نماینده مردم اهواز وعضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ، طرح افزایش پذیرش دانشجویان رشته پزشکی را که چندی پیش با قید ۲ فوریت از سوی تعدادی ازنمایندگان تقدیم مجلس شد ناپخته توصیف کرد و افزود: این طرح چنانچه تصویب شود به زیرساخت های علوم پزشکی کشور آسیب جدی وارد خواهد کرد.
کد خبر: ۷۷۶۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰ 31 August 2019

همایون یوسفی در آیین افتتاح سه پروژه درمانی بیمارستان آپادانای اهواز افزود: این طرح یک کار غیرکارشناسی است که از سوی تعدادی از نمایندگان که پزشک هم نیستند و از موضوعه های پزشکی اطلاعی ندارند تقدیم مجلس شد که امیدواریم با رایزنی ها و جلساتی که با طراحان آن  ، وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ، اعضای کمیسیون های آموزش و بهداشت و درمان گرفته شده به تصویب نرسد.

وی گفت: این طرح با چشم انداز برنامه ششم توسعه کشور که بر کاهش نسبت دانشجو به استاد تاکید مغایرت داشته ضمن آنکه در تضاد کامل با مبانی بالادستی آن و نقشه جامع علمی کشور ، کنکور و پذیرش دانشجو در کشور قرار دارد بنابراین اجرای این طرح به مصلحت کشور و مردم نیست.

وی گفت:رشته های پزشکی به زیرساخت های بیمارستانی و آموزشی خاصی نیاز دارند و با افزایش تعداد دانشجویان پزشکی فشار مضاعفی بر روی بیمارستان های آموزشی وارد خواهد شد.

نماینده اهواز ، کارون ، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت فعلی پذیرش رشته های پزشکی کشور حدود هفت هزار دانشجو در سال است افزود: افزایش ۲ برابری پذیرش دانشجو به این معنا خواهد بود که زیرساخت ها و تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری مراکز بیمارستانی باید ۲ برابر شود که  چنین امکانی در زمان حاضر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هزینه سالانه هر دانشجوی پزشکی حدود ۱۰میلیارد ریال است افزود: افزایش ۲ برابری پذیرش دانشجویان رشته های پزشکی به این معنا خواهد بود که دولت باید سالانه حدود ۷۰هزار میلیارد ریال به بودجه عمومی کشور بیفزاید که چنین امکانی با توجه به مشکلات مالی دولت وجود ندارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: قرار بود این طرح (افزایش ۲ برابری رشته های پزشکی) یکشنبه هفته گذشه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شود که همان روز جلسه ای با وزیر ، روسای کمیسیون های آموزش و بهداشت و درمان با حضور طراحان این طرح گذاشته شد و نمایندگان موافق این طرح را قانع کردیم که این طرح در این روز مطرح نشود.

وی گفت: به تازگی نیز تیمی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، دولت و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان و آموزش تشکیل و از طراحان طرح افزایش ۲ برابری پذیرش دانشجویان پزشکی دعوت شد و توجیهات را مطرح کردیم ولی متاسفانه خیلی قانع نشدند.

یوسفی در ادامه افزود:این موضوع به صورت جدی در حال پیگیری است تا طرح ۲ برابری پذیرش دانشجویان پزشکی مسکوت و از دستور مجلس خارج شود.

افزایش ۱۰برابری پذیرش دانشجویان رشته های پزشکی نسبت به اوایل انقلاب

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ابتدای انقلاب اسلامی ظرفیت پذیرش دانشجویان رشته های پزشکی حدود ۷۰۰نفر بود و هم اکنون به هفت هزار دانشجو رسیده است افزود: در اوایل انقلاب با کمبود پزشک رو به رو بودیم و ناچار شدیم از پزشکان خارجی استفاده کنیم ولی هم اکنون وضعیت  متقاوت شده است.

وی گفت: در سالهای ۱۳۶۴ و ۱۳۶۵ با ادغام بیمارستان های بهداری آن زمان و وزارت علوم و تشکیل وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ، تعداد پذیرش دانشجویان رشته های پزشکی افزایش یافت و هم اکنون حدود ۱۸۰هزار پزشک در کشور وجود دارد که از این تعداد ۵۰هزار پزشک متخصص و فوق متخصص هستند.

به گفته وی هم اکنون ۵۰ هزار دانشجوی رشته های پزشکی در حال تحصیل هستند و در سال های آینده به تدریج وارد جامعه پزشکی خواهند شد.

کشور در افق سال ۱۴۰۴ درزمینه نیازهای پزشکی به تراز جهانی نزدیک می شود

نماینده اهواز ، کارون ، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی گفت: در افق سال ۱۴۰۴ نیاز به پزشکان عمومی ، متخصص و فوق تخصص به تراز جهانی خواهد رسید.

وی گفت: بر این اساس ، نسبت پزشک به نفر که هم اکنون ۱.۷ پزشک به هر هزار نفر است در سال ۱۴۰۴ به هر ۵۰۰ نفر به یک پزشک خواهد رسید.

یوسفی در بخش پایانی سخنان خود کمبود تخت های بیمارستانی را از مشکلات خوزستان بیان کرد و افزود:هم اکنون ۱۱پروژه بیمارستانی در اهواز در دست پیگیری است که تعدادی از آنان به سرانجام رسیده اند که نوسازی بیمارستان ابوذر ، سوانح سوختگی ، امیرکبیر ، بقایی ۲ اهواز از پروژه هایی هستند که به سرانجام رسیده اند.

وی گفت: بیمارستان یک هزار تختی اهواز در شورای اقتصاد کشور در دست پیگیری است و قرارداد ساخت بیمارستان جامع سرطان با همکاری بنیاد برکت و یک شرکت خارجی منعقد شده ولی تحریم ها یکسری مشکلات به وجود آورده اند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار