رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان مرکزی
رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان مرکزی با بیان اینکه دولتی‌ها از طرح موضوعات شائبه‌برانگیز در جامعه پرهیز کنند از ضرورت حضور معتمدین در هیئت‌های اجرایی استان مرکزی خبر داد.
کد خبر: ۷۷۶۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱ 01 September 2019

به گزارش تابناک مرکزی حجت‌الاسلام امیدرضا مبارک‌آبادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اراک، در پاسخ به سوالی درباره اینکه معاون سیاسی استاندار مرکزی در اظهار نظری اعلام کردم رد صلاحیت‌ها را به حداقل می‌رسانند، این مهم شائبه برانگیز بوده و این افراد ستاد انتخابات استان چه تاثیری بر افکار عمومی می‌گذارد اظهار داشت: جلسه‌ای با استاندار مرکزی و ستاد انتخابات استان که بیشتر افراد حقوقی هستند برگزار شد البته همانطور که می‌دانید هیئت نظارت استان تاکنون شکل نگرفته و به‌زودی با دستور تهران تشکیل می‌شود، در این جلسه بنابه همدلی و تعامل  موجود در استان بود و به این معنا نیست که از کار نظارتی خود سرسوزنی عقب بکشیم، صفر تا 100 کار نظارت با تعامل و رعایت اخلاق انجام می‌شود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی خاطرنشان کرد: قبل از انعکاس مسائل و مشکلات احتمالی که امکان به‌وجود آمدن آنها وجود دارد، سعی می‌کنیم این موارد با ستاد انتخابات استان مطرح و درخواست برطرف شدن آنها در نخستین فرصت ارائه شود.

مبارک‌آبادی ادامه داد: این تعامل با موضوع اخلاق، رفتار و منش نیک اما با اقتدار بنا داریم، موضوع  به‌حداقل رسیدن رد صلاحیت در جلسه مذکور مطرح و سوال شد که منظور آنها از به‌حداقل رسیدن رد صلاحیت‌ها چیست؟ آنها بیان کردند مگر شورای نگهبان دوست ندارد؟ گفتیم که افراد خوبی ثبت نام کنند ما هم دوست داریم افراد خوب بیایند تا رد صلاحیت‌ها به حداقل برسد.

وی افزود: اما نکته مهمی که در هیئت اجرایی مهم بوده و جای کار دارد این است که جای معتمدین در هیئت اجرایی خالی است، براساس ماده 32 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی هیئت اجرایی متشکل از معتمدین است چون در سال‌های قبل نه در استان بلکه در کشور به این مهم توجه نمی‌شد در تاریخ سوم خرداد سال 1395 اصلاحیه خورده و توضیح داده که این معتمدین یعنی روحانیون، بازاریان، اصناف و همه افرادی که معتمد مردم هستند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی بیان کرد: معتمدین اصل شاکله هیئت اجرایی بوده و 30 نفر را به هیئت نظارت باید تایید کند که با حضور حداقل 20 نفر بین خود آنها انتخاباتی برگزار و در نهایت 8 نفر اعضای اصلی هیئت اجرایی مشخص می‌شوند که این 8 نفر معتمد بوده و 5 نفر نیز علی‌البدل به همراه فرماندار، رئیس دادگستری و یا دادستان و رئیس ثبت‌احوال به عنوان چهره‌های حقوقی هستند.

مبارک‌آبادی عنوان کرد: در سال‌های قبل فرمانداری‌ها و ستاد انتخابات بیشتر مدیران‌کل و رئیس اداره معرفی می‌کردند، اما همه این‌ها متعلق به مردم نیستند، ما باید از بدنه مردم استفاده کنیم، نسبت به این مهم اصرار داشته و تاکید می‌کنیم که فرمانداران توجه کنند که این معتمدین شکل بگیرد، زیرا هیئت اجرایی وظیفه دارد به محض شروع شدن ثبت نام تحقیق کند.

وی خاطرنشان کرد: ماده 50 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌گوید هیئت اجرایی پس از بررسی در محل، صلاحیت فرد را مورد بررسی قرار دهد، تاکید داریم که هیئت اجرایی متشکل از معتمدین باشد و این معتمدین بررسی کنند که هیئت نظارت کار خود را درست انجام می‌دهد، دیگر متولیان این حوزه نیز باید کار خود را درست انجام دهند، هیئت اجرایی می‌تواند کمک کند که این بار بر روی دوش شورای نگهبان نیافتد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی افزود: مسئله بعدی این است که هیئت اجرایی مسئول حسن اجرای انتخابات بوده و این مهم نشان دهنده اهمیت کار هیئت اجرایی است، افرادی که در هیئت اجرایی حاضر می‌شوند حداقل چند بند قانون انتخابات را مطالعه کنند تا کارها درست انجام شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار