این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبزپوشی بورس در ایستگاه پایانی هفته، رشد اندک شاخص آسیایی با التهاب بازار‌های جهان، مانور «تسه»‌ها حول مرز ۴۰، تداوم رشد بهای نفت در بازار جهانی، طلا در بازار جهانی فلزات گرانبها ارزان شد، دلار به ۱۱۲۰۰ تومان رسید و عقب‌نشینی پکن از کنترل بازار خودرو را در بر دارد.
کد خبر: ۷۷۶۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳ 29 August 2019

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبزپوشی بورس در ایستگاه پایانی هفته، رشد اندک شاخص آسیایی با التهاب بازار‌های جهان، مانور «تسه»‌ها حول مرز ۴۰، تداوم رشد بهای نفت در بازار جهانی، طلا در بازار جهانی فلزات گرانبها ارزان شد، دلار به ۱۱۲۰۰ تومان رسید و عقب‌نشینی پکن از کنترل بازار خودرو را در بر دارد.

دلار می‌تواند وارد کانال ۸۰۰۰ تومان شود

فاطمه مقیمی، یک عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است، آنچه در هفته‌های گذشته در بازار ارز رخ داده نشان می‌دهد که دولت توانسته یک آرامش نسبی را به بازار بازگرداند و این قطعا اتفاقی مثبت است؛ اما اینکه در آینده این بازار چه سرنوشتی داشته باشد، مسأله‌ای است که باید با در کنار هم قرار دادن عوامل مختلف آن را بررسی کنیم. به نقل از ایسنا، به گفته وی، اگر بنا بود یک تصویر چند ماهه کوتاه از بازار داشته باشیم، حتی اینکه نرخ دلار به کانال ۸۰۰۰ تومان وارد شود نیز گزینه‌ای دور از ذهن نبود اما اگر دولت بخواهد با توجه به نامشخص بودن شرایط بین المللی اقدامات لازم را انجام دهد، مدیریت نرخ برای تأمین نیازهای سال‌های پیش روی بسیار مهم خواهد بود.

سبزپوشی بورس در ایستگاه پایانی هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، با افزایش ۲۰۴ واحدی معادل ۰.۰۷ درصد به رقم ۲۷۸ هزار و ۶۷۴ واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس نیز شاخص کل با رشد ۶ واحدی به رقم ۳ هزار و ۷۱۰ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۵۴ واحدی معادل ۰.۰۷ درصد به رقم ۷۴ هزار و ۸۹۹ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۱۵۳ واحدی معادل ۰.۲۰ درصد، عدد ۷۶ هزار و ۹۱۵ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۱۰۲ واحدی معادل ۰.۲۰ درصد به رقم ۵۱ هزار و ۴۸۷ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۳۲۷ واحد کاهش معادل ۰.۱۰ درصد را رقم زد و به سطح ۳۱۷ هزار و ۶۰۳ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۸۹ واحد کاهش معادل ۰.۰۴ درصد به رقم ۲۰۲ هزار و ۵۳۴ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۴۸۴ واحد افزایش معادل ۰.۲۶ درصد همراه بود و عدد ۵۶۶ هزار و ۷۰۰ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص کل بورس

رشد اندک شاخص آسیایی با التهاب بازارهای جهان

روز چهارشنبه، در حالی که نگرانی‌های عمیق در مورد اقتصاد و تجارت جهان، حال‌ و هوای بازارها را اندوه‌بار نگاه داشته است، با آسودگی‌خاطر اندکی که بازارهای وال‌استریت ارائه کردند، سهام آسیایی اندکی رشد کرد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن با افت سهام چین ۰.۰۶ درصد پایین کشیده شد. کامپوزیت شانگهای ۰.۱۲ درصد افت کرد و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ بدون تغییر ماند. نیکی ژاپن ۰.۱۱ درصد رشد کرد، کوسپی کره‌جنوبی ۰.۸۸ درصد جهش کرد و ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۴۸ درصد بالا آمد.  شاخص ای‌مینی اس‌اندپی۵۰۰ در ساعات کار بازارهای آسیایی ۰.۲۷ درصد رشد کرد. این در حالی است که اس‌اندپی۵۰۰  دیشب ۰.۳۳ درصد افت کرده بود. رشد سهام آمریکا امروز باعث شد اضطراب بازارهای آسیایی کاهش یابد. چین عصر دیروز از برداشتن گام‌هایی برای تقویت مصرف و تقاضا خبر داد، که شامل کاهش محدودیت‌ها برای خرید خودرو بود. سهام بازارهای هنگ‌کنگ هم تحت تأثیر اعتراضات شدید این روزها، بارها به منطقه مثبت و منفی وارد شدند. در بازار ارز، با معکوس شدن مجدد منحنی سود اوراق، دلار تحت فشار قرار گرفت و نرخ برابری آن در برابر ین ژاپن ۰.۳ درصد افت کرد و به ۱۰۵.۶۷ واحد رسید.

بازار اوراق مسکن؛ مانور «تسه»ها حول مرز 40

معاملات اوراق وام مسکن طی روز گذشته عموما حول مرز 40 هزار تومان دنبال شد. بهای امتیاز دی‌ماه 96(تسه9610) در این روز سومین افت متوالی خود را تجربه کرد و به کمترین سطح از نیمه دی‌ماه 92 رسید. اغلب اوراق وام در معاملات دیروز بین 38 هزار تا 42 هزار تومان نوسان داشتند. نکته جالب توجه این بود که قیمت تمام اوراق از سقف مجاز روزانه عقب نشستند. فشار بر قیمت «تسه»ها در حالی ادامه دارد که قیمت‌ها در بازار مسکن برای اولین بار در 45 ماه گذشته عقب نشسته است. تورم ماهانه مسکن که طی تیرماه به مرز «صفر» نزدیک شده بود، در ماه میانی تابستان ۳ درصد افت کرد. این امر در کنار سقوط بی‌سابقه حجم معاملات مسکن در تهران نمایانگر افت شدید تقاضای مصرفی است که در رکود ماندگار اوراق وام هم تبلور یافته است.

۲۰ هزار میلیارد تومان منابع جدید جایگزین نفت می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از حذف کامل هزینه‌های جاری بودجه سال ۱۳۹۹ کشور از درآمد‌های نفتی خبر داد. محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه درآمد‌های نفتی منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای است، افزود: این دارایی‌ها باید برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یعنی طرح‌های عمرانی مصرف شود؛ بنابراین، همه درآمد‌های حاصل از نفت به بخش عمرانی کشور اختصاص خواهد یافت. وی گفت: همه تلاش ما این است که بتوانیم با جدا شدن نفت از بودجه نه تنها منابع درآمدی متفاوت از سنوات گذشته را تعریف کنیم، بلکه نحوه هزینه آن را نیز تغییر دهیم. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه به جای نفت تعیین منابع دیگری در دستور کار شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه مطرح شده است، افزود: هم اکنون هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان در بخش‌های مختلف (انرژی و غیراز انرژی) یارانه پرداخت می‌کنیم که اگر ۱۰ درصد از آن صرفه جویی شود رقمی معادل ۱۳۶ هزار میلیارد تومان منبع جدید دریافت می‌شود. نوبخت با اشاره به اینکه تغییر تمرکز دریافت مالیات از بنگاه‌ها یکی دیگر از منابع جدید تامین بودجه است، گفت: ما به جای تحت فشار قراردادن تولید مالیات بر درآمد خانوار و مالیات‌های جدیدی که در گذشته وجود نداشته از جمله املاک و عایدی سرمایه را دریافت خواهیم کرد. وی دارایی‌های در اختیار دولت را هفت میلیون میلیارد تومان دانست و گفت: هم اکنون این رقم در حال استفاده برای رساندن خدمت به مردم است. وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان معافیت‌های مالیاتی قائل هستیم، گفت: آدرس همه این معافیت‌ها در اصلاح ساختار بودجه مشخص شده و زمانی که شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه آن را تصویب و مقام معظم رهبری تأیید کنند ما بخش قابل توجهی از معافیت‌ها را که ضرورتی به پرداخت ندارد حذف خواهیم کرد. رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: اگر معافیت‌های مالیاتی به نصف کاهش یابد بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع جدید جایگزین نفت خواهد شد.

تداوم رشد بهای نفت در بازار جهانی

قیمت نفت روز چهارشنبه درپی انتشار آماری که افت بیش از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا را نشان داد و نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصادی به دلیل جنگ تجاری پکن و واشنگتن را تسهیل کرد، افزایش یافت. بهای معاملات آتی نفت برنت ۳۷ سنت یا ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۵۹ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۵۵ سنت یا یک درصد رشد کرد و به ۵۵ دلار و ۴۸ سنت در هر بشکه رسید.

طلا در بازار جهانی فلزات گران بها ارزان شد

پس از اینکه قیمت طلا از بیم رکود اقتصادی در روز سه شنبه بیش از یک درصد افزایش قیمت را ثبت کرد، دیروز کاهش یافت اما به علت امیدواری به کاهش نرخ بهره آمریکا و بلاتکلیفی ناشی از مذاکرات تجاری آمریکا و چین همچنان در نزدیکی بالاترین رقم 6 سال گذشته قرار دارد. هر اونس طلا با 1.93 دلار کاهش 1540.88 دلار فروخته شد. افزایش ارزش دلار، از دیگر عواملی کاهنده قیمت طلاست که 0.1 درصد در برابر دیگر ارزها افزایش یافته است. جان شارما، اقتصاددان بانک ملی استرالیا گفت: «مردم فکر می‌کنند که اقتصاد آنچنان خوب عمل نمی‌کند و احتمالا رکودی رخ خواهد داد یا بیشتر این احتمال وجود دارد که رشد اقتصادی کند شود که اینها بدین معناست که فدرال رزرو مجبور خواهد بود که نرخ بهره را کاهش دهد و این امر قیمت طلا را تقویت کرد.»

وزیر نفت: بنزین دو نرخی در صورت سهمیه بندی

بیژن زنگنه  وزیر نفت درباره احیای دوباره کارت سوخت گفت: کارت سوخت حدود 20 سال پیش با تکنولوژی آن زمان صادر شد و الان بیش از 40 میلیون کارت سوخت برای خودروهای بنزین سوز و موتورسیکلت ها صادر شده است. وی افزود: کارت سوخت برای همه خودروهایی که شماره شده اند صادر شده است و کارت سوخت بیشتر برای سهمیه بندی است. وزارت نفت برای کسانی که کارت سوخت خود را گم کرده اند اعلان ثبت نام داد که در این اعلان حدود 3 و نیم میلیون نفر ثبت نام شد و شماره کارت بانکی نیز ثبت شد. مجلس امسال وزارت نفت را مکلف به فعال کردن کارت سوخت کرد و وزارت نفت نیز کارت سوخت ها را صادر و سعی کرد، با استفاده از سیستم بانکی استفاده کند تا بنزین تک نرخی باشد. 

او افزود: در 9 کلانشهر برای  99 و 9 دهم درصد از خودروها کارت سوخت صادر شده است. هفته گذشته اعلام شد که باید از کارت سوخت در جایگاه ها استفاده شود، ولی زیاد استقبال نشده. وزیر نفت درباره سهمیه بندی دوباره بنزین نیز گفت: هنوز تصمیمی در این زمینه و قیمت حامل های انرژی اتخاذ و ابلاغ نشده است، اما در صورت سهمیه بندی بنزین 2نرخی خواهد شد. زنگنه با بیان اینکه کارت سوخت هیچ وقت حذف نشده است، بلکه از کارت سوخت جایگاه داران استفاده شده است، افزود: تا زمانی که سهمیه بندی بنزین وجود نداشته باشد مردم کارت سوخت را جدی نخواهند گرفت. او افزود: در سوخت گیری با کارت سوخت خودرو به جز سیستان و بلوچستان محدودیتی در تعداد دفعات سوخت گیری 60 لیتر بنزین وجود ندارد ولی در صورت استفاده از کارت سوخت جایگاه داران فقط 30 لیتر در روز می توان بنزین زد. /شکبه خبر

عقب‌نشینی پکن از کنترل بازار خودرو

با گذشت بیش از یک‌سال از آغاز بحران در چین به دلیل کاهش تقاضای مشتریان، اکنون مقامات این کشور که بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان را در اختیار دارد تصمیم گرفته‌اند تا با تغییر در سیاست‌گذاری‌های چندماه گذشته، محدودیت‌ها را برای فروش خودرو به صورت تدریجی کاهش دهند، تا استقبال مشتریان در بازار افزایش یابد. به نقل از دنیای اقتصاد، به‌نظر می‌رسد که مقامات چینی از مواضع اخیر خود برای ادامه اجرای برخی از محدودیت‌ها نسبت به خودروهای وارداتی عقب نشینی کرده‌اند؛ چراکه کاهش رونق اقتصادی چین و جنگ تجاری با آمریکا بازار خودروی این کشور را در شرایط بحرانی قرار داده است. در ماه جولای، خودروسازی چین که یکی از ستون‌های توسعه اقتصادی در این کشور  محسوب می‌شود کاهش فروش را برای سیزدهمین ماه متوالی تجربه کرد. از سوی دیگر رشد اقتصادی چین در سه‌ماه دوم سال ۲۰۱۹ به پایین‌ترین میزان خود در سه دهه گذشته رسیده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با تداوم این روند، دولت وادار به حمایت‌های بیشتری از بازار داخلی خودرو شود.

بهای سکه طرح جدید ۶ شهریور ۹۸

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، روز چهارشنبه ششم شهریور ۹۸ به ۴ میلیون و ۲۰ هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۳ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۷۰ هزار تومان، ربع سکه، یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان، سکه یک گرمی ۸۸۰ هزار تومان بود.

دلار به ۱۱۲۰۰ تومان رسید

در معاملات روز چهارشنبه، بازار ارز با تدوام نوسان دلار در کف کانال ۱۱ هزار تومان همراه بود. به گونه‌ای که در بازار آزاد، نرخ فروش دلار در محدوده ۱۱۱۷۰ تا ۱۱۲۰۰ تومان متغیر بود. این در حالی است که صرافی‌های بانکی به عنوان نماینده بازارساز در اجرای سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، هر اسکناس دلار آمریکا را به نرخ ۱۱۱۰۰ تومان خریداری کردند و در مقابل به قیمت ۱۱۲۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروختند. این نرخ نسبت به روز سه شنبه، ۱۰۰ تومان افزایش داشت. همچنین هر اسکناس یورو در بازار امروز به قیمت ۱۲۳۵۰ تومان خریداری شد و به قیمت ۱۲۴۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. این رقم نسبت به روز قبل، ۱۵۰ تومان رشد داشت.

جدیدترین آمار از خودروهای ناقص در کف کارخانه ایران خودرو

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت و هیأت همراه از خطوط تولید ایران خودرو، از جدیت برای به روز رسانی معوقات و همچنین تعهدات فروش‌های فوری محصولات خبر داد. فرشاد مقیمی افزود : پیش از تعطیلات تابستانی، حدود ۸۸ هزار خودروی ناقص در کف کارخانه وجود داشت که با همت پرسنل در ۱۰ روز تعطیل، این عدد به حدود ۶۵ هزار دستگاه کاهش یافت. هدف این است که این خودروها را هرچه سریع تر تکمیل کرده و تحویل مشتریان دهیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار