عضو هئیت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی ساری گفت: افزایش رانش زمین با ویلاسازی در ارتفاعات مازندران خطری است که این استان را تهدید می کند.
کد خبر: ۷۷۷۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۵ 02 September 2019

 

محمد علی بهمنیار در گفت‌وگو یی، با بیان اینکه جاده سازی برای ساخت و ساز در کوهستان‌ها و ارتقاعات یکی از عوامل رانش زمین است که اشتباها به نشست زمین تعبیر می شود، اظهار کرد: افزایش رانش زمین با ویلاسازی در ارتفاعات مازندران خطری است که این استان را تهدید می کند.

وی با اشاره به اینکه هر گونه افزایش جمعیت نیازهای جدید را به دنبال دارد، تصریح کرد: با توجه به شرایط مناسب جذب گردشگر و توریست درمازندران، موج مهاجرت ها از استان های دیگر و حتی دشت ها به مناطق ییلاقی افزایش پیدا کرد، هرچند استفاده از منابع طبیعی برای گذراندن و استراحت حق همه مردم است اما باید دید که آیا منطقه گنجایش این افزایش جمعیت را دارد.
عضو هئیت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی ساری با تاکید به عدم زیرساخت مناسب به جهت مهاجرت‌های کوتاه مدت و بلند مدت، گفت: عدم رعایت شرایط فنی توسعه شهرها و روستاها و برداشت از منابع مختلف برای ساخت و سازها در بلند مدت آسیب های غیر قابل جبرانی را به همراه داشته است.

بهمنیار ضمن ابراز نگرانی از کاهش منابع طبیعی خاطرنشان کرد: افزایش جمعیت دوبرابری قدرت تخریب بیش از دوبرابر را به دنبال دارد و در حال حاضر با جمعیت حدود ۳ میلیون نفردرمازندران شاهد کمبود 10درصدی در بیلان آبی هستیم و هرچه جمعیت افزایش یابد به سمت بیلان منفی و اتفاقات ناگوار خواهیم رفت.

وی با اشاره به اینکه نشست زمین یا فرونشست با برداشت از لایه های زیرین خاک اتفاق می افتد، افزود: برداشت بیش از حد آب های زیرزمینی کم شدن حجم مخازن را به دنبال دارد که در اثرفشار از بالا و حتی زلزله های کوچک شاهد نشست چند سانتیمتری و گاهی اوقات چاله هایی در حد گسترده شاهد خواهیم بود که به سمت پایین حرکت کردند.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی ساری تصریح کرد: نشست های 30 سانتی متری زمین در زمان اصلاح خاک شور و کم کردن شوری خاک به جهت از دست دادن نمک ها اتفاق می افتد.

بهمنیاربا بیان اینکه شرق مازندران بیشتر ازغرب مستعد نشست زمین است، بیان کرد: وجود چاه های عمیق و برداشت از آب های زیرزمینی به دلیل اراضی کشاورزی وسیع در شرق مازندارن انتظار فرونشست را بیشتر می کند.

وی ادامه داد: هرچند در غرب مازندارن مشکل فرونشست ها کمتراست اما گاهی اوقات شاهد برداشت از سفره های آب زیر زمینی و انتقال آن به مکان دیگر هستیم که این مسئله هم می تواند درآینده علتی برای فرونشست ها در این مناطق باشد.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه هر جایی برداشت از آب های زیرزمینی رخ دهد مستعد فرونشست خواهد بود، افزود: هنگامی که از کوهستان به سمت دریا برسیم به دلیل کاهش برداشت آب و اراضی فرونشست ها کمتر می شود.

بهمنیار شیوه مدیریت صحیح در اراضی مختلف را یکی از عوامل وقوع سیلاب های چند سال اخیردانست و گفت: افزایش تراکم جمعیت در واحد سقف و همچنین ورود افراد به مکان هایی که اصلاً مناسب ساخت و ساز نیست زمینه را برای ایجاد رواناب های گسترده مهیا می کند.

وی با اشاره به ضرورت آمایش سرزمینی در مازندران، تصریح کرد: گنجایش مهاجر پذیری در بلندمدت و کوتاه مدت باید مورد بررسی قرار گیرد چون با کنترل به صورت طبیعی و اکوسیستم ممکن است در بلندمدت با از دست دادن جنگل، خاک و وجود سیلاب ها آسیب های غیر قابل جبران را به همراه دارد.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی ساری خاطرنشان کرد: بکارگیری درست از ظرفیت ها در موضوع بهره وری پایدار و کشاورزی پایدار باید به گونه ای باشد که به آیندگان هم توجه شود.

بهمنیاربا بیان اینکه در انتقال خطوط لوله های آب، گاز و جاده سازی هم باید دقت لازم وجود داشته باشد، یادآورشد: عدم رعایت نکات مهم مانند پوشاندن سطح حفرشده بعد از اتمام لوله گذاری و همچنین جاده سازی ها می تواند فرسایش خاک را به دنبال داشته باشد بنابراین با انجام مطالعات درست و اصولی و بهره گیری از روش های علمی باید از پتانسیل ها و ظرفیت ها به درستی استفاده کرد.


ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار