گروه شیر و لبنیات مهم‌ترین منبع تأمین کلسیم مورد نیاز بدن به شمار می‌روند.
کد خبر: ۷۸۲۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲ 24 September 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: مهدیه فرید کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: کلسیم در تشکیل استخوان و دندان و استحکام آن‌ها نقش ضروری و ۹۹ درصد کلسیم بدن در استخوان‌ها قرار دارد؛ در این گروه علاوه بر شیر، فرآورده‌های آن مانند ماست، پنیر و کشک قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: مواد غذایی این گروه علاوه بر کلسیم و فسفر دارای پروتئین و انواع ویتامین‌های گروه A و B نیز هستند.

کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: مصرف گروه شیر و لبنیات به دلیل آنکه مهمترین منبع کلسیم و فسفر است، برای استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها موردنیاز بوده و به دلیل داشتن ویتامین A برای رشد و سلامت پوست نیز مفید است.

او اضافه کرد: مواد غذایی که در این گروه قرار می‌گیرند، ارزش غذایی مشابه دارند و می‌توانند به جای یکدیگر مصرف شوند؛ مقدار مواد مغذی مانند کلسیم و پروتئین موجود در یک واحد از گروه شیر و لبنیات با هم برابر هستند.

مهدیه فرید بیان کرد: میزان توصیه شده روزانه از گروه شیر و لبنیات، ۲ تا ۳ واحد است که هــر واحــد معــادل ۲۴۰ میلی لیتر یا یک لیوان شیر یا ماست، ۴۸۰ میلی لیتر یا دو لیوان دوغ و یا ۴۵ گرم پنیر است.

کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: شیــر یک غذای کامل است و به دلیل دارا بودن انواع املاح و بسیاری از ویتامین‌ها نقش مهمی در رشــد و حفظ سلامت انسان دارد.

او گفت: چربی شیر به دلیل دارا بودن ۱۰ تا ۱۵ درصد اسید‌های چرب کوتاه زنجیره قابلیت هضم بالایی دارد. همچنین چربی شیر دارای اسید‌های چرب ضروری مورد نیازبدن است.

مهدیه فرید اضافه کرد: پروتئین‌های شیر، منبع مهمی در تامین پروتئین موردنیاز روزانه بدن هستند؛ نیم لیتر شیر ۲۰ تا ۲۵ درصد از کل پروتئین موردنیاز روزانه افراد بالغ را تامین می‌کند و دارای مقادیر قابل توجهی از تمام اسید‌های آمینه ضروری بدن است.

او بیان کرد: با مصرف ۳ تا ۴ واحد شیر و فرآورده‌های لبنی نزدیک به ۱۰۰ درصد از کل نیاز روزانه بالغان به کلسیم برآورده می‌شود؛ دریافت کافی کلسیم در برنامه غذایی روزانه، برای پیشگیری از پوکی استخوان ضروی است.

نقش کلسیم در بدن
کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: «کلسیم»، عامل استحکام استخوان است؛ کلسیم کافی باید در غذای نوجوانان پیش از بلوغ وجود داشته باشد تا استخوان‌ها تراکم مناسبی بیابند و در سالمندی به پوکی استخوان مبتلا نشوند.

مهدیه فرید افزود: کلسیم برای عملکرد عضلات ضروری است و تا کلسیم وجود نداشته باشد، حرکت، امکان پذیر نیست؛ انتقال پیام‌های عصبی با واسطه «یون» کلسیم انجام می‌شود؛ کلسیم در یکی از مراحل انعقاد خون دخیل است.

عوارض کمبود کلسیم
او ادامه داد: عوارض کمبود کلسیم در کودکان «راشیتیسم»، در میانسالان «ستئو مالاسی» و در بزرگسالان «استئوپروز» است.
فرید تصریح کرد: میزان موردنیاز کلسیم روزانه۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ میلی گرم است.

منابع کلسیم کدامند؟
کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: انواع لبنیات، غنی‌ترین و بهترین منبع کلسیم هستند و کلسیم موجود در آن‌ها به راحتی جذب می‌شود؛ هر لیوان شیر، ۳۰۰ میلی گرم کلسیم دارد که یک سوم نیاز روزانه ما را تأمین می‌کند.

او بیان کرد: ماست، پنیر و بستنی و فراورده‌های حاصل از شیر، کلسیم قابل توجهی دارند؛ ماهی نیز منبع خوبی برای کلسیم است، زیرا ماهی هایی، چون ماهی آزاد، ماهی تن و ساردین، مقدار مناسبی کلسیم دارند؛ بیشتر سبزی‌های سبزرنگ نیز، کلسیم زیادی دارند.

فرید اضافه کرد: اسفناج، کلم، کلم بروکلی، جعفری و بادام هم کلسیم بالایی دارد که با کشمش و انجیر و خرمای خشک، میان وعده‌هایی مناسب و مقوی هستند.

او با اشاره به اینکه گوشت‌ها و میوه‌ها کلسیم بالایی ندارند، ادامه داد: برای تأمین کلسیم روزانه، دست کم دو لیوان لبنیات موردنیاز است؛ به علاوه باید از سبزی‌ها و حبوباتی که کلسیم قابل توجهی دارند نیز، بیشتر استفاده کنیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار