افزایش ۷ برایری پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آن هم‌در شرایطی که شهر اصفهان زیر ساخت های اولیه برای یک شهر توریستی را ندارد و موانع موجود برای افتتاح حساب ارزی دولتی، نمادی از برنامه های موفق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای مقاومت در جنگ نرم است.
کد خبر: ۷۸۳۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷ 28 September 2019

به گزارش تابناک اصفهان- عاطفه قلع ریز، اگرچه همواره دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اقدام به جذب دانشجوی خارجی می کرده است اما در شرایط تحریم و فشارهای اقتصادی و سیاسی دشمنان برای منزوی کردن ایران ، امروزه بهترین راه برای مقابله با این شرایط و پررنگ شدن دیپلماسی علمی، جذب تعداد بیشتر از دانشجویان خارچی است زیرا که نه تنها به ازای جذب هر دانشجو در سال معادل 6 هزار دلار سرمایه وارد دانشگاه می شود، بلکه هر دانشجو به عنوان سفیری برای گسترش مبادلات آینده عمل خواهد کرد.
اما این در حالی است که هنوز هستند مسئولانی در اصفهان که ورود دانشجویان خارجی به اصفهان را مصادف با یک هشدار می دانند که به چهره مذهبی اصفهان خدشه وارد نکند سخنی که مدیر توسعه آموزش بین المللی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به عنوان یک درد مطرح کرد و گفت: با وجودی که غالب و می توانیم بگویم تمام دانشجویان خارجی که وارد اصفهان می شوند مسلمان هستند و تمام موارد قانونی که به آنها متذکر می شویم را کاملا رعایت می کنند و چه بسا در طول هفت سال تحصیل آنها در پایه ها و رشته های مختلف پزشکی تاکنون خطایی از دانشجویان خارجی مشاهده نشده است اما هنوز این نگرانی در بین برخی از مسئولان مذهبی ما وجود دارد که لازم است شاهد تغییر دیدگاه در آنها باشیم.
مرجان منصوریان با اشاره به اینکه تاکنون نظرسنجی از دانشجویان خارجی نشده است که در مدت تحصیل خود در دانشگاه با چه مشکلات مواجه بودند یا نظر کیفی و کمی آنها به روند دروس پزشکی چیست، گفت: اما آنچه بسیار مطرح کردند مشکلات و موانعی است که در طول زندگی دانشجویی در اصفهان دارند اینکه زیرساخت های اولیه و اصولی شهری برای توریست های خارجی ضعیف است و به غیر از مترو که به زبان خارجی هم مسیرها مشخص شده است اما برای استفاده از اتوبوس های تندرو یا بی آر تی ها با مشکل مواجه اند برای استفاده از تاکسی ها و حتی مراجعه به فروشگاه ها و بانک ها ومراکز مختلف با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند و در ادارات کارمندان به زبان خارجی آشنا نیستند.
وی با اشاره به اینکه امروز هر اداره و سازمانی به صورت کاملا مستقل اقدام به جذب توریست می کند گفت: در اصفهان نیاز به ایجاد یک شبکه همکاری بین المللی برای پوشش دانشجویان خارجی و توریست ها احساس میشود که بتوانیم اصفهان را به یک شهر ایده ال برای گردشگران تبدیل کنیم.

اشتباه قانون برای رفع پولشویی/نمایندگان ورود پیدا کنند

مدیر پشتیبانی معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این خصوص به خبرنگار تابناک گفت: با توجه به تحریم های بانکی امکان واریز وجوه تحصیلی از طریق بانک های خارج از کشور به حساب دانشگاه نیست و از سوی دیگر به خاطر مسئله پولشویی قانون اجازه داشتن حساب ارزی را برای هیچ دستگاه دولتی را نداده است و این در حالی است که اشخاص حقیقی می توانند در بانک مرکزی حساب ارزی داشته باشند. این موضوع نیاز به اصلاح دارد زیرا که هیچ گاه یک دستگاه و سازمان دولتی نمی تواند پولشویی کند اما یک شخص این امکانش برایش هست که بتواند پول ها را به حساب شخصی خود منتقل و خارج از کشور ببرد.
حمید رضا پور زمانی گفت: در این خصوص نمایندگان مجلس باید ورود پیدا کنند و با تصویب لایحه و قانونی بتوانند این مشکل را رفع و مسیر جذب دانشجویان خارجی را به ایران تسهیل کنند. ارزآوری تحصیل هر دانشجوی خارجی به اصفهان در رشته پزشکی معادل 42 هزار دلار است.
مدیر توسعه اموزش بین الملل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: هم اکنون با رشد 5 تا 6 برابری ظرفیت پذیرش دانشجویان خارجی در اصفهان مواجهیم که از مهرماه امسال برای اولین بار دانشجویان خارجی مستقل از دانشجویان ایرانی تحصیل می کنند.
مرجان منصوریان اظهار داشت: از همین ماه می توانیم اولین کلاس آموزشی را برای دانشجویان خارجی از 12 ملیت عراق ، افغانستان، هند، پاکستان، مالاویی، سومالی، بحرین ، کویت ، عربستان و استرالیا برگزار کنیم.
وی با بیان اینکه تاکنون دانشجویان خارجی در بین دانشجویان ایرانی در یک کلاس اقدام به تحصیل در رشته های پزشکی می کردند که اگر چه مسلط به زبان فارسی بودند اما در زمان آزمون به مشکل بر می خورند ، ادامه داد: با بهره برداری از مرکز آموزش بین الملل برای اولین بار دانشجویان خارجی به زبان انگلیسی دروس پزشکی را فرا می گیرند که در مهرماه 50 دانشجو داریم و بهمن ماه نیز دانشجوی خارجی برای مرحله دوم پذیرش می شوند.
مدیر توسعه اموزش بین الملل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در حوزه آموزش بین الملل در هر مقطع بالای 80 نفر دانشجو پذیرش می شود که تا سال گذشته تنها 13 دانشجو پذیرش میشد و امروز شاهد رشد 5 تا 6 برابری پذیرش دانشجویان خارجی هستیم.
وی با اعلام اینکه پذیرش دانشجویان خارجی در 18 رشته تخصصی و فوق تخصصی و فلوشیب صورت می گیرد، بیان داشت: ظرفیت پذیرش بالغ بر 850 دانشجوی خارجی را داریم که اتباع خارجی که ساکن ایران هستند نیز در کنار این دانشجویان به تحصیل خواهند پرداخت.

انتشار کاتالوگ و فیلم بلند مدت از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به زبان لاتین

منصوریان از انتشار کاتالوگ دانشگاه علوم پزشکی به زبان لاتین و اولین فیلم بلند مدت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به زبان انگلیسی خبر داد، گفت: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وارد رتبه بندی تایمز شده که یکی از نظامهای رتبه بندی معتبر در دنیا است. این امر بسیار در روند تبادل دانشجویی و جذب دانشجویان خارجی به ایران کمک خواهد کرد.

نکته پایانی
اگرچه شعار مسولان استانی بر رونق گردشگری است و یکی از راه های درامد پایدار جذب دانشجویان خارجی است اما گاها نگاه برخی مسولان به دانشجویان و ترس از برهم زدن جو مذهبی و عدم رفع موانع قانونی برای تدریس راحت تر دانشجویان خارجی باعث شده اگر زودتر چاره ای برای آن اندیشیده نشود این منابع پایدار رو به کاهش برود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار