رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز نیز می‌گوید: برای دسترسی بهتر معلولان، جانبازان و افراد سالخورده به خدمات عمومی، مناسب‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس در شیراز اجرایی می‌شود.
کد خبر: ۷۷۷۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵ 02 September 2019

تابناک فارس به نقل از فارس: یکی از سوژه‌هایی که به تازگی در سامانه «فارس من» به ثبت رسیده و مردم خواستار پیگیری آن شده‌اند، تحقق قانون جامع حمایت از معلولان در شیراز است.

مردم در این درخواست نوشته‌اند: «معلولیت در انواع مختلف برای تردد و حضور فرد در جامعه محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند. تامین زیرساخت‌های مناسب شهری در حمل و نقل عمومی، معابر و... باید به گونه‌ای در شهر مناسب‌سازی شوند تا معلولان بتوانند بدون کمک دیگران و به صورت مستقل، بتوانند از این مراکز استفاده کنند و مخاطرات و محدودیتی برای آنها ایجاد نشود.»

خبرنگار فارس موضوع را از دبیر کمیته مناسب‌سازی شهر شیراز، مشاور کمیسیون مناسب‌سازی شورای شهر شیراز و رئیس جامعه معلولان فارس و رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز پیگیری کرد.

توانبخشی اجتماعی با مناسب‌سازی

دبیر کمیته مناسب‌سازی شهرستان شیراز با اشاره به ابعاد توانبخشی برای معلولان ب می‌گوید: توانبخشی اولین پاسخ به ناتوان و معلولیت است که در آن توانبخشی اجتماعی نیز مورد توجه قرار دارد.

حمید آزرمی ادامه می‌دهد: یکی از مسائل که در توانبخش اجتماع مورد توجه قرار دارد بحث مناسب‌سازی معابر و اماکن شخصی و اجتماعی است که مشکلات معلولان را برای حضور روزانه در جامعه کاهش می‌دهد.

وی اضافه می‌کند: برای مناسب‌سازی معابر، ابتدا مشکلات شبکه پیاده‌روها و سپس معابر پیاده و سواره مورد بررسی قرار می‌گیرد و سطح، عرض، جنس، و شیب طولی و عرضی و در بخش موانع فیزیکی، موانع موقت و موانع دائم نیز بررسی می‌شوند.

آزرمی تاکید می‌کند: تجهیزات شهری همچون ایستگاه اتوبوس، تلفن عمومی، سطل زباله و صندوق پست، آب‌خوری و ... نیز مورد توجه قرار می‌گیرد تا معلولان نیز مانند سایر شهروندان عادی جامعه بتوانند از این خدمات شهری بدون استفاده از کمک دیگران بهره بگیرند.

 

 

وی با اشاره به جایگاه کمیته مناسب‌سازی شهرستان شیراز عنوان می‌کند: عملکرد این کمیته در سطح کشور در سطح بالایی قرار دارد و رئیس کمیته شخص فرماندار در شهرستان و شخص استاندار در سطح استان فارس است.

دبیر کمیته مناسب‌سازی شهرستان شیراز می‌افزاید: مناطق 11 گانه شهرداری شیراز در زمینه مناسب‌سازی همکاری خوبی دارند و از معابر، پارک‌ها، شبکه حمل و نقل عمومی و ... را مورد مناسب‌سازی اصولی از سال 92 تا کنون قرار داده‌اند.

مناسب‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس شیراز

رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز نیز می‌گوید: برای دسترسی بهتر معلولان، جانبازان و افراد سالخورده به خدمات عمومی، مناسب‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس در شیراز اجرایی می‌شود.

نواب قائدی ادامه می‌دهد: تاکنون ۱۵۰ ایستگاه اتوبوس در منطقه 2شهرداری شیراز شناسایی و کار مناسب‌سازی آنها برای افراد توانخواه شروع شده است.

 

 

وی اضافه می‌کند: مناسب‌سازی فضاهای شهری برای افراد توانخواه از رویکردهای عدالت محور شورا و مدیریت شهری شیراز است و مناسب‌سازی، همسطح‌سازی و بهسازی بوستان‌های لاله، رحمت، جوان، پارک جنگلی کوی زهرا، بوستان 10 هزار متر مربعی محله شیخ علی‌چوپان، مناسب‌سازی مسیرهای عبور مساجد و حسینه‌های منطقه و... از اقدامات انجام شده در شیراز برای معلولان به شمار می‌رود.

تسهیل حمل و نقل عمومی

رئیس جامعه معلولان فارس با اعلام مناسب‌سازی 370 دستگاه اتوبوس شهری در شیراز برای معلولان عنوان می‌کند: این اتوبوس‌ها که آرم ویلچر بر روی آنها نصب شده است دارای رمپ مخصوص برای سوار شدن افراد با ویلچر هستند.

حمزه گوهری ادامه می‌دهد: از 19 ایستگاه خط یک مترو از میدان احسان تا میدان الله 11 ایستگاه به آسانسور مجهز شده است تا معلولان بتوانند از خدمات مترو استفاده کنند.

 

 

مشاور کمیته مناسب‌سازی شورای اسلامی شهر شیراز با تاکید بر روند خوبی که از سال 92 تا کنون توسط مناطق شهرداری شیراز برای مناسب‌سازی و رفاه معلولان در پیش گرفته شده است، می‌گوید: این اقدامات در تسهیل حضور معلولان در جامعه موثر هستند اما کافی نیستند و باید در تمام نقاط شهر این تسهیل‌گری و مناسب‌سازی اعمال شود.

گوهری می‌افزاید: لازم است تا در شعب بانک سراسر شهر و ادارات نیز شاهد این مناسب‌سازی برای حضور معلولان باشیم تا معلولیت را به محدودیت منتهی نکنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار