انشاءاله کولانی در گفتگو با تابناک:
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان کرمانشاه از ریشه کنی آفات و بیماری ها در جنگل های استان خبر داد.
کد خبر: ۷۸۰۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ 16 September 2019

انشاءاله کولانی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار داشت: سال گذشته با شیوع بیماری لورانتوس در درختان جنگلی اقداماتی در جهت مبارزه با این بیماری صورت گرفت که متاسفانه تا به امروز به صورت کامل ریشه کن نشده است و با توجه به پیگیری ها و قراردادهای مشارکتی و پیمان کاری  با افراد و جوامع محلی که در محل داشتیم به روش پرورش و بهداشتی و شاخه زنی و معدوم کردن شاخ و برگهای آسیب دیده پرداختیم تا آلودگی های قبلی شناخته شده و به مبارزه و ریشه کن کردن این بیماری ها فائق شویم .

وی خاطر نشان کرد: با شروع فصل سرما دسترسی به مناطق جنگلی برای انجام عملیات و مبارزه با آفات و امراض برای ما سخت خواهد شد در نتیجه در اسفندماه اقدامات دوباره صورت میگیرد.

به گفته این مسئول،از لحاظ زیست محیطی  وقتی شاخ و برگهای آسیب دیده از بیماری و آفات را قطع ،پاکسازی و معدوم میکنیم این بیماری بر روی آن شاخه ها به محض انجام این اقدامات به مرور از بین خواهد رفت اما در فصل سرما نیز بر روی بعضی از بیماری ها و آفات و امراض تاثیر میگذارد یعنی امکان دارد این بیماری ها به صورت موقت تا اتمام فصل سرما متوقف شود .


مدیر کل منابع طبیعیو آبخیز داری استان کرمانشاه تصریح کرد: در شش ماهه اول سال در خصوص جنگل کاری و آتش سوزی در جنگل ها اقداماتی صورت گرفته به این شکل که در چند محور نقاط رو مشخص و تحویل نگهبان ها دادیم، در خصوص اینکه دیگر این اتفاق ها را نداشته باشیم واکنش سریع مدیر بحران در شهرستان ها و آموزش لازم و شناسایی درست نقاط بحرانی از اقداماتی بود که در بحث حریق انجام دادیم .

کولانی ابراز داشت: تا آنجایی که در توان بود با مدیریت خوب همکاران با توجه به اینکه پوشش فراوانی  در سطح زیر اشکوب جنگل ها و مراتع ما وجود داشت انتظار آتش سوزی بیشتری رو داشتیم ولی استان کرمانشاه در مقایسه با استان های دیگر علی رغم بارندگی های خوبی که داشت و تپوگرافی و ضمینه خاکی که دارد خداروشکر اتفاق خاصی صورت نگرفت.

 

وی گفت: همکاران و مجامع محلی و فرهنگی و خبرنگاران نقش بسزایی در بخش انتقال و شفاف سازی  مردم در بحث آتش سوزی ایفا کردند .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان کرمانشاه  افزود: در رابطه با نوع درختی که در جنگل کاری باید کشت شود ما یک بخش را داریم به اسم بوم سازگان زاگرس، ما همگام و همراه با شرایط اقلیمی آن منطقه نهال سازگار با محیط رو تهیه میکنیم و در اختیار جنگل کاران قرار میدهیم، در بحث جنگل های طبیعی ما به هیچ وجه گونه ی غیر سازگار با منطقه را کاشت نمیکنیم مثل سرو نقره ای و کاج که فقط مخصوص توسعه پارک ها حاشیه جاده ها ، بهشت زهرا و گلزار شهدا است.در رابطه با مساحت جنگل کاری هایی که در سطح استان انجام شد.

کولانی اذعان داشت : چند نوع جنگل کاری داریم اعم از سریع سازی توسعه ی جنگل در اراضی جنگلی ، فضای سبز که با موفقیت در تمام این موارد جنگل کاری را انجام دادیم .

وی اظهار داشت: با توجه به آتش سوزی هایی که در جنگل ها اتفاق میافتد طبیعی است ما یک فصل جهشی داریم که عرصه بر دامداران و روستایان تنگ میشود یعنی فصل چرای بهاره و کشاورزی تمام میشود و گیاهان مرتعی خشبی میشوند و در راستای این اتفاقات به دلیل بی احتیاطی چوپان ها و همچنین در فصول خاص خود بی توجهی گردشگران آتش سوزی هایی را داریم .

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان کرمانشاه در پایان افزود: حدود 240 نیرو به عنوان همیار و دیدبان برای منابع طبیعی به کار گرفته شده است .

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار