تحریم های جدید آمریکا
دونالد ترامپ پس از اعلام این تحریم‌های تکراری، تلویحاً به تحریکش برای تقابل نظامی با ایران اشاره کرد و گفت، برنامه‌ای برای رویارویی نظامی با ایران ندارد. رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد، بسیاری از تصمیم او برای عدم درگیری نظامی با ایران خوشحالند و گزینه درست را عدم تقابل با ایران اعلام کرد.
کد خبر: ۷۸۱۶۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ 21 September 2019

آمریکا در تداوم اقدامات خصمانه‌اش علیه ایران، بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی ایران را به اتهام تإمین مالی سپاه قدس و انتقال منابع مالی برای حزب الله لبنان تحریم کرد؛ اقدامی که به نوعی تحریم دوباره بانک مرکزی است و نشان می‌دهد، رئیس جمهور آمریکا برنامه‌ای برای تقابل نظامی با ایران و همراهی با طرح برخی کشورهای عربی برای کشاندن ایالات متحده به تقابل نظامی را ندارد؛ رویکردی که پس از اعلام این تحریم‌ها به صورت واضح از سوی ترامپ اعلام شد و او تأکید کرد، بسیاری از آمریکایی‌ها از اینکه برنامه‌ای برای جنگ با ایران ندارند، خوشحال شدند!

به گزارش «تابناک»؛ دولت آمریکا در واکنش به حملات به تأسیسات آرامکو عربستان، بانک مرکزی ایران و صندوق توسعه ملی ایران را تحریم کرد؛ اقدامی که اشتباه توسط دونالد ترامپ با عنوان تحریم «بانک ملی / National Bank» همراه شد؛ اما در نهایت مشخص گشت دولت آمریکا «بانک مرکزی / Central Bank» را تحریم کرده و بدین ترتیب، کل سیستم مالی ایران را تحت تحریم‌های مستقیم قرار داده است. این تحرکات بنا بر ادعای آمریکایی‌ها، شدیدترین جنس تحریم‌ها علیه یک دولت است و هرچند تأکید شده در راستای پاسخ به حملات به تأسیسات نفتی آرامکو است، با اتهام تأمین مالی سپاه قدس و حزب الله لبنان پیوند داده شده است.

صندوق توسعه ملی به عنوان «صندوق ثروت ملی / Sovereign Wealth Fund» پس از تجربه ناموفق حساب ذخیره ارزی، بر اساس ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فراورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فراورده‌های نفتی تأسیس شد و بخشی از درآمدهای حاصل از منابع طبیعی و ثروت‌های ملی در آن ذخیره می‌شود و صرفاً رقم کوچکی از شرایط حساس یا امور استراتژیک با تأیید رهبر انقلاب قابل برداشت است.

برای نمونه، به تازگی وزیر راه و شهرسازی خبر داده بود: «بابت تکمیل خط آهن چابهار - زاهدان از مقام معظم رهبری درخواست برداشت از صندوق توسعه ملی داشتیم که ایشان موافقت کردند و پیش‌بینی می‌شود، پروژه تا سال 1400 به پایان برسد.» اکنون این ساختار را که حکم قلک را برای نسل‌های آینده ایران دارد، تحریم کرد؛ اقدامی که قاعدتاً تأثیری در روندهای اقتصادی نخواهد داشت؛ کما اینکه تحریم بانک مرکزی نیز تأثیری نخواهد داشت، چون سیستم اقتصادی ایران و حتی بانک مرکزی به صراحت پیش از این نیز تحریم شده بود و این تحریم تازه عملاً تأکید بر تحریم‌های پیشین است.

تحریم‌های تازه آمریکا نشان داد، با وجود تحریکات منطقه‌ای برای رقم زدن یک جنگ تازه، رئیس جمهور آمریکا برنامه‌ای برای تقابل نظامی با ایران ندارد. دونالد ترامپ پس از اعلام این تحریم‌های تکراری تلویحاً به تحریکش برای تقابل نظامی با ایران اشاره کرد و گفت، برنامه‌ای برای رویارویی نظامی با ایران ندارد. رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد، بسیاری از تصمیم او برای عدم درگیری نظامی با ایران خوشحالند و گزینه درست را عدم تقابل با ایران اعلام کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار