زیرزمین جدا و پمپاژ می‌نماید، اثر تخلیه آب‌ها بر روی پوسته زمین و تشدید فعالیت گسلها، طاقدیس‌ها، ناودیس‌ها و یا زلزله را به چه صورت مطالعه؟ و چه نتایجی استنتاج نموده است؟. اگر این اقدامات با علم و دانش زمین شناسی و جامعه شناسی تمدن بشری مغایرت دارد؟ چگونه از اولین سال‌های شروع به کار تنها در فکر بهره‌برداری مالی بوده است.
کد خبر: ۷۷۵۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۸ 27 August 2019

تابناک کرمان، حسن اشرف گنجویی؛ پس از گذراندن مقطع کارشناسی آب و خاک از دانشگاه جندی شاپور اهواز (شهید چمران) و مسئولیت ستاد بازسازی و نوسازی کشاورزی مناطق جنگلی استان ایلام (9/9/1361 لغایت 29/12/1362) فوق لیسانس تأسیسات آبی گرایش سدسازی دانشگاه صنعتی شریف، کار در واحد سدسازی معاونت امور زیر بنایی وزارت کشاورزی وقت سال 1372 مصمم به انتقال به سازمان کشاورزی استان کرمان و بعنوان مسئول تأمین آب مشغول به کار شدم، تمامی طرحهای آب و خاک اجرا شده و در دست اجرا را بازدید و از همه آنها گزارشات کارشناسی تهیه و بروز به مقام مافوقم ارائه نمودم.

تأکید دادستان بر مطالبه‌گری

شناسایی مکان‌های مناسب برای ذخیره‌سازی و مهارآبهای سطحی در این سرزمین پهناور به یکصد گزینه مناسب رسید. سدخاکی کریم آباد ماهان واقع در دره هنک را نیز شناسایی و در تمامی مراحل اجرایی نظارت نمودم. انگار که تمامی برنامه‌ریزی و کارم در جهت خلاف جریان سیلاب بوده، جدا و از مدار خارجم نمودند. سدی ساخته شد که در اولین آبگیری به روستاهای پائین دست ابلاغ نمودند که محل را برای چند شب تخلیه نمایند، چون احتمال شکستن سد و تخریب مکان آنها می‌رود. سدی ساخته شد که ابراز خوشحالی نمودند که ساعت چهار صبح شب سیزده نوروز شکسته اگر کار به ساعت ده صبح می‌رسید، همه گردشگران سیزده دره در اثر سیلاب نابود می‌شدند. سدی ساخته شده در مرز استان کرمان و استان یزد با داشتن پرونده‌های قطور در بازرسی آب منطقه‌ای، بازرسی استانداری کرمان و یزد پس از هزینه‌های میلیاردی و پایان ساختمان آبی در آن جمع‌آوری نشده تا اینکه چوپانان گزارش نمودند تپه‌هایی که در پائین دست سد در محدوده یزد که همیشه خشک بوده‌اند آبدار و نمدار شده‌اند و ... و... . بحث انتقال آب، آبیاری تحت فشار قنوات همه و همه بی معنی و مسئله دار و ناکارآمدی آنها بصورت بنیادی نهادینه شده حضور در بازرسی استانداری از سالهای 1385 لغایت 1389 کنترل امور اجرائی مرتبط با آب و خاک در عرصه‌های میدانی اثبات نمود که ریشه تمامی معضلات و نارسایی‌های مرتبط با وزارت نیرو است.

برای مثال:

1- سد بتنی هلیل توسط شرکت مهندسی مشاور خارجی پس از انجام مطالعات دقیق از کلیه باغ‌ها، اراضی آبخور رودخانه هلیل و محاسبه نیاز آبی آنها با وسعت حوزه آبریز، محاسبه میانگین بارندگی‌ها ، دبی‌های سیلابی با دوره برگشت‌های مختلف ، سدی بتنی با ارتفاع و حجم مخزن معین ساخته و برای بهره‌برداری کار آن آغاز می‌گردد. قبل از توجه به چگونگی توزیع آب مورد نیاز حق آبه برانی که براساس نیاز آنها سد طراحی و اجرا گردیده، شرکتی به نام شرکت احیاء اراضی سد هلیل با هشتصد نفر عضو با هشتصد سهم چهار هکتار زمین و چهار لیتر در ثانیه آب در مجاورت رودخانه هلیل در بخش پایین دست محل سد راه‌اندازی و با فروش این سهام به پول کلانی رسیده و آنرا صرف احداث ترانشه‌ای می‌نمایند که قادر به انتقال آب هلیل به اراضی سهامداران باشد. چگونه دست اندرکاران وزارت نیرو در استان کرمان قبل از توجه به رفع نیاز مالکین و حق آبه بران جیرفتی اقدام به راه‌اندازی شرکت با تعهد هشتصد سهم و هر سهم چهارلیتر در ثانیه آب نمودند؟. قطعاً کشاورزان و حق آبه بران جیرفتی پس از قطع امید از تأمین آب اولیه‌شان اقدام به حفر چاه‌های غیرمجاز نمودند. به عبارت بهتر وزارت نیرو آنها را وادار نمود که چاه غیرمجاز حفر و زندگیشان را نجات دهند.
2- در مطالعات سد هلیل احداث سدهای خاکی در اقصی نقاط بافت و رابر معین و پیش بینی نشده و یا به عبارت دیگر همه طرحهای سد خاکی احداث شده و یا در دست اجری حوزه آبریز سد هلیل با مطالعات هواشناسی، هیدرولوژی سدهلیل هماهنگ نشده‌اند. کلیه طرح‌های آبخیزداری و سدهای خاکی با نادیده گرفتن مطالعاتی که بر پایه آنها سد هلیل ساخته شده صورت گرفته است.
3- چرا آمار چاه‌های غیر مجاز، نام مالکین آنها عمق حفاری اولیه، حفاری‌های بعدی ، چگونگی صدور مجوز برای حفاری‌ها (آنهم حفاری‌هایی که کلیه امور حفاری آنها بایستی با هماهنگی وزارت نیرو باشد) اعلام و رو نمی‌شوند؟
4- چاه‌های کوره، این چاه‌ها با صدور مجوز برداشت آب مثلاً دو متر مکعب در شبانه روز شروع شده ولی بتدریج آبدهی آنها تا سی لیتر در ثانیه افزایش یافته است، چرا؟
5- عدم توجه به مطالعات جامع و هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی در امر احداث سدهای خاکی، بندهای انحرافی با توجه به قانون توزیع عادلانه آب چرا؟
6- عدم هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی در امر احیاء و مرمت قنوات استان آنطور که شایسته امکانات و تکنولوژی فعلی است، چرا؟
7- آمار چاهایی که از آب سفره‌های زیر زمینی دشت‌های خاتون آباد، رفسنجان، شهر بابک و ... آب برای کارخانه ذوب مس و شرکت‌های اقماری آن پمپاژ می‌نمایند، عمق حفاری اولیه، دبی پروانه، تعداد دفعات کف شکنی، عمق فعلی هر چاه، دبی فعلی، آمار چاه‌های غیرمجاز متعلق به ذوب مس، دبی فعلی هر چاه چه مقدار است؟
8- جمع کل میزان آبی که در هر ثانیه شرکت ذوب مس همراه با شرکت‌های اقماری از سفره‌های زیرزمینی آب پمپاژ می‌نمایند، چه مقدار است؟
9- میزان مصرف بخشهای مختلف کارخانه طبق استانداردهای تعریف شده چند لیتر در ثانیه است؟
10- ارتفاع سد ذوب مس، حجم مخزن سد، نوسانات حجم مخزن در ماه‌ها و فصول سال چه مقدار است؟
11- میزان آبگیری از سایر تأسیسات ذوب مس؟
12- وزارت نیرو به موازات به بن کشاندن آب سفره‌های زیرزمینی در طی ده‌ها سال گذشته با داشتن پژوهشکده‌ها و اندیشکده‌های گوناگون در تهران، چگونگی اتمام احجام آبی که از لایه‌های زیرزمین جدا و پمپاژ می‌نماید، اثر تخلیه آب‌ها بر روی پوسته زمین و تشدید فعالیت گسلها، طاقدیس‌ها، ناودیس‌ها و یا زلزله را به چه صورت مطالعه؟ و چه نتایجی استنتاج نموده است؟. اگر این اقدامات با علم و دانش زمین شناسی و جامعه شناسی تمدن بشری مغایرت دارد؟ چگونه از اولین سال‌های شروع به کار تنها در فکر بهره‌برداری مالی بوده است. آنهم بهره‌برداری مالی همراه با لطمه زدن به ناپایداری ساختار زمین شناسی منطقه برای انتقال به موقع آب دریا و رفع کلیه نیازهای آبی خود با آنهمه درآمد چه پارامتر محدود کننده‌ای داشته است؟ در این خصوص سردمداران ذوب مس چگونه قضات و اقدام نموده‌اند؟. در خصوص موارد مطروحه گزارشات عدیده‌ای به استانداران استان ( رئوفی، دهمرده، رزم حسینی و حتی استاندار وقت ارائه نمودم که هیچگونه پاسخی تا امروز دریافت نشده است.) فقط در پاسخ به انتقادات و مطالبات مرتبط با جهاد کشاورزی مدیریت سازمان در تخلفات اداری برایم پرونده‌سازی نموده و مدت زمان خدمت در جبهه‌ام تاکنون جزو سنوات خدمتیم منظور نشده است. از دادستان محترم تقاضا دارم که پرونده‌ها را مطالبه و اظهار نظر فرمایند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار