یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت که حمله روز شنبه به پالایشگاه‌های نفتی سعودی‌ها سبب شده تا نیمی از تولید نفت عربستان سعودی متوقف شود.
کد خبر: ۷۸۰۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴ 15 September 2019

تابناک / حمله پهپادی صبح روز شنبه ارتش یمن به دو پالایشگاه نفتی بزرگ عربستان سعودی تولید نفت این کشور را با چالش جدی مواجه کرده است. 

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی به نقل از منابع نزدیک نوشت که حمله روز شنبه باعث شده تا نیمی از تولید نفت عربستان متوقف شود.

توقف تولید شامل دست‌کم ۵ میلیون بشکه در روز خواهد شد که ۵ درصد از تولید جهانی روزانه نفت را شامل می‌شود. عربستان روزانه حدود ۹.۸ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود نوشت که به نظر می‌رسد حملات ارتش یمن تاثیر گذار بوده و آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای در پالایشگاه خریص، که یکی از بزرگترین میدان‌های نفتی عربستان سعودی است ایجاد کرده است. در میدان نفتی بقیق که بزرگترین پالایشگاه نفتی جهان به شمار می‌آید نیز آتش‌سوزی گسترده‌ای بوجود آمده است. خریص روزنامه ۱.۵ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند و بقیق نیز تا ۷ میلیون بشکه نفت در روز تولید دارد.

وزارت کشور سعودی‌ها اعلام کرده که آتش سوزی در این دو پالایشگاه نفتی تحت کنترل بوده و شرکت نفتی آرامکو نیز نشست اضطراری هیئت مدیره را برای مدیریت این بحران برگزار کرده است.

دولت عربستان سعودی هنوز اعلام نکرده که چه کسی پشت این حمله بوده و گزارشی نیز درباره تلفات این حمله اعلام نکرده اگر چه خبرگزاری رویترز از اعزام دست کم ۱۵ آمبولانس به سوی پالایشگاه نفتی بقیق خبر داده است. 

وال‌استریت ژورنال نوشت که اختلال در تولید نفت سعودی‌ها می‌تواند بر اقتصاد جهانی تاثیر بگذارد، چون این کشور بزرگترین صادر کننده نفت در جهان به شمار می‌آید.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار