استاندار مرکزی
میزان آلاینده‌های محیط‌ زیست در پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند با اقدامات صورت گرفته به حداقل ممکن رسیده است.
کد خبر: ۷۸۱۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۵ 19 September 2019

به گزارش تابناک مرکزی نقل از ایرنا، «سیدعلی آقازاده» روز پنجشنبه در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک و کارگروه مشترک گرد و غبار در پالایشگاه شازند، افزود: این واحد نفتی در شازند برنامه‌های گسترده و کارشناسی برای به حداقل رساندن آلایندگی داشته است. 
وی اظهار داشت: این واحد صنعتی در هر ۲۴ ساعت ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام را تصفیه می‌کند که این مهم بدون آلایندگی ممکن نیست.

استاندار مرکزی گفت: ماده بنزن به‌عنوان عنصر شیمیایی خطرآفرین در آلاینده‌ها است اما، پالایشگاه شازندتوانسته در روند تولید این ماده را به زیر یک درصد برساند که مطابق با استانداردهای جهانی است.

آقازاده افزود: در نیمه نخست امسال میزان آلودگی هوا در شاخصی زیان‌بار برای گروه‌های حساس سنی، ۲۱ روز بوده درحالی‌که این شاخص در بازه زمانی سال قبل ۲۲ روز گزارش شده بود.
وی در ادامه اظهارداشت: ۲۵ میلیون مترمکعب آب هر سال  توسط واحدهای پالایشگاه و پتروشیمی شازند به مصرف می‌رسد که برای جلوگیری از آسیب به سفرهای زیرمینی باید در طول سه سال به یک سوم کاهش یابد.
وی اظهارداشت: گازهای متصاعد شونده از پالایشگاه نفت شازند نیز باید به حداقل برسد و هشت هزار تن خاک آلوده منطقه نیز تا پایان امسال تصفیه و قابل کشت شود.
استاندار مرکزی گفت: پژوهش دانشگاهی در خصوص آلودگی منابع آب و خاک پالایشگاه نفت شازند انجام شده که نتایج بررسی آن باید به زودی برای مردم اطلاع‌رسانی شود.
آقازاده افزود: پرداخت درصد سهمیه میزان آلایندگی باید برابر قانون  مشخص شده و تیم علمی بر این مهم نظارت کند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی گفت:  با اقداماتی که پالایشگاه نفت شازند به انجام رسانده آلایندگی جدیدی از این مجموعه صنعتی گزارش نشده  است.
«رضا میرزایی» اظهارداشت: کنترل آلاینده ها در پی اعمال سختگیرانه قوانین هوای پاک بوده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: ورود پساب  واحد پالایشگاهی شازند به کزار دربازه رمانی ۲ سال جلوگیری شده است.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند استان مرکزی گفت: این واحد پالایشگاهی ۲۵۰ هزار بشکه خوراک دارد و خروجی محصول آن ۱۶ میلیون بشکه است.
«علیرضا امین» افزود:افزایش خوراک و بهبود تولید پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند از جمله اهداف زیست‌محیطی این مجموعه است.

وی اظهار داشت: کاهش میزان آلایندگی محیط‌زیست، بهبود کیفی محصولات شرکت، تصفیه و جداسازی گوگرد، انواع سموم و فلزات سنگین ، تبدیل نفت کوره به گوگرد کمتر از  ۴ درصد وزنی به بنزین پاک از جمله اهداف اصلی افزایش ظرفیت و طرح توسعه پالایشگاه شازند است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند استان مرکزی گفت: واگذاری پنج هزار تن بخش نفتی از حوضچه های بازیافت از جمله طرح‌های زیست‌محیطی این پالایشگاه است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس دهم با توجه به اهمیت محیط‌ زیست، لایحه هوای پاک را به قانون تبدیل کرد.

سید«مهدی مقدسی» افزود: پالایشگاه شازند با اقدامات مطلوب تلاش کرده تا میزان آلایندگی این مجموعه را به حداقل برساند.

وی اظهار داشت: عوارض آلایندگی سال گذشته این مجموعه در حساب امور مالیاتی مشخص شده و باید سهم این آلایندگی پرداخت شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم باید در جریان پرداخت و تاثیرات عوارض قرار گیرند.

مقدسی افزود: این عوارض سال‌ها بلاتکلیف مانده و رقم اکنون سنگین شده است و باید پرداخت آن  محقق شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: پالایشگاه و پتروشیمی شازند ۲ صنعت استان و از افتخارات این شهرستان به شمار می‌روند.

«علی اکبر کریمی» افزود: تا قبل از راه‌اندازی ستاره خلیج فارس این مجموعه صنعتی ۵۰ درصد سوخت کشور ار تامین می‌کرد و اکنون ۲۵ درصد سوخت را تامین می‌کند.

وی اظهار داشت: یکی از طرح هایی که در معاونت علمی ریاست جمهوری به آن توجه شده است، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان است تا بر روی گازهای متصاعد از فلزات تحقیق انجام داده و بستر بازیافت آن‌ها فراهم شود.

کریمی افزود: استفاده از آب‌های زیرزمینی توسط پالایشگاه از دغدغه‌های جدی است که به منابع آسیب وارد می‌کند و باید این مصرف باید به حداقل برسد.

شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) تولید کننده بنزین یورو ۴ و از مهمترین پالایشگاه‌های نفت کشور است که به‌عنوان بزرگترین پالایشگاه تک واحدی ایران در سال ۱۳۷۲ با ظرفیت اسمی ۱۵۰ هزار بشکه در روز راه اندازی شد. 
این شرکت نخستین پالایشگاهی است که کار مطالعه و عملیات اجرای آن بعد از انقلاب اسلامی و در نخستین سال بعد از جنگ تحمیلی آغاز شد. 
ظرفیت این پالایشگاه پس از مدتی با تلاش و کوشش نیروهای متعهد و متخصص به ۱۷۱ هزار بشکه در روز رسید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار