یکی از مهم ترین کارکردهای وقف در سراسر جهان همانند کشورهای اسلامی ایران، استفاده از ظرفیت‌های موقوفات برای اداره کردن بهینه‌ها دانشگاه‌ها می‌باشد.
کد خبر: ۷۸۲۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳ 23 September 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ وقف به معنای هدیه ابدی برای خدمت عمومی یا نگه‌داشتن اصل چیزی و جاری بودن منفعت آن در جهت خیر و نیکی و رضای خدا است.

کلمه «وقف» در قرآن کریم نیامده است، ولی عناوینی همچون صدقه، خیر، برّ، انفاق، احسان در قرآن آمده است و هر یک از این عناوین بر وقف صدق می‌کند، زیرا هم صدقه است و هم برّ و نیکی است ولی در عین حال عنوانی خاص برای وقف است، یعنی بین وقف و بین این عناوین عام و خاص مطلق است و عنوانی خاص می‌باشد.

ثواب‌های فراوانی برای کسانی که به انجام آن همت بگمارند وعده داده شده است.

یکی از ویژگی‌های اصلی وقف که همانا ماندگاری و بقای آن در طول سالیان متمادی است موجب شده تا دانشگاه های زیادی در سراسر دنیا به صورت موقوفه ساخته شده و با سازو کار وقف مدیریت شود.

این هفت دانشگاه برتر شامل دانشگاه هاروارد، دانشگاه ییل، دانشگاه‌ تگزاس، دانشگاه استنفورد، دانشگاه پرینستون، دانشگاه علوم و تکنولوژی «ملک عبدالله» و موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) می باشد.

مدیر روابط عمومی اوقاف وامورخیریه استان البرز گفت: در هفت دانشگاه برتر دنیا ارزش کارهای وقف و اقدامات خیریه انجام شده در آن ۴ میلیارد و ۶۲۸ میلیون دلار است.

علی علی اکبری افزود: لذا  باید برای آنکه آموزش عالی کشورمان پیشرفت شگرفی کرده و بتواند مسائل و مشکلات کشور و نیازهای جامعه را مرتفع کند از فرهنگ وقف و حتی کارهای خیریه استفاده حداکثری کرده و در بین دانشجویان و اساتید نقش بارزتری نسبت به دیگران دارند.

در استان البرز موقوفات علم و فناوری و آموزشی به تعداد خیلی کم وجود دارد و با توجه به نیاز امروز جامعه و تراکم جمعیت دانش آموز و دانشجو وقف در این زمینه  بسیار حائز اهمیت است.  

علی اکبری بیان داشت: ارتقا سـطح آموزش و فرهنگ یکی از اهداف واقفـان برای کسب رضایت خداوند و بهبود وضعیت جوامع است و توجه به حوزه آموزش و تحصیل دانش آموزان یکی از نیت‌های واقف مرحومه خانم صدیقه خردمند حاجی باشی،  بانویی نیکوکار است که ۳ دانگ یک واحد آپارتمان شخصی خود واقع در عظیمیه کرج را در سال ۱۳۸۴ وقف کرده است.

وی اظهار داشت: مرحومه خردمند درآمد ملک وقفی خود را با نیت استفاده برای دانش آموزان از هر طبقه جامعه بنا نهاده که از مصادیق وقف عام می باشد.

علی اکبری گفت: این موقوفه که از موقوفات متصرفی می‌باشد شامل یک رقبه به مساحت ۱۷۶ مترمربع  است که در اجاره مستاجر می‌باشد و عواید آن بعد از کسر ۱۰ درصد جهت حفظ عین، آبادانی و بقای موقوفه، صرفاً اختصاص به انجام نیت واقف دارد.

شهرستان کرج  دارای ۷۲۱موقوفه و ۴۸۴۰ رقبه است  که از این تعداد ۶۳۳ موقوفه متصرفی و ۸۸ موقوفه غیر متصرفی و همچنین  ۱۴۲۲ رقبه متصرفی و ۳۴۱۸ رقیه غیر متصرفی می‌باشد.

برچسب ها: وقف ، دانشگاه ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار