آبیاری سبزی و صیفی جات به صورت غرق آبی در ساوجبلاغ خسارت زیادی را به سفره های زیر زمینی وارد کرده است.
کد خبر: ۷۸۱۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴ 19 September 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ رئیس امور آب ساوجبلاغ، روند غیر اصولی آبیاری در مزارع سبزی و صیفی جات را یکی از معضلات شهرستان بیان کرد و گفت: کشت محصولات آب بر، اقلیم خشک منطقه را تشدید کرده و هرساله شاهد افت شدید سفر های زیر زمینی هستیم.

غلامرضا احمدی با بیان اینکه در یک آمار غیر رسمی بیش از ۸ هزار چاه غیر مجاز در شهرستان وجود دارد گفت: این موضوع نشانگر خسارت بزرگ در بخش سفرهای زیر زمینی است.

وی ادامه داد: توسعه کشت سبزی و صیفی جات در شهرستان و نبود الگوی کشت بخش دیگری از خسارت به آبخوان هاست که متاسفانه هرساله این روند رو به توسعه است و اغلب اتباع خارجی مبادرت به کشت محصول آب بر می کنند.

در این رابطه میرزایی مدیر سابق جهادکشاورزی شهرستان ساوجبلاغ گفته بود: راهکار عملیاتی و اجرایی برای کم آبی، اجرای آبیاری تحت فشار است. لوله گذاری و پوشش انهار کشاورزی، استفاده از ارقام مقاوم به کم‌آبی در محصولات زراعی- باغی ، کاشت نشایی محصولات سبزی و صیفی، استفاده از تونلهای کاشت از جمله اقدامات برای کاهش مصرف آب  است.

در شهرستان ۲۵۰ هزار نفری ساوجبلاغ ۳۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغات وجود دارد که بخشی از آن در سال های اخیر توسط افراد فرصت طلب خریداری و به ویلا ، باغ ویلا ، شهرک های بزرگ مسکونی تفریحی و یا به تالار های عروسی تبدیل شده است.

در مزارع حاشیه روستاهای قاسم آباد بزرگ ، اغلان تپه ، لشگر اباد ، آران و.... با استفاده از کشت غرق ابی  آب زیادی هدر می رود و مدیریت کشت مناسبی در مزارع کوچک وجود ندارد. ساکنان روستا ها هم از کمبود آب گلایه دارند و خواهان برنامه ریزی و رسیدگی به این موضوع هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار